Sida 31 av 104
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 11:36
av 56:an
.........
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 11:40
av ZVEZDA M50
Hej!
Nej, jag ser inget positivt i att blanda fotogen i bensin för att få nå't mer oljeaktigt.
Kan inte se vilka motorkomponenter som skulle gynnas.
Mer sot och spädning av olan däremot. (vilket inte är bra)
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 11:48
av 56:an
..........
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 11:55
av 56:an
........
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 12:00
av ZVEZDA M50
Hej!
Oljeförbrukningen minskar inte, däremot fylls sumpen på med fotogen.
Du kan fundera på hur det i ett längre perspektiv påverkar förbrukningen av det som finns i sumpen.
Sot har aldrig, som du säkert vet, varit nå't hälsosamt för motorer.
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 14:11
av Braxmatte
56:an skrev:Hej!
Väldans massa bra svar här, inte minst braxmattes som är rent praktiska precis som jag sysslar med just nu
Sen är det också överkursen, men det är mer än viktigt att veta sånt också
Säkert går det och höja kompressionen mer än 2,5 mm planing men då blir det väl problem med att använda blandbränslet?
Jag tror det inte är problem med att köra bensin med 2,5 mm planat
Har kört med 3,5 planat på folkracebilar , lyssna efter spikningar, du kanske får sänka tändningen.
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 14:21
av 56:an
.........
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 14:30
av 56:an
Braxmatte skrev:Jag tror det inte är problem med att köra bensin med 2,5 mm planat
Har kört med 3,5 planat på folkracebilar , lyssna efter spikningar, du kanske får sänka tändningen.
Bra Braxmatte

då kommer topplocket att bli 88 - 2,5 = 85,5 mm högt
Visserligen är B18 en stabil gjutjärnsspis men det känns ändå rätt tryggt att hålla sig inom marginalerna
Sen ska jag göra en annan grej i förbränningsrummen och det är att slipa bort alla kanter så utrymmet får mjuka runda former överallt. Jag tror det är en bra metod för att minska risken för självtändningar. Och det materialet man tar bort där kan ju kompenseras med en ökad planing till 3 mm kanske?

Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 16:50
av Calleberg
På stenåldern när jag åkte B18 körde jag med en B20E packning.
Kommer inte ihåg riktigt men jag har för mig att det fanns tre olika tjocklekar.
Den tunnaste till E motorn och den tjockaste var till A motorn.
Möjligen var mellanvarianten till B motorn?
Runt 1mm tror jag tunnisen var.
B18 med E-topp F-kam och dubbla SU var receptet.
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 21:49
av 56:an
.......
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 21:57
av pangerva
Re: Spännande överraskningar
Postat: 13 jun 2014, 22:22
av 56:an
Tack, det var en mycket bra länk
Där kunde man läsa munstycksstorlekar och även se vad som fortfarande finns kvar i Volvos reservdelslager för de här utgångna bilmodellerna.
Membransatsen för ekonomiventilen finns fortfarande i lager fast i begränsat antal. Priset var 119 kronor och det tycker jag är fullt OK
Kanske man skulle beställa en i reserv redan på måndag?

Re: Spännande överraskningar
Postat: 14 jun 2014, 14:59
av 56:an
.........
Re: Spännande överraskningar
Postat: 14 jun 2014, 19:32
av 56:an
............
Re: Spännande överraskningar
Postat: 14 jun 2014, 23:37
av Neifelheim
56:an skrev:aj aj du... men det var inte jag. Jag bara frågade om jag fick ta några bilder. Fast jag såg honom mer där inne, skulle tro han köpte flera grunkor....
Får du tid över, så kan du åka till honom. Han har MASSOR av prylar. en hel gammal fabrik full av delar, objekt och maskiner.