Sida 31 av 35
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 21 feb 2017, 13:08
av Micke S
Källorna missade jag. Jag orkar inte ligga och sola och bada så länge så på mornarna tog jag moppen och såg mig omkring på Rhodos. De andra som var med blev förstås intresserade så en dag hyrde vi en lattjo bil och beökte Lindos och andra ställen som jag hade kört moppe till. Det är kompisen som sitter bak i svärmorsluckan

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 21 feb 2017, 13:21
av HSE
Vi bodde i Lindos sista gången vi var på Rhodos, fint ställe ägt av ett Norskt par. Jag var inte så intresserad av att steka mig på stranden så mesta tiden släpade jag runt frugan till gamla ruiner

Sägs att man blir tio år yngre när man trevat sig igenom den kolmörka tunneln vid de sju källorna, fungerade kanske, jag var ju 46 på fotot

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 21 feb 2017, 13:35
av Micke S
Det var 15 år sedan vi var där, då 48 år gammal. Hårfästet hade redan tagit ett skutt uppåt

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 21 feb 2017, 17:11
av HSE
Något som det inte nämns så mycket om på Rhodos är det misslyckade invasionsförsöket av britterna under sista kriget, det blev ett jätte fiasko då USA vägrade ställa upp och Engelsmännen försökte själva. Jag såg demolerade hus på Symi och fick höra att de bombats under kriget och blev nyfiken då jag är historieintresserad. Så jag köpte en bok om luftkriget här och mycket intressant kom fram.
http://krigochhistoria.blogspot.se/2015 ... oarna.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 21 feb 2017, 18:55
av Micke S
Intressant läsning !
Här är lite Amerikans nutidshistoria som kan få nackhåren att resa sig om man vill läsa lite innan det blir körbart väder igen
http://torbjornkvist.blogspot.se/2017/0 ... lanen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 25 feb 2017, 10:43
av Micke S
Åter till verkligheten med några gamla reportage om Zundapp 125 CC
Tryck på ctrl+ så blir texten större och lättare att läsa.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 25 feb 2017, 10:44
av Micke S
Fortsättning...
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 26 feb 2017, 15:01
av HSE
Intressanta artiklar, läste dem i MC Nytt en gång i tiden men roligt att läsa om. "Din" mopedram fanns alltså med 125cc motorn i nedtrimmat skick ett år, det hade jag glömt

Borgå som figurerade i det reportaget har jag besökt ett antal gånger fast med hyrbil som problemlösare i tjänsten, finns en gammal borgplats vid ån som jag med mitt intresse för historia var tvungen att besöka
https://sv.wikipedia.org/wiki/Borg%C3%A5" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.se/search?q=borealis ... BpkQsAQIMw" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 26 feb 2017, 15:32
av Micke S
Ja man kan lära mycket av historia och det är mycket intressant.
En sak man ser i reportagen är att KS125 vibrerade som sjutton i 517-ramar och att det problemet försvann i den nya ramen. Man körde med stum fastsättning i 517 till skillnad mot KS50. Jag har fortfarande gummiupphängning men det medför en risk för att svingaxeln bryts av. Så det skulle kännas bra att ha en ordentlig sådan istället för den troligen Kinesiska axlen som sitter i nu

Det var säkert ordentligt dumt att ge bort originalaxeln bara för att den hade en ful bultskalle....
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 26 feb 2017, 16:01
av HSE
I reportaget stod också att motorn vibrerade nästan inget i toppfart så frågan är om det var en följa av att motorn var nedtrimmad och inte bara motorupphängningen. Samma ram med 100cc motorn körde jag en hel del med runt -63 och jag minns inte att den vibrerade något speciellt... Däremot minns jag att den gick som ett spjut med dåtida mått men om man skjutsade på den tappade den orken så vridet var lite klent, säkert bättre på 125an

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 26 feb 2017, 16:49
av Micke S
Jag tror att 125an också dör med passagerare. En moppe eller lätt MC behöver få 50% mer effekt för att klara en passagerare utan att prestanda påverkas i någon högre grad.
För många år sedan när jag köpte min första sporthoj med 165 hp och ungefär samma vikt i kilo (Gixxer 1000 -03) upplevde jag förstås att den var pigg på riktigt. Så jag lät en kompis som var nyfiken åka bakpå för att få känna på draget. Det var närmast en skrämmande upplevelse, den hypervassa hojen kändes ungefär som en mycket tyngre MC på kanske lite drygt 100 hp

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 26 feb 2017, 16:53
av HSE
Kanske därför så många feta personer kör HD, behövs vrid om man väger som två vanliga personer

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 14 mar 2017, 19:40
av Micke S
Svingaxeln utbytt till en original RIBE i hållfasthetsklass 10.9. Det är säkert en betydligt starkare axel än Kina-dito som jag har haft. Den nya axeln fettades in ordentligt innan den monterades. En annan bonuseffekt är att den har rätt diameter så att det inte blir ett litet glapp i svingen som det blir med Kina-axeln som är flera tiondelar för smal. Samma åtgärd gjordes på båda Zundapparna.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 02 apr 2017, 21:20
av Micke S
Fyllde på med en Zundapp 125 motor till, en GS125. Den har lite annan utväxling än KS125. Den påstås vara renoverad men hur det är med det vet man aldrig. Ser dock fräscht ut på bilder och inte dyr för att vara en Zundapp 125, under 10´ med frakt.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 03 apr 2017, 08:16
av HSE
Den ser ju bra ut

Och inte så dyr om man ser till vad du får för pengarna. Har du planer på ram att sätta den i ?