Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: Spännande överraskningar
..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:35, redigerad totalt 1 gång.
Re: Spännande överraskningar
ja det låter som den behöver mer bränsle.
det är mycket troligt att du kommer att få putsa lite i accpumpens munstycke för att få rätt gassvar.
du kan även prova att höja tändningen några grader högre än spec med E85.
ett tips. sista amasonerna hann väl få strombergförgasaren? dom tidiga strombergarna hade ju ställbart munstycke.
erlan
det är mycket troligt att du kommer att få putsa lite i accpumpens munstycke för att få rätt gassvar.
du kan även prova att höja tändningen några grader högre än spec med E85.
ett tips. sista amasonerna hann väl få strombergförgasaren? dom tidiga strombergarna hade ju ställbart munstycke.
erlan
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Spännande överraskningar
Tänk också på att alkohol bränslen har lätt för pre-ignintion , kalla tändstift och kort
sid elektrod är att föredra.
sid elektrod är att föredra.
Re: Spännande överraskningar
den synpunkten var ny för mig. kan du förklara det fenomenet närmare?Skunkworkz skrev:Tänk också på att alkohol bränslen har lätt för pre-ignintion , kalla tändstift och kort
sid elektrod är att föredra.
körde så högt kompförhållande i min fordmotor att den kunde spika, men några andra fenomen märkte jag alldrig.
erlan
Re: Spännande överraskningar
Jag läste nån annanstans också att det skulle vara bra med kallare tändstift när man kör på E85 men tänkte inte vidare på det eftersom där inte stod nån förklaring.
Pre-ignition måste ha nånting och göra med att bränslet antänds före gnistan.
För varmt tändstift kanske?
Bilen är körbar nu men den kan även förbättras genom och spilla i lite bensin också men det är en sista utväg.
Nu måste jag meka moped så det här intressanta projektet får vila ett tag framöver.
Jag samlar lite delar för ändamålet under tiden, för sånt hör ju till...
Pre-ignition måste ha nånting och göra med att bränslet antänds före gnistan.
För varmt tändstift kanske?
Bilen är körbar nu men den kan även förbättras genom och spilla i lite bensin också men det är en sista utväg.
Nu måste jag meka moped så det här intressanta projektet får vila ett tag framöver.
Jag samlar lite delar för ändamålet under tiden, för sånt hör ju till...

-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Spännande överraskningar
Alkohol bränslen har lätt att tända på en het yta tex en för varm sid elektrod, det blir som enerlan skrev:den synpunkten var ny för mig. kan du förklara det fenomenet närmare?Skunkworkz skrev:Tänk också på att alkohol bränslen har lätt för pre-ignintion , kalla tändstift och kort
sid elektrod är att föredra.
körde så högt kompförhållande i min fordmotor att den kunde spika, men några andra fenomen märkte jag alldrig.
erlan
glödstifts motor. Fenomenet kanske inte uppträder fören man kör fullgas en längre tid.
Re: Spännande överraskningar
Tack, det vara bra och veta och då behöver jag knappast ta hänsyn till det.
Alltså, 1 problem mindre
Förresten går ju motorerna kallare på alkoholbränslen och blir inte lika varma invändigt som med bensin och ännu värre LPG eller motorgasol.
I dag har Amazonen vilat och jag också
Alltså, 1 problem mindre

Förresten går ju motorerna kallare på alkoholbränslen och blir inte lika varma invändigt som med bensin och ännu värre LPG eller motorgasol.
I dag har Amazonen vilat och jag också

Re: Spännande överraskningar
Glödstiftsmotorer fungerar bara på Metanol, inte etanol som i E85. Det blir en katalytisk reaktion mellan glödtrådens material och Metanolen som håller glödtråden glödande när motorn startat . http://www.svensktmodellflyg.se/beginner_engine.asp
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Spännande överraskningar
Det går att köra glödstifts motorer på etanol el E85, lite mer svår startade bara.
Re: Spännande överraskningar
.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:35, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Spännande överraskningar
E85 brukar gilla lite högre luft temperatur, om du kör med förvärmningen på hela tiden så
kan du spara lite soppa. Du kanske tappar lite effekt men om jag förstått rätt så spelar det ingen roll.
kan du spara lite soppa. Du kanske tappar lite effekt men om jag förstått rätt så spelar det ingen roll.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 707
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: Spännande överraskningar
Hej!
Du borde överväga att ge dig på acc-pumpens funktion.
Bränslebehovet vid transienter vid drift på E85 skiljer sig (som du märkt) mot drift på bensin.
Kanske du borde snegla på hur vevhusventilationen är löst på B20?
Enl vad jag nämnde i tidigare svar.
Du borde överväga att ge dig på acc-pumpens funktion.
Bränslebehovet vid transienter vid drift på E85 skiljer sig (som du märkt) mot drift på bensin.
Kanske du borde snegla på hur vevhusventilationen är löst på B20?
Enl vad jag nämnde i tidigare svar.
Re: Spännande överraskningar
......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: Spännande överraskningar
Jag ska kolla efter en luftrenare med kapat rör på veteranmarknaderna framöver för originalet som sitter där nu vill jag inte sätta bågfilen i. Luftförvärmning är på G, jag tror precis som du sägerSkunkworkz skrev:E85 brukar gilla lite högre luft temperatur, om du kör med förvärmningen på hela tiden så
kan du spara lite soppa. Du kanske tappar lite effekt men om jag förstått rätt så spelar det ingen roll.

- ZVEZDA M50
- Inlägg: 707
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: Spännande överraskningar
Hej!
Betr acc-pumpen, jag tror at du gör ett vanligt tankefel krig dess funktion.
Om du har accelerationsuppfetningen för magert ställd så (bortsett från körbarhetsproblem) så kan du få försämrad bränsleekonomi.
Motorns misständning är inte nå't som är bra om man strävar efter bra bränsleekonomi.
Modifiera till sluten vevhusventilation som på B20, detta är, tycker jag, en väl avvägd avvikelse från originalutförande.
Bättre för motorn, mindre lukt i kupén, samt bättre för miljön.
Betr acc-pumpen, jag tror at du gör ett vanligt tankefel krig dess funktion.
Om du har accelerationsuppfetningen för magert ställd så (bortsett från körbarhetsproblem) så kan du få försämrad bränsleekonomi.
Motorns misständning är inte nå't som är bra om man strävar efter bra bränsleekonomi.
Modifiera till sluten vevhusventilation som på B20, detta är, tycker jag, en väl avvägd avvikelse från originalutförande.
Bättre för motorn, mindre lukt i kupén, samt bättre för miljön.