Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av erlan »

ja det låter som den behöver mer bränsle.
det är mycket troligt att du kommer att få putsa lite i accpumpens munstycke för att få rätt gassvar.
du kan även prova att höja tändningen några grader högre än spec med E85.

ett tips. sista amasonerna hann väl få strombergförgasaren? dom tidiga strombergarna hade ju ställbart munstycke.

erlan
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av Skunkworkz »

Tänk också på att alkohol bränslen har lätt för pre-ignintion , kalla tändstift och kort
sid elektrod är att föredra.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av erlan »

Skunkworkz skrev:Tänk också på att alkohol bränslen har lätt för pre-ignintion , kalla tändstift och kort
sid elektrod är att föredra.
den synpunkten var ny för mig. kan du förklara det fenomenet närmare?
körde så högt kompförhållande i min fordmotor att den kunde spika, men några andra fenomen märkte jag alldrig.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av 56:an »

Jag läste nån annanstans också att det skulle vara bra med kallare tändstift när man kör på E85 men tänkte inte vidare på det eftersom där inte stod nån förklaring.

Pre-ignition måste ha nånting och göra med att bränslet antänds före gnistan.
För varmt tändstift kanske?

Bilen är körbar nu men den kan även förbättras genom och spilla i lite bensin också men det är en sista utväg.
Nu måste jag meka moped så det här intressanta projektet får vila ett tag framöver.
Jag samlar lite delar för ändamålet under tiden, för sånt hör ju till... :mrgreen:
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av Skunkworkz »

erlan skrev:
Skunkworkz skrev:Tänk också på att alkohol bränslen har lätt för pre-ignintion , kalla tändstift och kort
sid elektrod är att föredra.
den synpunkten var ny för mig. kan du förklara det fenomenet närmare?
körde så högt kompförhållande i min fordmotor att den kunde spika, men några andra fenomen märkte jag alldrig.

erlan
Alkohol bränslen har lätt att tända på en het yta tex en för varm sid elektrod, det blir som en
glödstifts motor. Fenomenet kanske inte uppträder fören man kör fullgas en längre tid.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av 56:an »

Tack, det vara bra och veta och då behöver jag knappast ta hänsyn till det.

Alltså, 1 problem mindre :D

Förresten går ju motorerna kallare på alkoholbränslen och blir inte lika varma invändigt som med bensin och ännu värre LPG eller motorgasol.

I dag har Amazonen vilat och jag också 8)
HSE
Inlägg: 5980
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av HSE »

Glödstiftsmotorer fungerar bara på Metanol, inte etanol som i E85. Det blir en katalytisk reaktion mellan glödtrådens material och Metanolen som håller glödtråden glödande när motorn startat . http://www.svensktmodellflyg.se/beginner_engine.asp
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av Skunkworkz »

Det går att köra glödstifts motorer på etanol el E85, lite mer svår startade bara.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:35, redigerad totalt 1 gång.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av Skunkworkz »

E85 brukar gilla lite högre luft temperatur, om du kör med förvärmningen på hela tiden så
kan du spara lite soppa. Du kanske tappar lite effekt men om jag förstått rätt så spelar det ingen roll.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 707
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Du borde överväga att ge dig på acc-pumpens funktion.
Bränslebehovet vid transienter vid drift på E85 skiljer sig (som du märkt) mot drift på bensin.

Kanske du borde snegla på hur vevhusventilationen är löst på B20?
Enl vad jag nämnde i tidigare svar.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av 56:an »

......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:34, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av 56:an »

Skunkworkz skrev:E85 brukar gilla lite högre luft temperatur, om du kör med förvärmningen på hela tiden så
kan du spara lite soppa. Du kanske tappar lite effekt men om jag förstått rätt så spelar det ingen roll.
Jag ska kolla efter en luftrenare med kapat rör på veteranmarknaderna framöver för originalet som sitter där nu vill jag inte sätta bågfilen i. Luftförvärmning är på G, jag tror precis som du säger :D
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 707
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Betr acc-pumpen, jag tror at du gör ett vanligt tankefel krig dess funktion.
Om du har accelerationsuppfetningen för magert ställd så (bortsett från körbarhetsproblem) så kan du få försämrad bränsleekonomi.
Motorns misständning är inte nå't som är bra om man strävar efter bra bränsleekonomi.

Modifiera till sluten vevhusventilation som på B20, detta är, tycker jag, en väl avvägd avvikelse från originalutförande.
Bättre för motorn, mindre lukt i kupén, samt bättre för miljön.
Skriv svar