Tradera och jag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Den som vill ha en muttertång kan buda här. En sån tång är näst intill ett "måste". Det är förvisso mer grejer, en del bra också bl.a. Bahco ½" spärrskaft och flera bra mejslar samt något som liknar en momentnyckel men vet ej säkert. :)

http://www.tradera.com/div-verktyg-mejslar-sparrhandtag-tang-bla-kamasa-bahco-auktion_302429_172907556
Blev dyrt, men mitt :)
Det du tycker ser ut som en momentnyckel är nog ett smidigt spärrskaft man kan använda om det är lite trångt för o vrida, då vrider man med handtaget som sticker ut baktill, ett slags snabbspärrskaft kan man säga. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du vann Amarace... oregonian_congratulations.gif

Du får berätta sen vad det långa spärrskaftet i mitten är för nånting...

Det är några knubbmejslar med också och längst till höger en med gult skaft. Jag har en sån jag köpte för jättelänge sedan och det var nog från Biltema men det är nog före den tiden alla verktyg kom från Asien och nu senare Kina. :D

Den större flatmejseln till vänster med det mörkröda skaftet är gamla svenska verktyg som järnaffärerna sålde jag var barn. Dom har inget varumärke men det är kanonbra kvalitet!!! thumb_up

Jag har ett par såna minst lika bra som gamla Bahco med fyrkantig klinga och kanske t.o.m. bättre... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, jag förstår nu med spärrskaftet... Sen var du snabbare på tangenterna än jag... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I den här högen finns också ett gammalt cykelverktyg, den så kallade "kontången". Finns längst till vänster på bilden. Passar gamla mopeder också. Bara tången är väl värd någon hundring men allt eller inget gäller så det blir mycket *extra* för pengarna...
  • :mutt:
http://www.tradera.com/en-massa-olika-verktyg-bra-o-ha-auktion_302429_172685368 <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

56:an skrev:I den här högen finns också ett gammalt cykelverktyg, den så kallade "kontången". Finns längst till vänster på bilden. Passar gamla mopeder också. Bara tången är väl värd någon hundring men allt eller inget gäller så det blir mycket *extra* för pengarna...
  • :mutt:
http://www.tradera.com/en-massa-olika-verktyg-bra-o-ha-auktion_302429_172685368
jaha ja de e ett cykelverktyg. ja har en sån tång på mitt jobb o har länge funderat vad den e till <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den längst till vänster är ju en Svets/Smidestång tycker jag?
Hur används den på en Cykel? <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tången används för att hålla fast konan när man drar åt kontramuttern på ex. vis ett cykelframnav. Dessa konor finns även på gamla mopeder fastän större. Finessen var att endast ett verktyg behövdes alltså inte leta och bläddra efter rätt nyckel :D <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom här hade jag i kikaren men det var ju bara inte lönt kolla budgivningen i sista minuten... :(

http://www.tradera.com/itemhistory.mvc/bids/172554492

Jag är ganska säker på det är två kompletta satser för hjulmutter till gamla cykelbakaxlar både NOVO och Torpedo för det var både 24 och 26 gäng och 9,63 i diameter.

Gängverktyg är typiskt Traderasaker, små åtråvärda prylar som går att skicka i ett litet paket. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Amarace

Inlägg av Amarace »

Ja den där är ju hemskt ovanlig modell, tillverkas ju fortfarande i samma utförande.
Och störst är den ju inte heller, och absolut inte extrem.

Då har jag en ovanligare 18", är förkromad och från slutet på 60-talet. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det låter ovanligt. Jag har tre artontummare, en lite äldre och två halvgamla. Två har jag gjort iordning och den tredje ska göras iordning. Jag samlar inte så utan jag har dom som verktyg. Dom här tre största har jag inte haft så jättelänge och den senaste köpte jag för ett par år sedan. Annars var 15 tummen den största jag hade länge. En bra storlek faktiskt men sån har jag bara en av men den är blank å fin... :D

Egentligen behöver jag inte tre artontummare så jag är väl lite samlare trots allt... :oops:

Hoppas du blir nöjd med verktygsköpet, det gröna Bahco spärrskaftet såg bra ut och muttertången kommer du inte att ångra :wink:

Den är super om du ska ta bort en hårt sittande cylinderpinnbult på t.ex. en JLO eller skruvarna till bakskärmen på en cykel som kan vara näst intill omöjliga att få bort med vanliga verktyg. Med muttertången får du med lite trixande ett bra grepp om en halvrund skruvskalle även om den ligger dikt an. Sen tar du bara en lednyckel om muttern på insidan. Antingen lossnar skruven eller brister den, jag lovar.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bahcos skiftnycklar m.m. :)

http://skiftnyckeln.blogspot.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 09:56, redigerad totalt 1 gång.
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Därom tvistar de lärde :)

Fanns ju både den, samt den med Alligatorkäft (och den i sin tur fanns i 3 varianter, kan ta kort på dom allihopa).

En del säger att både den här och den med Alligatorkäft fanns samtidigt, jag tror mer på att den här är den modernare, typ 66-72, isåfall är det Amazon, 140/164, Duett och P1800, OM den fanns även tidigare så är det ju även till PV.
Min teori baseras på att jag bara stött på den på just dom årsmodeller jag skrev, aldrig tidigare, medans med Alligatorkäft har jag faktiskt stött på både tidigare och senare.

Den där fanns även med Saab-märkning, samt med vanlig Bahcomärkning bara. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske till hjälp... :)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar