Okej, jag ska prova med öka accmunstycket och det får bli som med huvudmunstycket lite steg för steg och se om nån förbättring erhålls och nu har jag ju tolkar så jag kan mäta storleken
Det jag minns av dom där positiva vevhusventilationerna var att luftrenare förgasare slangar ventiler m.m. blev fullsatta av slam och gojs. Jag gjorde en ordentlig rensing på Audi 100:an och röret där var som och rensa en helt igensatt mopedavgaskrök.
Det var därför jag tänkte och få ut skiten i avgasröret och men kanske först förbrännas av dom heta avgaserna?
Då jag haft en B20 så vågar jag påstå att problemet är tämligen litet om man tittar till prylarna nå'n gång då och då.
Idén med avgasejektor är iofs bra, men inte...
Sugverkan vid lätt-måttlig belastning blir nog väl liten.
Kan du förklara varför du vill ventilera bort kolväten som du kan förbränna?
Visserligen blir momenttillskottet försumbart, men ändå...
jag kan upplysa om att b20 vevhusventilator passar inte i b18 block.
hålen i blocket där man sticker in den i vevhuset är olika stora.
jag försökte motsatt trick på den tiden bilprovningen var känsliga på att amazoner hade rätt motor.
Jag är inte oroligt för vevhusgaserna.
Har nämligen gjort vissa prov under någorlunda kontrollerade former.
Oljeöverdraget (inkl bränslerester) är inget problem såvida du inte har en mycket livlig vevhusventilation.
Man kan tydligt se att lambdaregleringen under vissa förhållanden påverkas av det ökade bränsletillskottet.
Nåväl, som jag skrev, det ger inget nämnvärt tillskott i det stora hela, men motorn mår bra av att ventileras.
Man kan "misstänka" att dina gamla B18 har en inte försumbar spädning på grund av otätheter.
Detta kommer att förstärkas av högre kompression och (gisningsvis) något avancerad tändtidpunkt.
Ordna en nippel i inloppsröret så att du får en effektiv evakuering av vevhuset.
Förfarandet med "tillskottsluft" (med okänt HC-innehåll) är tillämpat sedan urminnes tider.
Luftmassflödet genom förgasaren blir mindre, vilket eventuellt, för vissa konstruktioner kan göra bränsleberedningen för tomgång lite kinkig.
Det finns förstås en övre gräns för alla förgasare, minskar flödet genom förgasaren så blir det svårt att få bränslet att överlämna sig till luften.
Det går givetvis att göra allt detta både bättre och krångligare, men prova med en "normal, beprövad metod".
För tomgången finns både luftmunstycke och bränslemunstycke i förgasarn att laborera med och sen blir det också nålventilen man kan ställa "suget" med så det borde väl kunna gå och få till någorlunda bra
det konstaterade jag när jag läste bilel att även växelströmsgeneratorn blir gradvis sämre.
då provkörde jag min synbart fungerande 35A fordgenerator. med dom 10000 mil gamla kolen gav den bara ca 20A.
med nya kol gav den full effekt igen.
lade in länken på den kamoflerade växelströmmaren mest som lite konsumentupplysning.
den är ju för vänstermontage, och därför olämplig till amazonen.
erlan skrev:då provkörde jag min synbart fungerande 35A fordgenerator. med dom 10000 mil gamla kolen gav den bara ca 20A. med nya kol gav den full effekt igen.
erlan
Jo, det kan väl bli dålig kontakt där också men dessbättre bränns inte släpringarna sönder på samma sätt som en kommutator om det får fortsätta för länge.
Det växelströmmarna jag är mest imponerad av är de som inte har några släpringar alls och där fältspolen är fast monterad och endast järnpolerna roterar mellan fält och stator