56:an skrev:
Man kan ju undra vad dom där vevhusgaserna innehåller när man kör på E85 och det tillsammans med smörjoljans oxidering tror jag nog är nåt mer man vill slippa än som energikälla.
56:an skrev:
I går beställde jag testtid hos Bilprovningen, får se hur avgastestet blir där
Jo det går säkert bra, det är ju ett rätt simpelt test de har.
Du får snickra dig en liten oljefälla mellan vevhuset å insuget å fånga upp div. olja.
/ Patrik
Stämmer bra det... Dom kollar bara co-halt på tomgång på så gamla bilar och den får väl vara 4,5 har jag för mig.
Men känner man sig buss med killen eller tjejen som testar bilen så kan man fråga om dom kan kolla fler värden på avgaserna för det gjorde jag på min Audi 100 en gång och den var rätt så okej tyckte dom då. Kanske det var för den har K-jetronic insprutning.
Jag GISSAR, att de mäter CO, HC samt lambda. Men, vilka gränsvärden som gäller för din bil är en annan sak.
Be dem sedan mäta HC under bilen, när utblåset för vevhusventen...
Jag GISSAR, att de mäter CO, HC samt lambda. Men, vilka gränsvärden som gäller för din bil är en annan sak.
Be dem sedan mäta HC under bilen, när utblåset för vevhusventen...
På gammal bil (före -75 tror jag) så är det bara CO det är gränsvärde på (4,5 max)
Men säg inte åt dom att du har annat än bensin i tanken
För det står väl "drivmedel , Bensin" i regpappret
På en gammal Amazon så är bilprovningen bara intresserade av CO. Dock använder bilprovningen sig av fyrgasmätare så de andra värdena HC, CO2, O2 och lambda kan ju enkelt läsas av vid avgastestet för den intresserade.
Braxmatte skrev:Men säg inte åt dom att du har annat än bensin i tanken
För det står väl "drivmedel , Bensin" i regpappret
Nä just det, jag har förstått det är så
Men är det verkligen olagligt att köra på E85?
som jag har förstått av diskussionerna på etanol.nu så var det en gråson när jag byggde om min sierra.
det är möjligt att reglerna förtydligats sen dess.
som alla tolkade reglerna så skulle det egentligen regbesiktas, men det ingår inte i bilprovarnas uppgift att kontrolera att det är rätt bränsle i tanken.
däremot så ser den intreserade och uppmärksamma bilprovaren på kombinationen av avgasvärden att det är e85 i tanken.
försäkringsbolaget är väl dom som kan antas protestera vid en ev brandskada.
56:an skrev:
Jag tycker gamla bilar luktar hemskt ur avgasröret med den moderna? bensinen men nu med enbart E85 är det faktiskt helt okej. Synd bara att jag inte kan PM:a dig ett luktprov
I går beställde jag testtid hos Bilprovningen, får se hur avgastestet blir där
du ska nog inte njuta för mycket av doften. e85 avgaserna påstås innehålla en hel del otrevliga ämnen som inte bilprovningen mäter.
Så klart jag inte gör, jag reagerar på toxiskt väldigt snabbt, en dam med parfym och jag tar en omväg men en blomma som luktar lika gör mig inget, det är en naturens doft som inte är framställd på konstgjort sätt. Fast allt i naturen ska man inte lukta på t.ex. mögel är inte alls bra. Djuren har sina sinnen och lita till och det kan vi nog också göra till stor del.
Påstå kan vem som helst göra så det kan man lämna med ett frågetecken tills fakta ligger på bordet. När jag var liten fick jag veta man kunde elda rödsprit på ett fat inomhus men aldrig fotogen eller bensin för den röken var väldigt farlig.
Kan så vara att ett försäkringsbolag kan anmärka på det inte var för bilen rätt bränsle för bilen men E85 har betydligt högre flampunkt än bensin, kanskte t.o.m. nånstans vid fotogen så E85 är mindre brandfarligt än bensin och det är en av vinsterna tycker jag. Dessutom är avdunstning och ångtryck lägre, det blir ingen lukt och gaser om bilen står i garage. Men det har en avigsida, bilen startar ju inte om det är kallt, men det är jag beredd på.
Du kan i viss mån hämta hem den ökade bränsleförbrukningen med E85. Genom att E85 sommartid uppges (av Ok/Q8) hålla 104 oktan så går det att nyttja mer förtändning utan att det spikar för att få bättre kraft på låga varv och en fullständigare förbränning. På gamla Volvo-motorer är det ju bara att testa sig fram genom att lite spikningsljud inte är så farligt på de motorerna. Fast jag vet ju inte hur det låter när det spikar med E85, det kanske är svårare att höra
Likadant med oktanvärdet, jag har inte själv sett någon mätning på att soppan verkligen håller 104 oktan RON.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018