Ja det är tur att vi finnsPatrik skrev:Ja precis, det är inte något för vem som helst.pnilz skrev:
Ja för att framföra en IRUS krävs ju en riktig karl....![]()
/ P

Ja det är tur att vi finnsPatrik skrev:Ja precis, det är inte något för vem som helst.pnilz skrev:
Ja för att framföra en IRUS krävs ju en riktig karl....![]()
/ P
Ja, absolut !pnilz skrev:
Ja det är tur att vi finns
Patrik skrev:tumstocken
Tar nog med mig den ut som jag fick i Norge å den var nog kanske bara i centimeter men andra sidan kallades den "metern" på jobbet.Hasse skrev:Patrik skrev:tumstocken
Är det engelsk tum eller verktum?
Själv så är jag ju utbildad till elektronikreparatör och vet lite mer än att röd kabel brukar vara plus..56:an skrev:En truckladdare ser jagDom e ju bra på så vis att man ofta kan få tag på dom gratis. Dock måste man tänka på att dom också är av den reglerade typen som känner spänning och på så vis kan sköta sig själva med automatik.
Den typen jag använder är helt oreglerade och det fordras en viss tillsyn men det är så självklart så det tänker jag ens inte på. Endast en gång har jag glömt laddaren på ett par-tre dygn och förkortade då ett bilbatteris livslängd men det funkade åtminstone nåt år till.
Förr kunde man få igång sulfaterade batterier genom att ladda åt fel håll och sen kortsluta och ladda åt rätt håll så kunde man få dom att ta laddning för bruka batteriet åtminstone en tid. Jag undrar om det verkligen går och göra det med dom här moderna "miniladdarna"?
Sen är det om dom går sönder, kan man reparera en sån eller är det "miljöfarligt avfall" och sen köpa en ny?
En äldre typ av laddare utan reglering är ju ungefär samma hitech som och fixa med tändningen på en gammal moped...
Men visst skulle jag kunna prioritera en sån modern laddare, problemet är bara att jag inte riktigt vet varför...
Ja finnen (Muskö) har ju inte Facebook.tture skrev:he he Fan Robban ska du visa upp Mammuten på alla sidor
mmmmm....... Har läst det där nu och tycker nog det var ett mästerverk i pedagogisk reklam för en produktPatrik skrev:Själv så är jag ju utbildad till elektronikreparatör och vet lite mer än att röd kabel brukar vara plus..
Vet inte om det är lönt att länka till vad en liten "pluttladdare" kan göra men gör ett försök iaf:
http://www.ctek.se/sradmin/ARCHIVE/Supp ... dge_SV.pdf
/ Patrik
Jag förkastar inte de här "intelligenta" laddarna men måste jag köpa en för att klara mitt förhållande med bilbatterier?Amarace skrev:Jag har också envist förkastat dessa intelligenta laddare.....
Nä, inget måste, men min erfarenhet är att dom faktiskt är bättre för batterierna, märker det främst på traktorn som jag stödladdar nån gång i månaden på vintern, sedan jag började ladda med en intelligent laddare är det mer "sprutt" i dom batterierna (dom batterierna köpte jag för 13år sedan, fungerar fortfarande utmärkt, trots 10år med gammeldags laddare).56:an skrev:Jag förkastar inte de här "intelligenta" laddarna men måste jag köpa en för att klara mitt förhållande med bilbatterier?Amarace skrev:Jag har också envist förkastat dessa intelligenta laddare.....
En stor fördel med sådana laddare är att man kan ha dem ansluta hela vintern till MC och annat som står länge, utan att batterier skadas. Så behöver man en ny laddare är det ett bra alternativ och de är inte jättedyra ens när de kommer upp i lite skaplig storlek som t.ex. 5, 7 och 10 ampere laddarna. http://www.battericentrum.se/search.php?keyword=ctek56:an skrev:Jag förkastar inte de här "intelligenta" laddarna men måste jag köpa en för att klara mitt förhållande med bilbatterier?Amarace skrev:Jag har också envist förkastat dessa intelligenta laddare.....