Sida 343 av 494
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 04 aug 2015, 08:22
av pnilz
Patrik skrev:pnilz skrev:
Ja för att framföra en IRUS krävs ju en riktig karl....
Ja precis, det är inte något för vem som helst.
/ P
Ja det är tur att vi finns

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 04 aug 2015, 10:08
av Patrik
pnilz skrev:
Ja det är tur att vi finns

Ja, absolut !
Skall försöka få med mig tumstocken ut sedan å mäta lite, har dock en bil ståendes på gårdsplan som jag tänkte få färdig en stereoinstallation i med baslåda å grejer innan ägaren kommer.
Mvh Patrik
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 04 aug 2015, 11:15
av Hasse
Patrik skrev:tumstocken
Är det engelsk tum eller verktum?
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 04 aug 2015, 11:20
av 56:an
Mina har både centimeter och tumskala. Sen är dom en eller två meter också och det är ju inte tum

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 04 aug 2015, 12:50
av Patrik
Hasse skrev:Patrik skrev:tumstocken
Är det engelsk tum eller verktum?
Tar nog med mig den ut som jag fick i Norge å den var nog kanske bara i centimeter men andra sidan kallades den "metern" på jobbet.
/ P
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 04 aug 2015, 13:18
av Patrik
56:an skrev:En truckladdare ser jag

Dom e ju bra på så vis att man ofta kan få tag på dom gratis. Dock måste man tänka på att dom också är av den reglerade typen som känner spänning och på så vis kan sköta sig själva med automatik.
Den typen jag använder är helt oreglerade och det fordras en viss tillsyn men det är så självklart så det tänker jag ens inte på. Endast en gång har jag glömt laddaren på ett par-tre dygn och förkortade då ett bilbatteris livslängd men det funkade åtminstone nåt år till.
Förr kunde man få igång sulfaterade batterier genom att ladda åt fel håll och sen kortsluta och ladda åt rätt håll så kunde man få dom att ta laddning för bruka batteriet åtminstone en tid. Jag undrar om det verkligen går och göra det med dom här moderna "miniladdarna"?
Sen är det om dom går sönder, kan man reparera en sån eller är det "miljöfarligt avfall" och sen köpa en ny?
En äldre typ av laddare utan reglering är ju ungefär samma hitech som och fixa med tändningen på en gammal moped...
Men visst skulle jag kunna prioritera en sån modern laddare, problemet är bara att jag inte riktigt vet varför...

Själv så är jag ju utbildad till elektronikreparatör och vet lite mer än att röd kabel brukar vara plus..
Vet inte om det är lönt att länka till vad en liten "pluttladdare" kan göra men gör ett försök iaf:
http://www.ctek.se/sradmin/ARCHIVE/Supp ... dge_SV.pdf
/ Patrik
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 04 aug 2015, 14:44
av 56:an
Jovisst är det lönt, jag kommer läsa det och studera mera vad det är
Men och byta ut något troget som alltid fungerat det är en annan sak

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 04 aug 2015, 21:52
av sidecarrob
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 04 aug 2015, 21:56
av tture
he he Fan Robban ska du visa upp Mammuten på alla sidor

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 04 aug 2015, 22:19
av sidecarrob
tture skrev:he he Fan Robban ska du visa upp Mammuten på alla sidor

Ja finnen (Muskö) har ju inte Facebook.

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 05 aug 2015, 01:30
av 56:an
Patrik skrev:Själv så är jag ju utbildad till elektronikreparatör och vet lite mer än att röd kabel brukar vara plus..
Vet inte om det är lönt att länka till vad en liten "pluttladdare" kan göra men gör ett försök iaf:
http://www.ctek.se/sradmin/ARCHIVE/Supp ... dge_SV.pdf
/ Patrik
mmmmm....... Har läst det där nu och tycker nog det var ett mästerverk i pedagogisk reklam för en produkt
Min spontana känsla när jag läst färdigt var att jag måste köpa en C-tek laddare annars kan jag lätt sabba mitt batteri i bilen
Broschyren var väldigt lättläst och lätt att förstå med tydliga och väl beskrivande illustrationer. Svårt och missa nåt där bara man är någorlunda insatt måste jag säja....
Men för att återgå så är väl en stor skillnad att dagens batterier är helkapslade så det går inte längre och fylla på eller mäta elektrolyten. Men å andra sidan har den utvecklats så den svårare ska avdunsta eller inte alls om allt är okej. Hur som är det då "urtorkningen" som jag ser som det stora problemet men det gäller då inte bara extraladdning utan även att bilens ordinarie laddning är rätt inställd så inte systemspänningen är för hög. Förra sommaren experimenterade jag med det där och det slutade i att jag höjde spänningen nån halv Volt vilket visade sig som ett bättre resultat i vintras. Nu kör jag inga långresor på sommaren men en och annan dagstripp kan det ändå bli. Tyvärr kände jag aldrig på batteriet när jag kom hem från Målilla i lördags men det hördes i alla fall inget från det när jag öppnade huven.
För att jämföra gårdagen måste man också ta i beaktelse att moderna bilbatterier har högre spänning än de gamla vilket vi här konstaterat tidigare så även om batteriet är kapslat så är det också mer motståndskraftigt mot överladdning än de äldre typerna av startbatterier.
Efter att ha svalt det här så tycker jag nog att de här laddarna är automatiska och stänger av sig själva när laddningen är färdig vilket jag måste hålla koll på själv. Å andra sidan har jag mer kontroll eftersom det är jag som bestämmer när det är färdigladdat och inte laddaren. Och det kan jag göra på lite olika sätt men först kollar jag mätaren och har den gått ned till 2 A vet jag det absolut är färdigladdat. Sen kan man också känna batteriets temperatur med handflatan och lyssna noga om man hör nåt bubblande från batteriet vilket också visar att gasningsläget har uppnåtts och batteriet är fulladdat.
Här tycker jag mig finna det är helt olika förhållanden mellan sommarladdning och vinterladdning men kanske C-tek laddaren känner av det också?

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 05 aug 2015, 02:37
av Amarace
Bara ett kort inlägg, om ett batteri är fulladdat känner man inte med handen utanpå, utan man mäter densitetet på batterisyran, eller om det är slutet batteri får man mäta vilospänningen (låt det stå nåt dygn innan mätning) som vid fulladdat batteri ska ligga på drygt 12,7V. Så har då jag lärt mig för längesedan att man kollar status på ett batteri.
En intelligent laddare typ Ctek har ofta olika cykler för laddning, t.ex vinter, mindre batterier o.s.v. Och har ibland tempkompensering.
Med andra ord rätt så bekvämt och kontrollerad laddning

Största fördelen är just att dom går över på underhållsladdning så man slipper bevaka själv.
Jag har också envist förkastat dessa intelligenta laddare och fortsatt med dom gamla laddarna, men har gått över att använda intelligenta mer och mer. Men min gamla 22A laddare med hjälpstartläge överges aldrig, den är en räddare i nöden då man snabbt behöver ladda ett batteri en kall vintermorgon när bilen inte startar och man ska till jobbet (vilket är sällan då jag brukar hålla efter batterierna, och om det kniper har en egengjord hjälpstartvagn).
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 05 aug 2015, 03:55
av 56:an
Amarace skrev:Jag har också envist förkastat dessa intelligenta laddare.....
Jag förkastar inte de här "intelligenta" laddarna men måste jag köpa en för att klara mitt förhållande med bilbatterier?

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 05 aug 2015, 05:09
av Amarace
56:an skrev:Amarace skrev:Jag har också envist förkastat dessa intelligenta laddare.....
Jag förkastar inte de här "intelligenta" laddarna men måste jag köpa en för att klara mitt förhållande med bilbatterier?

Nä, inget måste, men min erfarenhet är att dom faktiskt är bättre för batterierna, märker det främst på traktorn som jag stödladdar nån gång i månaden på vintern, sedan jag började ladda med en intelligent laddare är det mer "sprutt" i dom batterierna (dom batterierna köpte jag för 13år sedan, fungerar fortfarande utmärkt, trots 10år med gammeldags laddare).
Traktorn stödladdas ibland för att man kör på låga varv med många strömförbrukare.
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Postat: 05 aug 2015, 07:07
av Micke S
56:an skrev:Amarace skrev:Jag har också envist förkastat dessa intelligenta laddare.....
Jag förkastar inte de här "intelligenta" laddarna men måste jag köpa en för att klara mitt förhållande med bilbatterier?

En stor fördel med sådana laddare är att man kan ha dem ansluta hela vintern till MC och annat som står länge, utan att batterier skadas. Så behöver man en ny laddare är det ett bra alternativ och de är inte jättedyra ens när de kommer upp i lite skaplig storlek som t.ex. 5, 7 och 10 ampere laddarna.
http://www.battericentrum.se/search.php?keyword=ctek