Sida 36 av 41

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 08 apr 2014, 19:35
av Rexxy
Micke S skrev:När jag höll på med Sachs-kopplingar fick jag för mig att det kanske skulle gå att få i tre lameller i en standardkorg om man kör med den tunna typen 3 mm i.s.f. 3,85 mm. Men jag testade aldrig om det var möjligt. Det går ju att vinna någon mm om man slipar upp spåren i korgen och den yttre lamellen kan troligen gå ut några tiondelar på den fasade delen på navet utan att det blir problem. Sammantaget kanske det då går att få i en lamell och stålplatta till om man kör med den tunna varianten.
Finns alltid knep. Denna koppling som sitter i motorn nu klarar 90km/h. Det körde jag med en 43mm DT cylinder. Slitsade ytor och brickor under fjädrarna. :) Hoppas den håller för 10km/h till.

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 08 apr 2014, 22:43
av Rexxy
Jag tycker min bromspedal är lite väl hög. Och armen för att hålla bromsstaget slår i "röret" som är under svingaxeln. Ska den göra det, eller saknar jag någon detalj?

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 09 apr 2014, 07:13
av JanneL
Micke S skrev:När jag höll på med Sachs-kopplingar fick jag för mig att det kanske skulle gå att få i tre lameller i en standardkorg om man kör med den tunna typen 3 mm i.s.f. 3,85 mm. Men jag testade aldrig om det var möjligt. Det går ju att vinna någon mm om man slipar upp spåren i korgen och den yttre lamellen kan troligen gå ut några tiondelar på den fasade delen på navet utan att det blir problem. Sammantaget kanske det då går att få i en lamell och stålplatta till om man kör med den tunna varianten.
det där med 3-lamellskoppling tror jag inte på, det går aaaaaaldrig :whistel: :whistel:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 09 apr 2014, 21:47
av Rexxy
Rexxy skrev:Jag tycker min bromspedal är lite väl hög. Och armen för att hålla bromsstaget slår i "röret" som är under svingaxeln. Ska den göra det, eller saknar jag någon detalj?
Någon som vet något?

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 09 apr 2014, 21:51
av Raketsport
Rexxy skrev:
Peppe^ skrev:Det blir zundappmotor på den va? :wink: :oops:

Haha, ALDRIG i livet! :D

Blir det enda rätta, Sachs! mistick_yes.gif
Säkert Modell 501/2 :wink:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 10 apr 2014, 11:34
av Rexxy
Raketsport skrev:
Rexxy skrev:
Peppe^ skrev:Det blir zundappmotor på den va? :wink: :oops:

Haha, ALDRIG i livet! :D

Blir det enda rätta, Sachs! mistick_yes.gif
Säkert Modell 501/2 :wink:

Njaaa. vi ska inte sträcka oss så långt. :roll:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 10 apr 2014, 17:37
av f50glx
kom igen rexxy en saxonet med elstart och bak det är lite udda

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 10 apr 2014, 17:55
av Rexxy
f50glx skrev:kom igen rexxy en saxonet med elstart och bak det är lite udda
Är det mobbing här nu? :lol: :lol:

Hade kopplingen orkar med effekten, så kanske det. ;)

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 11 apr 2014, 22:25
av selma
Du får hänga i AM6 motorn i den här i stället :wink:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 11 apr 2014, 22:45
av Rexxy
selma skrev:Du får hänga i AM6 motorn i den här i stället :wink:

Nä, nu vill jag vässa sachs ett tag. :) Ska snart ge mig på Derbin och vässa upp den lite. Planer på 110cc i den.

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 12 apr 2014, 01:09
av erlan
110cc. ska du dra barnvagn med den? eftersom du behöver motor för 2?

erlan

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 12 apr 2014, 11:11
av Rexxy
erlan skrev:110cc. ska du dra barnvagn med den? eftersom du behöver motor för 2?

erlan
Bara för att det finns, och för att jag kan! :D

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 17 apr 2014, 19:37
av Rexxy
Om jag ska få kolven att vända kant i kant med DT cylindern, med en 5mm spacer. Får jag spolduration på precis 140 grader - vilket är lite väl högt för 3 växlar... För att få mer lagom durationer, t.ex 133 kan man låta kolven gå upp ovanför cylindern. Men då kommer problemet att kolven kommer banka i topplocket! Man kan lösa det på två sätt. Extra tjock topplockspackning, eller svarva i topplocket för att få plats med kolven. :) Jag gjorde alternativ två. Fick hjälp av Micke S att plansvarva topplocket, samt att svarva utrymme i topplocket. Jag hade först tänkt att bara svarva upp för att kolven skulle få plats, men när vi väl gjort det. Fanns det utrymme att svarva till en riktigt klämspalt i den! Korrekt vinklar kunde vi inte fixa då, då jag inte hade kolven med mig. Så vi tog vara en vinkel på måfå.

Väl hemma, ser jag att vinkeln blev väldigt för liten! Så jag satte upp topplocket i min egna lilla "svarv" ;) Och fixade till vinkeln. Kolven har ungefär en vinkel på 11 grader, så jag satte klämspalten på 12 grader. Får se hur det fungerar sen! :)


Bild
Bild


Sen polerade jag upp förbränningsrummet för att få bort alla slipmärken. :)

Bild


Här sticker kolven upp exakt 1mm. Med det får jag en klämspalt på c:a 0.95mm. Vilket är lite mycket - Så smalare cylinderfotspackning måste fixas! :)

Bild


Här är kolven i BDC. Funkar rätt så bra! Portarna ska sänkas för att plana med kolvkanten när klämspalten är korrekt inställd.

Bild
Bild

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 17 apr 2014, 19:54
av erlan
polinicylinder?
jag tänkte stoppa suzukikolv i min. med tjockare spacer så räknar jag med att bättre flöde ner i vevhuset mer än kompenserar för mindre vevhuskomp.
har du som byggt några förut någon åsikt om den teorin?

erlan

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 17 apr 2014, 19:59
av Rexxy
erlan skrev:polinicylinder?
jag tänkte stoppa suzukikolv i min. med tjockare spacer så räknar jag med att bättre flöde ner i vevhuset mer än kompenserar för mindre vevhuskomp.
har du som byggt några förut någon åsikt om den teorin?

erlan

Ja, en Polini 70cc. :)
Jag kan säga att en 5mm spacer fungerar bra. Har kört i 100 knyck med samma modell på cylindern (portat såklart) för några år sen. Så i flödes synpunkt fungerar det. Men med en tjockare spacer borde det inte bli sämre heller. Så jag håller med om din teori. Men hur mycket bättre det blir, vet jag inte. ;)

Kör själv på en 3,5mm spacer nu, för att få bra tider på spolportarna.