Vädret..

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite offtopic - Men vad är det för bil 56:an? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Lite offtopic - Men vad är det för bil 56:an?
Ja, med lite baktanke kanske. Eftersom många läser den här tråden tänkte jag på bättre respons och så ser jag tråden som lite allmänsnack överlag. Blir det respons kan man ju sedan flytta innehållet till en särkskild tråd där ämnet passar bättre. Gör man en sådan tråd i ett osäkert läge kan det bli ett inlägg och inte mer och då har man skapat en tråd helt i onödan. Det är inte alltid så lätt, det kan bli fel hur man än gör... :(

Men till ämnet nu...
Jo, det är en Audi 100 cc Avant 1987 års modell med 5 cylindrig 2,1 liters motor och K-Jet insprutning.

Vanligtvis kan man på webben, på bl.a. nordic audi forum, hitta andra som haft samma problem men hur jag än letar så hittar jag inget.... och inte ens i närheten :(

Har nu börjat rikta mina misstankar mot bränslemängdmätaren och att den inte släpper tillbaka returflödet som det är tänkt.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett tips jag kom på i skrivande stund. När du kör bilen och den dör efter en stund, så kan du lossa på bränsle ledningen när den inte startar längre och kolla om pumpen ger soppa och om så är fallet så är ju inte pumpen problemet.

Returflödet, alltså skulle den kunna sura ner sig? Stopp i returslang?

Vet inte om mina tips gav något men kanske en hjälpande hand! :xmas: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, tack Sachsmekarn det värmde nu i kylan och blåsten... :)

Bilen kan sura ner ibland, men inte alltid, och särkskilt om man kört lite längre och stannat för att sedan starta om köra efter en stund, en kvart, en timmer eller så. Just det här problemet tror jag beror på läckande spridare. Har tänkt provtrycka dem men det har inte blivit av än.

Som sagt börjar bilen hacka och stannar sedan helt plötsligt. Det är väldigt obehagligt om det är på de här nya 2-1 vägarna i enkelfilen. Pinsamt minst sagt. Men då känns det som bilen istället stannar av bränslebrist. Typiskt vid dessa tillfällen är att bränslepumpen börjar väsnas. I mina mekanikeröron låter det som den arbetar mot ett alldeles för högt tryck, men hur det verkligen förhåller sig vet jag inte förrän trycket är uppmätt med en manometer.

Det är ett märkligt fel och jag får väl starta en särskild tråd eller helt enkelt hålla tyst om saken och försöka lösa problemet för mig själv.... <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har haft problem med en Merca som kunde gå bra i 100 mil sen stannade den. å efter ngn min startade den igen & gick klockrent.
Detta fenomen kom oftare & oftare Å var dessutom djäkligt svårt att felsöka eftersom bilen startade bara ngn minut efter stoppet.
Men jag demonterade bränslepumpsreläet å synade kretskortet med förstoringsglas. Kunde då se en mkt fin spricka i lödningen runt en pol.
Duttade med lödkolven å sen var det frid å fröjd i sisådär 2år sen kom fenomenet tillbaka. Jag gjorde då om proceduren å mkt riktigt där var sprickan igen. Lödde ännu en gång å bilen funkade men denna gång beställdes ett nytt relä som slängdes in i handskfacket å efter ungefär ett halvår stannade bilen igen. gick då ut slet bort reläet å kastade det så långt jag kunde. Plopp dit med det nya å körde vidare flera tusen mil tills den ifjol såldes..
Men bränslepumpsreläer är inte gratis ca 2000:- för ett nytt å dom måste tom veta om bilen är utrustad med AC mm. mitt sökte jag via Bosch org nr. hittade ett på en bilskrot från en skrotad lågmilare ca 500kr+frakt..

annars är vädret bra.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft samma problem Doktorn, bilen går bra och helt plötsligt dog den i några sekunder för att sedan starta och gå som vanligt och tänkte inte mer på det. Ett halvår eller mer efter det börja det igen och hände allt oftare, mycket riktigt så var det sprickor på 3-4 lödningar. Så jag lödde på alla lödningar och har funkar bra sen dess! <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra, jag är tacksam för alla tips. thumb_up

Bränslepumpreläet är den enda elektroniska enheten på K-Jet så vitt jag vet. Det finns ytterligare en elektronisk enhet som är till tomgångsstabiliseringen men det systemet ligger utanför K-Jet.

Då förra ägaren hade bilen hjälpte jag denne med just bränslepumpreläet som då hade dålig kontakt i en lödning precis som ni beskriver. Jag lödde och ägaren skaffade ett relä till på skroten som reserv och som också ligger i bilen. Jag tror jag skaffat ytterligare ett som jag har i en tepåse tillsammans med andra reservreläer till bilen.

Ska jag vara ärlig har jag inte bytt reläet den här gången för bilen har ju alltid startat kall utan problem sedan jag gjorde en engine tune up sent förra hösten. Då var det flera fel i fördelaren plus att vacuumslangar och anslutningar läckte på flera ställen. Även röret till vevhusventilationen var helt igenkorkat och jag fick rensa det ungefär som man rensar en mopedavgaskrök.

I morgon ska jag byta reläet och se vad som händer. Man vet aldrig..... :P

.... när det gäller den här konstiga bilen.... :x <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker vi startar en " Problem med Bilen! " tråd :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

SachsMekarn skrev:Jag tycker vi startar en " Problem med Bilen! " tråd :wink:
Jag håller med dej... Det var ett väldigt bra och passande namn förresten. thumb_up

Jag sträcker mig så långt att rubriken rubriken t.o.m. kan ligga på indexsidan för jag tror den kan vara populär och nyttig för dem har problem med bilen men även minst lika välbesökt av dem som kan lösa problemen och även av dem som är allmänt motor- och mekanikerintresserade.

Vi får väl höra vad Josefine säger när hon kommer tillbaka vilket jag hoppas hon gör snart. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Reläproblem mäter du dig ju till om inte annat, dra en kabel från bränslepumpen och ha en voltmeter inkopplad till den hela tiden du kör (köp biltema eller vilket skräp som helst, huvudsaken du kan hålla koll hela tiden du kör).

Då ser du ju om det blir totalt spänningsbortfall, eller om det sjunker gradvis eller kanske är likadant. Och sen är det ju bara o bygla relät för att utesluta det.

Det jag tycker är konstigt är att pumpen lever om mer och mer och sedan stannar bilen, jag har haft såna symptom några gånger, alla gånger utom ett har det varit pumpfel, den har stannat helt enkelt, då ha rman knackat på den så har den gått ett tag igen, blir ofta bättre om man kör lite tvåtaktsolja i bränslet.

Men den gången det inte var bränslefel var i sommras. Har en 244GL -78 som pumpen blev bytt på för nåt år sedan, i sommras vägrade den starta då jag hade lånat ut den, knackad epå pumpen men ingen bättring, drog hem den och då startade den utan problem. Körde me den och det hände inget, men pumpen levde om ibland, lånade ut den igen, och då stannade bilen under drift, drog hem bilen och var lagom less, men då gick inte pumpen alls, provade lite då o då under sommaren men den var död. Sne helt plötsligt startade den, gick nån mil och stannade, pumpen levde om.

TOg då itu med det, visste att strömmatning till skarven innan pumpen var bra, så jag tog det därifrån, mätte på pumpen och fick lågt värde där, kopplade på ett externt batteri så gick pumpen bra, och sedan startade den, men pumpen levde om. Då såg jag att när dom bytt pump hade dom skarvat, tog upp skarven och där var det inte fint, drog om det hela och sedan har den gått utan problem sedan sensommaren. Det var spänningsförlust helt enkelt.

Så pump som lever om kan vara för högt tryck (liten trolighet på K-jet då dom pumparna ska klara väldigt högt tryck), dålig pump och som i detta fall, för låg spänning.

Sachsmekarn, på K-jet spelar det ingen roll om det kommer fram bränsle om det inte är rätt tryck, för lågt tryck så öppnar inte spridarna. Så det kan se ok ut men ändå inte fungera.

Åter till trådens ämne, så snöar det så in åt h-vete nu, började när jag var ute o skottade. SÅ i morrn är det väl samma visa igen. <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->åker ford så jag har inga problem slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Forumsponsor

f50glx skrev:åker ford så jag har inga problem slider_anon.gif
Konstigt sammanträffande...

Jag pratade med en idag som hade jobbat på Ford då K-Jet fanns på dom större Ford Granada. Mannen påstod att där uppstod ofta ett liknande fel och det var vid en kula och en fjäder, där fjädern låste fast kulan på något vis. Tydligen var det ett fabrikationsfel som dom ofta fick åtgärda.... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Amarace skrev:blir ofta bättre om man kör lite tvåtaktsolja i bränslet.
Har testat det här tidigare i år. Pumpens ljud minskar något, men problemet kvarstår. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Amarace skrev:Åter till trådens ämne, så snöar det så in åt h-vete nu, började när jag var ute o skottade. SÅ i morrn är det väl samma visa igen.
Dela med dig av snön! mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här stormar det för fullt just nu..ca 3+ ute.. :roll: tack och lov dock ingen snö ännu i allafall.. :roll: tittade just ut...ser ut att bli regnkladdsnö istället.....*bläää* <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar