erlan skrev:nja, jag tycker både Janne och yrpare är lite dumma här. Whaaaat??
jag fick ju lov att leta på annonserna för att se vad det handlade om.
man kan ju anta att den som köper en verktygslåda inte har nån att jämföra med. hur vet denna någon i så fall vad han letar efter?
och jag kan ju gissa att dom blir rätt små på en smartfone. så det är nog inte självklart att
alla spekulanter fattar att locken saknas. ska säljaren ansvara för det![]()
man bör nog vara övertydlig i beskrivningarna av varorna som man vill sälja.
det brukar dessutom löna sig i kronor räknat.
I Fastighetsbranschen finns det nåt som heter undersökningsplikt, det borde gälla i alla köp o sälj.
Bilderna kunde ju nästan inte vara tydligare, skruvarna var ju inte heller med, för att inte tala om verktygen och trasan!
men att inte ge säljaren chansen att ta tillbaka varor man är missnöjd med är ju ännu dummare.
så han förtjänar ett negativt omdömme i retur tycker jag. dock med en väl genomtänkt motivering.
Jag vill inte ge dåligt omdöme till någon som straff, det är dålig stil och hjälper inte mig. men jag kan tänka mig att göra ett undantag i det här fallet![]()
nä erlan, i detta fallet håller jag inte alls med dig, jag är trött på alla köpare man hör talas om, som aldrig lär sig att ta ansvar även om jag själv nog anser att jag klarat mig bra.
4st negativa på alla år , och detta av endast 2 köpare
erlan
Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)
Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)
Om det gäller så lite pengar som t.ex. för ett par inte helt kompletta verktygslådor kan man låta köparen behålla grejorna och skicka tillbaka pengarna. Oavsett om det är köparen som inte ser upp tillräckligt bra eller ej så är en missnöjd köpare missnöjd. Man blir inte rik av att få in en och annan struntsumma. Men det blir mycket lättare att få ut bra priser om man har toppbetyg så i slutändan tjänar man mer på att vara generös.
Det är likadant om man får ett jobb gjort av någon som man kanske inte är nära kompis med och märker att den hugger för sig. Då är det bara att betala och se glad ut och sedan blir det ingen mer affär. Vem är det som har förlorat i slutändan?
Själv undviker jag om möjligt säljare som inte har 100% i omdöme och inte maxar på alla staplar och ser gärna att det ser ut som mitt eget record för då vet man att det är en säljare som inte agerar kortsikigt utan prioriterar att köparen ska bli nöjd. Visst kan det gå fel men det är oviktigt att dra det längsta strået och bättre att reda ut det så att båda parter kan känna sig nöjda.
Det är likadant om man får ett jobb gjort av någon som man kanske inte är nära kompis med och märker att den hugger för sig. Då är det bara att betala och se glad ut och sedan blir det ingen mer affär. Vem är det som har förlorat i slutändan?

Själv undviker jag om möjligt säljare som inte har 100% i omdöme och inte maxar på alla staplar och ser gärna att det ser ut som mitt eget record för då vet man att det är en säljare som inte agerar kortsikigt utan prioriterar att köparen ska bli nöjd. Visst kan det gå fel men det är oviktigt att dra det längsta strået och bättre att reda ut det så att båda parter kan känna sig nöjda.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
hur vet denna någon i så fall vad han letar efter?
han kanske bara behöver en burk att ha verktyg i.
. ska säljaren ansvara för det
nej, inte ska han behöva ta ansvar för det, men tydliga och flera bilder ger i dom flesta fall högre pris.
eller mindre frustrerade kunder.
I Fastighetsbranschen finns det nåt som heter undersökningsplikt, det borde gälla i alla köp o sälj.
Bilderna kunde ju nästan inte vara tydligare, skruvarna var ju inte heller med, för att inte tala om verktygen och trasan!
skulle det inte bli lite tröttsamt att svara på ett antal mail om du t.ex. har locken till lådorna?
nä erlan, i detta fallet håller jag inte alls med dig, jag är trött på alla köpare man hör talas om, som aldrig lär sig att ta ansvar även om jag själv nog anser att jag klarat mig bra.
jag har gjort sådana köpmissar någon enstaka gång, där jag inte synat bilderna tillräckligt noga.
jag har dock svalt förtreten, och gått vidare. samt med tiden konstaterat att det är hos dom säljarna
det går att göra fynd om man hittar russinen i kakan. för dom får sällan toppriser för sina delar.
om det är nån köpare som gör mig tveksam så händer det att jag kollar omdömen.
(händer väl vartannat år kanske.)
men omdömen i stil med dom du fick slår hårdare mot den som lämnat dom.
vill man inte ge säljaren chansen att ta tillbaka varan, så stämplar man sig själv som vrång.
Jag vill inte ge dåligt omdöme till någon som straff, det är dålig stil och hjälper inte mig. men jag kan tänka mig att göra ett undantag i det här fallet
jag ska egentligen inte ha nån åsikt om det, för jag är uselt dålig på att lämna iväg omdömen
på tradera. men ger man inte säljare chansen att ta tillbaka en vara man är missnöjd med,
innan man själv lägger negativt, då har man väl lagt sig under den nivå man bör vara på.
erlan
han kanske bara behöver en burk att ha verktyg i.
. ska säljaren ansvara för det

nej, inte ska han behöva ta ansvar för det, men tydliga och flera bilder ger i dom flesta fall högre pris.
eller mindre frustrerade kunder.
skulle det inte bli lite tröttsamt att svara på ett antal mail om du t.ex. har locken till lådorna?
jag har gjort sådana köpmissar någon enstaka gång, där jag inte synat bilderna tillräckligt noga.
jag har dock svalt förtreten, och gått vidare. samt med tiden konstaterat att det är hos dom säljarna
det går att göra fynd om man hittar russinen i kakan. för dom får sällan toppriser för sina delar.
om det är nån köpare som gör mig tveksam så händer det att jag kollar omdömen.
(händer väl vartannat år kanske.)
men omdömen i stil med dom du fick slår hårdare mot den som lämnat dom.
vill man inte ge säljaren chansen att ta tillbaka varan, så stämplar man sig själv som vrång.
Jag vill inte ge dåligt omdöme till någon som straff, det är dålig stil och hjälper inte mig. men jag kan tänka mig att göra ett undantag i det här fallet

jag ska egentligen inte ha nån åsikt om det, för jag är uselt dålig på att lämna iväg omdömen
på tradera. men ger man inte säljare chansen att ta tillbaka en vara man är missnöjd med,
innan man själv lägger negativt, då har man väl lagt sig under den nivå man bör vara på.
erlan
Jag säljer inte grejer på Tradera för att bli rik.Micke S skrev:Om det gäller så lite pengar som t.ex. för ett par inte helt kompletta verktygslådor kan man låta köparen behålla grejorna och skicka tillbaka pengarna. Oavsett om det är köparen som inte ser upp tillräckligt bra eller ej så är en missnöjd köpare missnöjd. Man blir inte rik av att få in en och annan struntsumma. Men det blir mycket lättare att få ut bra priser om man har toppbetyg så i slutändan tjänar man mer på att vara generös.
Jag kan absolut mötas halvvägs eller ge tillbaks pengarna, men då ska vi ha en dialog först.
Det kvittar om det handlar om 20 eller 500 spänn,
så tycker inte jag att det är mitt fel att köparen inte kollar ordentligt på bilderna.
Om jag köper en moped på Tradera som har noll information om motorn och jag TROR att motorn går fint,
då kan jag väl knappast klaga och be om rabatt eller pengarna tillbaka om motorn är skuren?
Håller med. Om den 5 vx Zundappmotorn hade varit skrot på insidan hade jag inte klagat utan bitit i det sura äpplet. Men i fallet med Sachsmotorn som killen t.o.m. uppgav att han hade tagit över från en bekant som är en mycket känd och kunnig handlare av mopeddelar blev jag heligt förbannad och skulle aldrig vika ner mig.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Köpte en Lasse Stefanz skiva i Söndas på tradera för det är ju snart dax å damma av bilen å ut å ta några varv..
Döm om min förvåning när det satt fast en Lp-skiva i postlådan igår
Säljaren va smart för det stod inte någonstans i annonsen va det var för skiva såg ja sen efter
Så nu blir det till att köpa en 12V skivspelare
Döm om min förvåning när det satt fast en Lp-skiva i postlådan igår

Säljaren va smart för det stod inte någonstans i annonsen va det var för skiva såg ja sen efter

Men? Hade inte du alla album redan?Säcken skrev:Köpte en Lasse Stefanz skiva i Söndas på tradera för det är ju snart dax å damma av bilen å ut å ta några varv..
Döm om min förvåning när det satt fast en Lp-skiva i postlådan igår![]()
Säljaren va smart för det stod inte någonstans i annonsen va det var för skiva såg ja sen efter![]()

En Lasse S ? dom har aldrig gjort någon tintarella di luna,endast det bästa är gott nogSäcken skrev:Köpte en Lasse Stefanz skiva i Söndas på tradera för det är ju snart dax å damma av bilen å ut å ta några varv..
Säljaren va smart för det stod inte någonstans i annonsen va det var för skiva såg ja sen efter![]()

Det var inte meningen att skapa jättedebatt av detta men de där dåliga omdömena jag fick sved lite
Man kan väl säga att vi människor historiskt vis, aldrig för har kunnat kommunicerat på fler och lättare vis än nu, och ändå märker jag att just kommunikationen brister all mer och mer.
Jag har gjort bort mig ett flertal gånger när man missat att tittat på bilderna ordentligt men det är jag ju tydligen inte ensam om märker jag på tidigare inlägg
Är jag det minsta osäker på nåt i en annons eller traderaauktion ställer jag en fråga och helst försöker jag ringa om det är möjligt.
Har bara klagat på ett par köp där det varit uppenbart fel. bl.a en hastighetsmätarvire som skulle vara i mycket bra brukskick men saknade innerdelen
Fick förresten ett djärvt brev från en 18:åring från Sundsvall i går kväll. eller ja, mera en "Order" tycker jag
dåligt flyt för mig den här veckan, det blir till att följa erlands råd, kanske lite mer text, för den ytrost som finns syntes tydligt på bilderna så fler bilder had inte hjälpt där heller
.
dessutom hade dom finfina gummibussningar och helt kompletta, något glapp kunde man inte känna heller.
han får tillbaka pengarna om han bara står för returfrakten föreslog jag, lite ansvar måste han ta, han ställde inte en enda fråga innan han bjöd.
Hej Jan
Stötdämparna som jag ropade in på auktionen är rostiga och sladdriga med andra ord slut. Jag tycker att du skulle ha beskrivit dessa felen i din annons. Jag vill ha mina utlägg för stötdämparna tillbaka vilket är 244 kr. Mitt kontonummer är ........................................
Mejla mig en fraktsedel från schenkert som du har förbetalt.
Man kan väl säga att vi människor historiskt vis, aldrig för har kunnat kommunicerat på fler och lättare vis än nu, och ändå märker jag att just kommunikationen brister all mer och mer.
Jag har gjort bort mig ett flertal gånger när man missat att tittat på bilderna ordentligt men det är jag ju tydligen inte ensam om märker jag på tidigare inlägg

Är jag det minsta osäker på nåt i en annons eller traderaauktion ställer jag en fråga och helst försöker jag ringa om det är möjligt.
Har bara klagat på ett par köp där det varit uppenbart fel. bl.a en hastighetsmätarvire som skulle vara i mycket bra brukskick men saknade innerdelen

Fick förresten ett djärvt brev från en 18:åring från Sundsvall i går kväll. eller ja, mera en "Order" tycker jag

dåligt flyt för mig den här veckan, det blir till att följa erlands råd, kanske lite mer text, för den ytrost som finns syntes tydligt på bilderna så fler bilder had inte hjälpt där heller

dessutom hade dom finfina gummibussningar och helt kompletta, något glapp kunde man inte känna heller.
han får tillbaka pengarna om han bara står för returfrakten föreslog jag, lite ansvar måste han ta, han ställde inte en enda fråga innan han bjöd.
Hej Jan
Stötdämparna som jag ropade in på auktionen är rostiga och sladdriga med andra ord slut. Jag tycker att du skulle ha beskrivit dessa felen i din annons. Jag vill ha mina utlägg för stötdämparna tillbaka vilket är 244 kr. Mitt kontonummer är ........................................
Mejla mig en fraktsedel från schenkert som du har förbetalt.
Jo absolut, men det är strykande åtgång på dom..Hynboholm skrev:Men? Hade inte du alla album redan?Säcken skrev:Köpte en Lasse Stefanz skiva i Söndas på tradera för det är ju snart dax å damma av bilen å ut å ta några varv..
Av nån anledning så verkar skivorna snurra lika mycke på golvet i bilen som i cd-spelaren

Gör då som jag gjort för att slippa ha en massa cd-skivor drällande överallt i bilen.
Skaffa dig en spelare till bilen så du kan köra låtarna i mp3 format på en usb-sticka.
Min bandare har anslutningen för usb på baksidan, så jag har en skarvsladd och usb-stickan i handskfacket.
Har en i bilen på 16GB och den rymmer minst 3000 låtar ( har inte fyllt den ännu), det blir en j-la massa cd-skivor ...
// Andazon
Skaffa dig en spelare till bilen så du kan köra låtarna i mp3 format på en usb-sticka.
Min bandare har anslutningen för usb på baksidan, så jag har en skarvsladd och usb-stickan i handskfacket.
Har en i bilen på 16GB och den rymmer minst 3000 låtar ( har inte fyllt den ännu), det blir en j-la massa cd-skivor ...
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
CD spelare,det är rymdraket för säcken.Han rullar fortfarande kassettband med pennaandazon skrev:Gör då som jag gjort för att slippa ha en massa cd-skivor drällande överallt i bilen.
// Andazon

selma skrev:CD spelare,det är rymdraket för säcken.Han rullar fortfarande kassettband med pennaandazon skrev:Gör då som jag gjort för att slippa ha en massa cd-skivor drällande överallt i bilen.
// Andazon

det här med traderaanonser är nog något som berör många.
JanneL: jag fick ju lov att leta fram dom där stötdämparna för att bilda mig en uppfattning,
och den här killen tycker jag är ute och seglar, om han vill ha alla pengar tillbaka.
leta på hans omdömen, och gå vidare till auktionerna, och kolla vad han anser är bruksskick
på stötdämpare.
när du vet att dom är friska även i stötdämpardelen så är det ett frikostigt erbjudande
att han får bara stå för returfrakten.
bruksskick anser jag vara att en pryl/del/detalj ska gå att använda som den är utan reparationer.
erlan
JanneL: jag fick ju lov att leta fram dom där stötdämparna för att bilda mig en uppfattning,
och den här killen tycker jag är ute och seglar, om han vill ha alla pengar tillbaka.
leta på hans omdömen, och gå vidare till auktionerna, och kolla vad han anser är bruksskick
på stötdämpare.
när du vet att dom är friska även i stötdämpardelen så är det ett frikostigt erbjudande
att han får bara stå för returfrakten.
bruksskick anser jag vara att en pryl/del/detalj ska gå att använda som den är utan reparationer.
erlan