erlan skrev:ja den där budhistoriken ser lite knepig ut. har tradera fått nån bugg, så inte budbetjäntens bud visas?
om en ev. bulvan vinner auktionen, då har man väl gjort bort sig?
en bulvan ska väl trissa upp priset så högt som möjlligt? men inte vinna?
men nåt som får mig att misstänka bulvanbudgivning är när ett objekt dyker upp nån vecka senare med orden; ute igen p.g.a. oseriös budgivare, och säljaren inte gett budgivaren negativt omdöme.
erlan skrev:27000kronors dakotan hade ju ett reservationspris som inte budgivarna nådde upp till,
är det nån bugg som gör att det inte visas på din dator.
det måste väl vara meningslöst att låta en bulvan bjuda mot ett reservationspris?
och 41000kronorsdakotan: ja det är väl inte den första fina, välbevarade dakotan som når hissnande pris.
och 0.omdömme har vi väl alla haft på tradera?
erlan
Det var många som hade synpukter på detta när det diskuterades på Facebook.
Den tråden togs bort tror jag, jag hittar den inte nu iaf.
Jag ville veta mer om hur Tradera fungerar och ev. hur det inte ska gå till, därför tog jag upp ämnet här.
Bedömmer ni som är rutinerade på Tradera att allt är korrekt, ja då är det ju bara bra.
det var då inget i just dom två auktionerna som gjorde mig misstänksam.
men nåt som gör mig fundersam är nån som bjuder t.ex. 999 kr på en auktion.
Jag försöker lära mig Tradera...
Har denna något reservationspris? (Jag kan inte se det I så fall)
Hur tolkar jag budhistoriken?
Att "Harryhof" blev sugen direkt annonsen kom ut, reggade sig och la ett maxbud på 12000:- direkt?
Sedan väntade han till kvällen innan han höjde till (minst) 20100:-?
Är det skrämseltaktik att bjuda på rejält tidigt?
Måste ju vara rena drömmen för säljaren att ha nått 20000:- första kvällen!
Ja det finns ju olika stilar för hur man lägger buden om man vill ha en sak på tradyra, en är att lägga sitt maxbud tidigt och hoppas att det räcker, en annan är att vänta tills sista minuten och lägga sitt maxbud då och hoppas att ingen annan köpare hinner med men då får man vänta och passa hela tiden. Här tolkar jag det som att två köpare vill ha mopeden och båda kör stil ett, när första köparen insåg att hans maxbud inte räckte till dubblade han det. Dyrbart sätt att skaffa moped
Den ser inte ut att ha haft något reservationspris för det brukar stå i så fall och buden börjar ju redan på 1 krona.
Lite konstigt att ett renoveringsobjekt med bucklig tank är uppe i en sådan summa
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
om man absolut vill ha just en -68 slödapp (ja en otrimmad zyndapp är en slödapp, sen får ni säga vad ni vill) och inte har tid att passa auktionen på söndag kväll, då gäller det att skrämma bort dom andra spekulanterna tidigt. och sen är det bara att ta i så bankboken kvider när man lägger bud.
om man absolut till varje pris vill ha nåt, så måste man passa auktionens slut.
kan man inte det, ja då är man i underläge.
vad är dagspriset för en fin dappe i år? ja våren är långt ifrån över än.
men 20 räcker nog inte långt för fina exemplar. då är nog fortfarande "köp för att tjäna pengar killarna"
fortfarande med.
Micke S skrev:Den ser inte ut att ha haft något reservationspris för det brukar stå i så fall och buden börjar ju redan på 1 krona.
Lite konstigt att ett renoveringsobjekt med bucklig tank är uppe i en sådan summa
reservationspris syns i budhistoriken på att buden som är för låga står i rött. och i komentarspalten står det "reservatinspris ej uppnått på dom raderna.
Och att kalla den dappen för renoveringsobjekt är väl att ta i.
En av några "löneglidningar" som åkte med hem från fabriken, en rätt bra våg, få se om den blir använd till nåt vettigt i framtiden.. ( hade den då jag vägde in allt på V8:an ,Stakar (stor & lillända), kolvbult,knaster,kolvringar..etc ,när veven skulle balanseras + att matcha Kolv till "rätt" stake för exakt samma vikt..)
har börjat röja litegrann i garaget, fan va mycket skrot man sparat genom åren...
lite tragiskt är det nog att gamla bettan står sysslolös i ett hörn av garaget å skäms , som stolt rullade fem dar i veckan året runt...
det var väl tur du började åka moppe i stället.
jag har sett hur dom där GM-ramarna kan se ut efter ett antal år i saltslask
och det är jobbigt när man behöver 3mm plåt för att laga rosten.