Sida 37 av 41

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 25 apr 2014, 23:39
av billykid
Rexxy skrev:Om jag ska få kolven att vända kant i kant med DT cylindern, med en 5mm spacer. Får jag spolduration på precis 140 grader - vilket är lite väl högt för 3 växlar... För att få mer lagom durationer, t.ex 133 kan man låta kolven gå upp ovanför cylindern. Men då kommer problemet att kolven kommer banka i topplocket! Man kan lösa det på två sätt. Extra tjock topplockspackning, eller svarva i topplocket för att få plats med kolven. :) Jag gjorde alternativ två. Fick hjälp av Micke S att plansvarva topplocket, samt att svarva utrymme i topplocket. Jag hade först tänkt att bara svarva upp för att kolven skulle få plats, men när vi väl gjort det. Fanns det utrymme att svarva till en riktigt klämspalt i den! Korrekt vinklar kunde vi inte fixa då, då jag inte hade kolven med mig. Så vi tog vara en vinkel på måfå.

Väl hemma, ser jag att vinkeln blev väldigt för liten! Så jag satte upp topplocket i min egna lilla "svarv" ;) Och fixade till vinkeln. Kolven har ungefär en vinkel på 11 grader, så jag satte klämspalten på 12 grader. Får se hur det fungerar sen! :)


Bild
Bild

Fränt gjort...du har samma svarv som mig...Rexxy.... mistick_yes.gif .... :D


Sen polerade jag upp förbränningsrummet för att få bort alla slipmärken. :)

Bild


Här sticker kolven upp exakt 1mm. Med det får jag en klämspalt på c:a 0.95mm. Vilket är lite mycket - Så smalare cylinderfotspackning måste fixas! :)

Bild


Här är kolven i BDC. Funkar rätt så bra! Portarna ska sänkas för att plana med kolvkanten när klämspalten är korrekt inställd.

Bild
Bild

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 25 apr 2014, 23:43
av billykid
billykid skrev:
Rexxy skrev:Om jag ska få kolven att vända kant i kant med DT cylindern, med en 5mm spacer. Får jag spolduration på precis 140 grader - vilket är lite väl högt för 3 växlar... För att få mer lagom durationer, t.ex 133 kan man låta kolven gå upp ovanför cylindern. Men då kommer problemet att kolven kommer banka i topplocket! Man kan lösa det på två sätt. Extra tjock topplockspackning, eller svarva i topplocket för att få plats med kolven. :) Jag gjorde alternativ två. Fick hjälp av Micke S att plansvarva topplocket, samt att svarva utrymme i topplocket. Jag hade först tänkt att bara svarva upp för att kolven skulle få plats, men när vi väl gjort det. Fanns det utrymme att svarva till en riktigt klämspalt i den! Korrekt vinklar kunde vi inte fixa då, då jag inte hade kolven med mig. Så vi tog vara en vinkel på måfå.

Väl hemma, ser jag att vinkeln blev väldigt för liten! Så jag satte upp topplocket i min egna lilla "svarv" ;) Och fixade till vinkeln. Kolven har ungefär en vinkel på 11 grader, så jag satte klämspalten på 12 grader. Får se hur det fungerar sen! :)


Bild
Bild




Sen polerade jag upp förbränningsrummet för att få bort alla slipmärken. :)

Bild


Här sticker kolven upp exakt 1mm. Med det får jag en klämspalt på c:a 0.95mm. Vilket är lite mycket - Så smalare cylinderfotspackning måste fixas! :)

Bild


Här är kolven i BDC. Funkar rätt så bra! Portarna ska sänkas för att plana med kolvkanten när klämspalten är korrekt inställd.

Bild
Bild
Fränt gjort...du har samma svarv som mig...Rexxy.... mistick_yes.gif .... :D

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 05 maj 2014, 18:37
av Rexxy
Helst skulle jag velat ha motorn helt klar idag, men den hann jag inte med. Så jag har bara detta att presentera för er idag.

Ny vevstake monterad med STOR möda. Detta vevparti är inget klassisk sachsvev med koniskt vevtapp och lösa axlar. Axlarna och skinkorna ser ut att vara helgjutna i varandra, och vevtappen var helt rak. Var precis så mitt skruvstäd kunde klyva den, fick ta en rör och hänga på det för att pressa ut det. :whops:

Bild


Sen blir det 12V Ducati tändsystem. Här svarvar jag av plattan så den passar i blocket. ;)

Bild


Såhär långt hann jag idag. Cylindern och topp ska lackeras, och cylindern är än så länge oportad. Ni ser även min membranspacer jag handfilade. *SUCK*

Bild
Bild
Bild

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 05 maj 2014, 19:19
av Conrad Engström
Det är en Top rajsing vevaxel. Dom sitter hårt och är cylindriska. Istället för rör i skruvstycket när man drar, kan man knacka, slå, på den rörliga delen, på skruvstycket.

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 06 maj 2014, 12:41
av Rexxy
Conrad Engström skrev:Det är en Top rajsing vevaxel. Dom sitter hårt och är cylindriska. Istället för rör i skruvstycket när man drar, kan man knacka, slå, på den rörliga delen, på skruvstycket.
Det är jag lite osäker på. För vevstaken som var monterat stod det F&S på. Alltså en originaltillverkad Sachs-stake. Och det står det inte på Top-racing axlarna vad jag vet?
Någon kanske har bytt tidigare dock.

Men HÅRT satt den. Fick även nypa fast vevaxeln i skuvstycket när jag skulle rikta den med hammare, med rejäla slag! Att hålla den i handen och knacka funkade inte, rörde sig inte ett dugg. :shock:
Vanliga sachsvevar håller man i handen och riktar.

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 06 maj 2014, 19:56
av Conrad Engström
Om det var en Sachsaxel, skulle det finnas märke på skinkan.

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 06 maj 2014, 20:45
av Rexxy
Conrad Engström skrev:Om det var en Sachsaxel, skulle det finnas märke på skinkan.
Då är det inte en sachsaxel! Dock var ju vevstaken en Sachsstake, någon har då tidigare bytt. :)

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 06 maj 2014, 21:47
av Micke S
Bra jobbat ! Jag har sett moppen live och kan intyga att den är riktigt fin.

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 08 maj 2014, 15:43
av Rexxy
1½ timme fick jag i garaget idag (Den tiden lillen sov) så motorn fick jag ihop!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 08 maj 2014, 20:47
av Coolvette
Ser riktigt seriöst ut, blir skitbra!

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 09 maj 2014, 12:43
av Rexxy
Coolvette skrev:Ser riktigt seriöst ut, blir skitbra!
Har försökt göra det så seriöst som möjligt med dom få pengarna jag fått tag i!

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 12 maj 2014, 21:18
av Rexxy
Insug byggt, så den biten är över. Kylarslangen blev ett perfekt insugsgummi! :)
Blir även trångt med filter, så jag får nog köra utan kåpan där. Alternativt fila till ett hål i den?

Bild
Bild


Samt kedja på plats! :) Ska försöka ge mig på att bygga ett kedjeskydd i rostfritt också. Någon här som har några mått att dela med sig?

Bild

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 13 maj 2014, 19:04
av Svartsjö
Vad har du alubiten vid insuget till, jag har ingen sån på min ilo och inte hade jag nån på min sachs med dt cylle?

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 15 maj 2014, 09:50
av Rexxy
Svartsjö skrev:Vad har du alubiten vid insuget till, jag har ingen sån på min ilo och inte hade jag nån på min sachs med dt cylle?

Det för att jag kör med ett membran ifrån en Am6/Derbi. Så den ska få plats på djupet. :)

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Postat: 15 maj 2014, 15:10
av Svartsjö
Det har/hade jag åxå tror jag men iofs. var cylle lite urfilad för att den skulle få plats och jag hade åxå en sån vinklad distans i plast som finns att köpa.