Re: 56:ans motor och mekartråd
- ZVEZDA M50
Re: Spännande överraskningar
Hej!
När/om du skall göra mätningar så säkerställ att instrumentet du använder är tillförlitligt.
En tiondels volt gör ganska stor skillnad.
När/om du skall göra mätningar så säkerställ att instrumentet du använder är tillförlitligt.
En tiondels volt gör ganska stor skillnad.
.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:28, redigerad totalt 1 gång.
- ZVEZDA M50
Hej!
Med risk för att verka lite jobbig...
(Men, jag vill bara väl!)
Multimetern på bilden var inte det jag tänkte på, KANSKE den visar rätt.
Tyvärr är det så att "billiga skitmultimetrar" är ibland sparsamma med sanningen...
(Ha detta i bakhuvudet)
Men, en vilospänning på 12.61 V indikerar att btteriet har en laddingsgrad på kring 90%.
Detta kan van vara helt nöjd med. Kring 12.72 V är 100%. (varierar lite med olika batteri)
Att nå ett laddningstillstånd på 90% är bra, för att nå ända upp till 100% så måste man vara lite tuffare.
Vilket kan straffa sig genom ökad vattenförbrukning, kul om man inte kan öppna batteriet...
Med risk för att verka lite jobbig...
(Men, jag vill bara väl!)
Multimetern på bilden var inte det jag tänkte på, KANSKE den visar rätt.
Tyvärr är det så att "billiga skitmultimetrar" är ibland sparsamma med sanningen...
(Ha detta i bakhuvudet)
Men, en vilospänning på 12.61 V indikerar att btteriet har en laddingsgrad på kring 90%.
Detta kan van vara helt nöjd med. Kring 12.72 V är 100%. (varierar lite med olika batteri)
Att nå ett laddningstillstånd på 90% är bra, för att nå ända upp till 100% så måste man vara lite tuffare.
Vilket kan straffa sig genom ökad vattenförbrukning, kul om man inte kan öppna batteriet...
............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:27, redigerad totalt 1 gång.
En idé
poppade upp nu....
Laddregulatorn är snart bytt. Varför inte ha en "sommarregulator" men normal spänning och en "vinterregulator" med lite högre spänning när man alltid har, lyset, fläkt ev andra förbrukare på som till exempel drömmen om en bakrutefläkt

Laddregulatorn är snart bytt. Varför inte ha en "sommarregulator" men normal spänning och en "vinterregulator" med lite högre spänning när man alltid har, lyset, fläkt ev andra förbrukare på som till exempel drömmen om en bakrutefläkt

- zappafan
- Forumsponsor
Har ni nån vinter där nere? 

Jag har pratat med norrlänningar som tyckte det var förbaskat kallt här om vintern
Blåser mycket på vintern + fuktig luft =
Fast vintrarna är lite kortare här nere har jag förstått nu....

Blåser mycket på vintern + fuktig luft =

Fast vintrarna är lite kortare här nere har jag förstått nu....

Nu var du redan klar men jag har ändå ett tips till övriga som läser den här tråden.
Bara så att folk inte får för sig att höja laddspänningen är lösningen på alla batterirelaterade problem.
Allra först bör man kolla över kablarna mellan generator och batteri.
Hur testar man detta då?
Man behöver ha lite förbrukare igång så att det går lite ström.
Sedan sätter man fast den ena multimeterproben på plus polen och mäter sig med den andra fram genom alla "kopplingspunkter" på väg till batteriets minuspol med början på generatorhuset, därefter motorblock, jordflätan i båda ändar osv.
Man kommer då snabbt märka om man har kontaktproblem eller tunna/dåliga kablar på vägen. Tappar man t.ex 0,3Volt mellan generatorhus och motorblock så har man dålig kontakt i generatorupphängningen.
Upprepa ovan fast med en probe parkerad på minuspolen. Börja på generatorns plus pol, ofta går kabeln via startmotorn innan den går vidare till batteriet.
Därefter,Tvätta/putsa/fixa/dona där kontakten är dålig och byt ut de kablar som inte håller måttet.
Ovan har jag praktiserat på diverse Golfar och Saabar med gott resultat.
Ett typiskt fenomen som tyder på kabel och kontaktproblem är det som du beskriver ovan, lagom laddspänning (13,8-14.2) vid låg belastning men under 13,5 med förbrukare på. (Fast för likströmmare är väl det här "normalt"
)
Anledningen till att ovanstående blir så påtagligt är ju att de flesta(undantag finns) växelströmmarna har regulatorn inbyggd(i kolhållaren) och mäter spänningen vid generatorn. Ev spänningsfall på väg till batteriet kan den inte göra nåt åt.
Vet inte hur ett laddrelä till en likströmmare funkar
men jag gissar att den har sin avkänning på batteriet?
Bara så att folk inte får för sig att höja laddspänningen är lösningen på alla batterirelaterade problem.
Allra först bör man kolla över kablarna mellan generator och batteri.
Hur testar man detta då?
Man behöver ha lite förbrukare igång så att det går lite ström.
Sedan sätter man fast den ena multimeterproben på plus polen och mäter sig med den andra fram genom alla "kopplingspunkter" på väg till batteriets minuspol med början på generatorhuset, därefter motorblock, jordflätan i båda ändar osv.
Man kommer då snabbt märka om man har kontaktproblem eller tunna/dåliga kablar på vägen. Tappar man t.ex 0,3Volt mellan generatorhus och motorblock så har man dålig kontakt i generatorupphängningen.
Upprepa ovan fast med en probe parkerad på minuspolen. Börja på generatorns plus pol, ofta går kabeln via startmotorn innan den går vidare till batteriet.
Därefter,Tvätta/putsa/fixa/dona där kontakten är dålig och byt ut de kablar som inte håller måttet.
Ovan har jag praktiserat på diverse Golfar och Saabar med gott resultat.
Ett typiskt fenomen som tyder på kabel och kontaktproblem är det som du beskriver ovan, lagom laddspänning (13,8-14.2) vid låg belastning men under 13,5 med förbrukare på. (Fast för likströmmare är väl det här "normalt"

Anledningen till att ovanstående blir så påtagligt är ju att de flesta(undantag finns) växelströmmarna har regulatorn inbyggd(i kolhållaren) och mäter spänningen vid generatorn. Ev spänningsfall på väg till batteriet kan den inte göra nåt åt.
Vet inte hur ett laddrelä till en likströmmare funkar

-
Gjorde något liknande när man åkte Volvo 140 på vintern förr. Spärrade ladd reläet på full laddning,56:an skrev:En idépoppade upp nu....
funkade så länge man inte åkte några längre sträckor.
- ZVEZDA M50
Hej!
För att mäta spänningsfall mellan t.ex. generator-batteri gör man så här:
Anslut multimeter mellan generatorns pluspol-batteriets pluspol, nu får man aktuellt spänningsfall i "klartext".
Samma förfarande (förstås) för jordsidan.
För att mäta spänningsfall mellan t.ex. generator-batteri gör man så här:
Anslut multimeter mellan generatorns pluspol-batteriets pluspol, nu får man aktuellt spänningsfall i "klartext".
Samma förfarande (förstås) för jordsidan.
........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:27, redigerad totalt 1 gång.
.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:26, redigerad totalt 1 gång.
Det, min käre Watson beror helt på vad man har för multimeter56:an skrev: se multimeter funkar inte med motor igång för siffrorna bara hoppar fram och tillbaka![]()

Gamla fina analoga instrument funkar förstås ochså alldeles utmärkt.
.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:26, redigerad totalt 1 gång.
Farbror Google vet mycket men har aldrig hört talas om en variod.
Åtminstone inte när jag frågade
Åtminstone inte när jag frågade