Sida 37 av 41
Postat: 07 apr 2012, 13:46
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kallare stift och lite mindre soppa skulle jag köra på, rent spontant

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2012, 14:07
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du har väl skruvat ur och fotat stiftet precis när "fenomenet" inträffat.
jag tycker det låter som om nivån minskar i flotörhuset så den börjar gå magert.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2012, 14:18
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va märkligt,ser ut att gå lite fett.Men går den ok på övriga växlar så borde det väl inte vara det som är boven.
NGK B8ES känns ju rätt det med.
Prova ett varmare och ett kallare 7-9och se om det ligger där.
Hade nåt liknande på min "R"där bytte jag bara bensin så var det löst,men du har ju kört den under vintern

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2012, 14:26
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:du har väl skruvat ur och fotat stiftet precis när "fenomenet" inträffat.
jag tycker det låter som om nivån minskar i flotörhuset så den börjar gå magert.
erlan
Ja, fotat direkt efter !
Erland har en poäng kanske, när den sackade på 5:an så försökte jag kolla soppafiltret och där skummade det och bubblade
Har huvudmunst 108 i nu , Selma, var tror du som har ganska lika förgasare ? Och vad menar du med att byta bensin
Ska leta på en 9:a och prova , detta stift verkar ju vara på G att smälta <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2012, 14:38
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:erlan skrev:du har väl skruvat ur och fotat stiftet precis när "fenomenet" inträffat.
jag tycker det låter som om nivån minskar i flotörhuset så den börjar gå magert.
erlan
Ja, fotat direkt efter !
Erland har en poäng kanske, när den sackade på 5:an så försökte jag kolla soppafiltret och där skummade det och bubblade
Har huvudmunst 108 i nu , Selma, var tror du som har ganska lika förgasare ? Och vad menar du med att byta bensin
Ska leta på en 9:a och prova , detta stift verkar ju vara på G att smälta
Ang bensin,fjolårs soppa som tydligen tappat orken.
Men det kanske är så enkelt att du har för dåligt flöde genom filtret.
Ang bestyckning 95 på "R" 26mm och 110 på 1126 med 28mm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2012, 14:53
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En av mina bar sig åt på detta vis, när jag körde på V-pover.
Pipan höjer kompen och man är nära nypning. Det betyder att pipan matar tillbaka bränsleblandning och kompen blir för hög. Byt till 95 oktan eller höj toppen.
Eller ett par piggar mera på bakdrevet.
Max vridmoment ligger vid ett visst varv och man skall lägga arbetsvarvet srax över det varvet. Ligger man på max vridmoment eller under kommer kolven snart ut genom utblåset.
Det går att skriva en hel promomoria om detta, men åvan nämda räcker den här gången. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2012, 15:07
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:En av mina bar sig åt på detta vis, när jag körde på V-pover.
Pipan höjer kompen och man är nära nypning. Det betyder att pipan matar tillbaka bränsleblandning och kompen blir för hög. Byt till 95 oktan eller höj toppen.
Eller ett par piggar mera på bakdrevet.
Max vridmoment ligger vid ett visst varv och man skall lägga arbetsvarvet srax över det varvet. Ligger man på max vridmoment eller under kommer kolven snart ut genom utblåset.
Det går att skriva en hel promomoria om detta, men åvan nämda räcker den här gången.
Kan inte riktigt hålla med dej där Conrad ang V-power.
Kör det på alla mina Ekf,bytt från 95.
Alla har bara gått bättre,klart märkbar skillnad.Men det krävs justering. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2012, 15:15
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skrev att en av mina. det var ungefär som du beskriver. Fast det är ju ganska lätt att byta soppa och prova. Jag fick tipset från en erfaren filare i Östersund. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: !!!
Postat: 07 apr 2012, 23:06
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Tjopåsk på er !
Bytte till pipan idag, så nu är tet riktiga draget tillbakelse !

men samtidigt (som jag hade förträngt) kom det underliga fenomenet tillbaka

Går som ett as på alla växlar utom femman, där går den bra i 300meter sedan sackar den som om man sakta vrider av gasen, inget blödder eller konstiga ljud, bara sackar helt enkelt
Tog en bild nu på stiftet, om nån kan hjälpa mig att tyda det...
det är ju konstigt att det går att ligga på fyran på full gas utan att fenomenet kommer

Verkar som material flyttar sig på elektroden

Ljusgrått på ena sidan och mörkt på andra sidan
Stiftet är ett NGK B8ES

Hmm den bild ser int. roligt ut....

PS tack för senast....Lasse mannen han har många grejor som int. jag visste...TOPP 110% kille...det får han själv berätta
Hmm blev du lite rädd...sist nära jag sa att du slår mig int. om din mopp går som när ja provade...

PS...värmes stift B8es är har ett lägre värme än B9es...klara int. motor att bränna bort sott mm med ett B8es...så tror jag int. på ett B9es...möligen B7es...
Å det stift B7es rekomenderar jag inte, har laggt ut en tabell här på tändstift...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2012, 07:20
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ES? Har du långgängad topp eller vill du bara flytta ner gnistan och få sot i gängorna? Eller är det p.g.a. någon annan vetenskaplig anledning?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2012, 07:38
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:ES? Har du långgängad topp eller vill du bara flytta ner gnistan och få sot i gängorna? Eller är det p.g.a. någon annan vetenskaplig anledning?

Nej då, det ska vara ES stift till dessa toppar , Ja, långgängad topp !
Ska köra lite tester i dag så får vi se
Tack själv Billykid, skoj med en pilsnerkväll och annat prat än bara moppar. Jo, nog har man många hobbies

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2012, 11:44
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute nu och bytte stift till B9ES, samtidigt bytte munstycke till 100 (från 108)
Drog en sväng på 5-6 km. Märkbar skillnad, accelerationen blev förvånansvärt värre (var nära att slå runt när det sögiväg på 2:an

Men fortfarande exakt samma fenomen när man ligger på fullgas

samma fastsvetsade loppor på elektroden, och börjar sacka efter några hundra meter
Finns det möjlighet att Powerjetmunstycket spökar ??
Kan det finnas möjlighet att tratten ligger så nära ramen att luftströmmen störs och att .............. nää
Nytt B9HS (Betydligt ljusare till färgen nu med munstycke Nr100 (Nu har jag inget mindre att montera

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2012, 12:43
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du testat att köra utan soppafilter? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2012, 12:43
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm nu får du byta tillbaka om jag ska Race mot dig Lasse...***ler***
Lite fel att köra med nytt stift...om man ska läsa av tändstiftet, då inga avlagringar finns på detta
så blir det svårt att läsa av stiftet då....en glad amatör trimmare...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2012, 12:53
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Hmmm nu får du byta tillbaka om jag ska Race mot dig Lasse...***ler***
Lite fel att köra med nytt stift...om man ska läsa av tändstiftet, då inga avlagringar finns på detta
så blir det svårt att läsa av stiftet då....en glad amatör trimmare...

Dom hade ju inga begagnade stift på macken
Å så ska de inte rejsas nått nu, jag har färskpotatis från Spanien, massa olika lökar och fräna kryddor från SriLanka att mixa ihop

Så ska det grillas kött
SKÅL ! Nu tar jag ett glas RULLES

<!-- </EdIndex> --></div>