Fordson höglunden på bilden väcker minnen, det var första traktorn jag lärde mig köra på 7 år gammal, jag skaffade mig en sådan för en 30 år sedan av nostalgiska skäl men eftersom den var för dyr att köra med i dagens läge, drog 15-20 liter i timmen så gav jag bort den till ett bättre hem för 5 år sedan. Platsbrist....
Säcken skrev:Va fan, det blir ju 10liter/mil om man ligger å kör. Kan det stämma? Så mycke drar ju inte ens min Limo
En stor sidventilare med låg kompression avsedd att gå på motorfotogen är inte särskilt bränsleefektiv Motorfotogenen var nästan gratis på femtiotalet så det blev inte så dyrt då, vi pumpade ju bara över från farmartanken och bensinen för start gick det åt några deciliter per start innan man stängde bensinkranen och öppnade kranen till den stora tanken. Men motorfotogen finns inte idag, dagens miljödisel går att köra på med en skvätt bensin i men dieselolja kostar ju också över 12 kr litern så det är ett dyrt nöje att köra en gammal höglund Min Volvo BM Buster drar mycket mindre än hälften av det så beslutet att skänka bort den gamla Fordsonen från 1952 var lätt.
Ja har märkt både på min Epa å T22a att dom drar mycke som fan på bara bensin, inte långt man kommer på den lilla tanken.
Men har nu mera blandat egen fotogen på Zvedas Recept, så nu går dom snålare..
Jag slog i en 20liters dunk med bensin i grållen innan jag skulle köra dem 2 milen mellan morsan och farsans gård till min egen. Då var det redan 10 liter i tanken. När jag kom fram och stoppade i mätstickan i tanken så var det 10 liter kvar.. Så det stämmer nog ganska bra det ni säger om bränsleförbrukningen.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Säcken skrev:Ja har märkt både på min Epa å T22a att dom drar mycke som fan på bara bensin, inte långt man kommer på den lilla tanken.
Men har nu mera blandat egen fotogen på Zvedas Recept, så nu går dom snålare..