Sida 370 av 397

Re: övrigt

Postat: 25 jan 2020, 17:41
av marklundt
Du kan lita på transportstyrelsen. Men. Inte norran när det gäller vad som är EU mopeder

Re: övrigt

Postat: 25 jan 2020, 20:09
av Micke S
Det är inte ens en vecka sedan du blev tillsagd av ansvarig för forumet att inte ta upp saker som inte hör hemma i ett forum för veteranmopeder. T.ex. som att beskylla media för Fake News. Påminner utifall du har glömt det....

Re: övrigt

Postat: 25 jan 2020, 20:38
av marklundt
Okej. Jag ska försöka att inte göra om det.men. bara försöka ? Men. Den jag kör är ingen veteranare utan en EU moped och jag kör ej på oljeblandat och har katalysator på min så jag kan köra på vanlig ren bensin (4-takts bensin ) . här uppe i norr finns inga gröna gräsmattor och barmark som i söder . den jag kör har till ock med Reed styrt insug .två eller tre läppars insug .

Re: övrigt

Postat: 25 jan 2020, 22:08
av Micke S
Vad bra. Då har du förstått poängen och att det inte är illa ment utan för att hjälpa dig.

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 10:26
av marklundt
När dom pluggar en nationell moped brukar dom sänka kompressionen genom att svarva ur topplocket . dom kan även ha gjort så på riejun ? Men. Skriver att den ska ha 98 oktan .det kan vara förklaringen till att den inte spikar på 95oktan utan går något bättre på 95oktan ?

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 10:38
av Micke S
Det vore konstigt om tillverkaren anger att det ska vara 98 oktan i en så pass ny moppe som ska kunna säljas på många marknader med varierande bränslekvalité. Mer rimligt är att den är byggd för blyfri 95 oktan.

Vilken källa anger att det ska vara 98 oktan till den?

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 11:16
av marklundt
Instruktionsboken

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 11:53
av marklundt
8,4 minusgrader ,halvklart väder ,soligt och uppehåll ,blåser lite .

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 12:04
av Micke S
Ofta anges 95-98 oktan. Då är motorn byggd för 95 oktan och menas att den även kan köras på 98 som kanske inte är självklart för alla.

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 14:30
av marklundt
Jag kör en mrt och inte en mrx sedan kan du ta din tusen cubikare när det blir sommar här uppe och pröva köra till Kiruna så får du se på långa avstånd i Norrbotten som är längre än i västerbottens län .du blir inte ensam för det är många m:c förare som kör på sommaren dit upp.det ska finnas ett m:c museum i Gällivare ?

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 15:32
av marklundt
MRT 50 är det jag kör och den finns inte med på listan

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 16:04
av marklundt
Kör 2-taktaren mrt,n på 4-takts bensin p.g av att jag har separat smörjning och katalysator på 2-taktaren och tankar direkt ur pump

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 16:06
av marklundt
Mrt.n släpper ej ut några oförbrända kolväten

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 16:10
av marklundt
Sedan när blev det lag på att 2-taktare inte får köra på ren oblandad bensin och när blev det lag på att 2-taktare inte får ha katalysator och måste köra på akrylat bensin ?

Re: övrigt

Postat: 26 jan 2020, 16:27
av marklundt
Så mrt 50 finns inte . förklara vad det är jag kör då ?