Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av HSE »

Jag hade ju oljeaggregat på pannan och gjorde av med 2500 liter per år vilket inte kostade så mycket när jag köpte huset 1974. Sedan steg oljepriserna steg för steg tills det infördes skatt på eldningsoljan. Då värmekostnaden nådde 15000 om året var det dags att göra något, ved har jag gratis på egna marken men saknar plats i pannrummet för vedhanteringen och kringutrustningen som måste till samt ny vedpanna så det gick bort. Bergvärme fodrade investering på ca 130000 den gången och det skulle ta många år att få igen jämfört med att investera 18 000 i pelletsagregat så det blev pelletseldning. I ett slag halverade jag värmekostnaden och fick igen investeringen på drygt två år :D Pellets utrustningen har tuggat på i en 15 år nu utan problem, slänga i två säckar pellets i behållaren per dag när det är som kallats på vintern är inte så jobbigt och aska ur pannan varannan vecka går också ann, jämfört med vedeldning är det inget jobb... En fördel mot oljeeldningen är att det luktar gott om vedpelletsen medan det luktade bedrövligt varje gång det fyllts på eldningsolja, sedan fick jag välbehövlig plats i källaren efter att jag sågat bort oljetanken, precis vad som behövdes för torktumlaren och förråds hyllor. Den dagen när värmepannan ger upp får jag kanske satsa på bergvärme men tills dess fungerar värmesystemet problemfritt och vid strömavbrott går det i nödfall att svänga ut aggregatet och elda med vedpinnar, gjorde det efter en storm en del år sedan när strömmen var borta i tre dagar, utan cirkulationspump blev det varmt i tillräckligt många radiatorer för att hålla värmen i huset. Nu har jag ju byggt på takstolarna i sommar för att kunna öka på isoleringen till modern standard i samband med att jag lade om taket och byggde en takkupa så jag hoppas spare lite värmekostnader på detta också. Takkupan har lite smådetaljer kvar men vi har tagit den i bruk.
Takkupan 003 (640x480).jpg
Takkupan 003 (640x480).jpg (188.81 KiB) Visad 2373 gånger
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Raketsport skrev::shock: Ni måste få ved väldigt billigt. Här kostar björk 500-600 kubiken, blandved 350-450 exkl. hemkörning och då pratar jag inte om staplad kubik utan stjälpt.

Vårt hus drar ca 26 kubik om året
stjälpt mått? då menar du kapad och kluven ved?
den kostar ungefär så här nere med, om man köper från dom som jobbar vitt.
jag och säcken skrev om långved.

erlan
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

HSE skrev: byggde en takkupa
inte för jag kan nåt om takkupor men underkanten ser väldigt ojämn ut, kunde du inte fått till det lite bättre? :o
  • Bild
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

erlan skrev:
Säcken skrev:För 15k får ja 120kubik ved som räcker i minst 6år.
Är det så mycke dyrare pellets? :?

Sant, ja har 160kvm å 20-22grader, lite beroende på om ungarna är här eller ej..
det är du som får veden väldigt billigt, och dessutom har ett relativt energisnålt hus,
och en bra panna.
med hemkörning är nog normalpriset från 150 kr kubiken för rötgran-350 kr kubiken för prima björk.
och många hus på 160 kvm behöver nog 40 kubik ved om året.

erlan
Ja gav 130kr kubiken med hemkörning i år, letar man lite så hittar man billig ved..
Förr hade ja en Diom panna från -82 med 45% verkningsgrad å då gick det åt runt 35-40kubik/år.
Men 2011 köpte ja en 2år gammal Atmos panna med tankar å hela skiten för 8k på Blocket, med installation å transport så gick det på 19k. Den har 92% verkningsgrad + shuntautomatik. Så nu ligger förbrukningen på 16-20kubik. Ja gör en brasa om dagen nu när det är +5 till -5grader.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Angående energiförbrukning.

Vårt hus är byggt 1985, 108 m2 + källare 108 m2, i dessa utrymmen hålls omkring 20-21 grader C.
Garaget är på 70 m2, 3.15 m i takhöjd, två portar och två gångdörrar, här hålls temperaturen kring 13-15 grader C.
Uppvärmning är bergvärme med frånluftsåtervinning.
Elräkningen ligger på kring 10 000 kWh / år, eller något under.

I källaren finns en braskamin, men den eldas inte så mycket i.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det finns alternativ om man vill prova på. Det blev ett djäkla liv förstås när killen i Skåne ansökte om tillstånd. Enligt uppgift kom Strålskyddsmyndigheten med polisen i sällskap och det slutade med 80 dagsböter. http://www.dn.se/nyheter/sverige/ville- ... agenheten/

Här är en annan variant, biogasreaktor, http://www.bioresurs.uu.se/skolprojektl ... format.pdf
Bilagor
Biogas.jpg
Biogas.jpg (220.73 KiB) Visad 2340 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Min uppvärmning består på ett ungefär av 25 liter diesel och 5 liter aspen och lite ström till pumparna :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Jag har bergvärme. 155m2+ källare 155m2. Uppe 22-23 grader, källar'n runt 15. I fjol gick det åt 13800 kwh.
Då jag har frikraft på 10018 kwh så blir det rätt humana kostnader för boendet. :D
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jag bor i hyreslägenhet så jag behöver inte fundera så mycket på sånt 8)
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hasse skrev:Jag har bergvärme. 155m2+ källare 155m2. Uppe 22-23 grader, källar'n runt 15. I fjol gick det åt 13800 kwh.
Då jag har frikraft på 10018 kwh så blir det rätt humana kostnader för boendet. :D
Upplåter du mark till en kraftstation?

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Baronen skrev:Min uppvärmning består på ett ungefär av 25 liter diesel och 5 liter aspen och lite ström till pumparna :)
Går åt lite mer väll, gissar på en traktor med timmervagn och ev kran, ett stort vedlager då veden måste torka minst ett år samt diverse motorsågar och skyddsutrustning. Grejor jag visserligen har men jag betalar hellre för pellets är krånglar med ved, fick nog av det när jag var grabb och vedpanna var tidens värmekälla, minns ett par soteldar :D Pelletsbrännaren går att trimma in så den är miljövänlig och inte skapar risk för soteld. Finns ju miljövänlig vedeldningsutrustning också idag men det tar plats. Hade en arbetskompis som installerade det, han skulle elda en brasa i veckan med det slutade med att han körde på elpatronen hela tiden...
HSE

Inlägg av HSE »

sachsmaster skrev:
HSE skrev: byggde en takkupa
inte för jag kan nåt om takkupor men underkanten ser väldigt ojämn ut, kunde du inte fått till det lite bättre? :o
Som sagt inte helt klart ännu så den där raden tegelpannor får justeras så småningom, jag växlade till jobben på insidan så snart jag kunde då regnperioden började och det är i alla fall vädersäkrat på utsidan. Stupröret hör också till det som skall dras permanent men det är snorhalt på taket nu...
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev: Upplåter du mark till en kraftstation?

Nej, inte jag, men dom som ägde fastigheten på tidigt 30-tal gjorde det. Frikraften(965 kwh) följde med vid köpet + motorström.
Jag förhandlade bort motorströmmen mot mer Frikraft för några år sen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Vad bra !
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Hej!

Pellets eldning är bekvämt och enkelt, men ved är billigare. :!: Sen är frågan om man ska jobba med ved x-antal timmare eller tjäna in pengar och köpa enkel bekväm el...är det hugget som stucket eller.. :? .. :?:

Angående fri el, så hade jag ett sånt där ställverks minder El-koja på min tomt! Frågade förgående ägarna om de fått nån ersättning för detta, jodå ett engångs belopp. Nu till saken är att Fortum skulle uppdatera El-Kojan till ett nytt större, jag godtog inte ett engångs belopp.

Utan mitt krav var ett 220v uttag till MV-värmaren men sen hörde jag inget mera får Fortum. Men plötsligt en dag hörde jag nått....hmm en grävmaskin på grannens tomt....så nu har jag ingen El-Koja på min tomt. Så var den sagan slut Hahaha.... staff_gemini-1.gif
Skriv svar