Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Hasse »

Inte alla dagar man får se regnbågar fast det är helmulet...

Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Vilken fångst! Ser ut att vara skaplig storlek på dem.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

Hasse skrev:Inte alla dagar man får se regnbågar fast det är helmulet...

Bild

äääää bilden är nog bara fejkad, inte orkar Hasse hala iland sådana bjässar...dessutom häckar väl inte regnbåge i träd.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
HSE

Inlägg av HSE »

Jag plockade årets första nypotatis i mitt potatisland, smaskens med färska potatis direkt ur landet. Smälter i munnen :D Så nu slipper jag köpa potatis mer i sommar :wink:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Det håller på att infinna sig lite sånt här :eh?: ,man har blivit gammal & lat, ja det är ju några år sen man var utomlands... 8) ( Kryssning Karibien + Florida 2003, Irland 2006..)
Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det är bara positiv förväntan i den sista skälvande minuten, precis som det ska vara när något riktigt roligt är nära :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Jag har två testinstrument som jag inte använt på många år men sparat för att dom är lite häftiga.
om det är någon som vill ha nån av dom eller båda, så kostar dom ingenting+frakt

inte prutbart som det brukar stå i en del annonser staff_gemini-1.gif

Bild
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

JanneL skrev:Jag har två testinstrument som jag inte använt på många år men sparat för att dom är lite häftiga.
om det är någon som vill ha nån av dom eller båda, så kostar dom ingenting+frakt

Bild
Tar dom gärna! Pma pris på frakt så får du min adress!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

I vart fall det högra är ett riktigt kvalitetsinstrument (AVO-metern), jättejysst att ge bort det thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Fräna, snabbt jobbat pnilz.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

pnilz skrev:
JanneL skrev:Jag har två testinstrument som jag inte använt på många år men sparat för att dom är lite häftiga.

Ok dom e dina nu :D
jag kollar frakt i morrn
du kan väl ringa mig på förmiddagen.
0705226198
Janne
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

JanneL skrev:
pnilz skrev:

Ok dom e dina nu :D
jag kollar frakt i morrn
du kan väl ringa mig på förmiddagen.
0705226198
Janne
thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

AVO-meter är kända för att vara mycket robusta och ha god noggrannhet. De mäter vanliga saker som resistans, AC och DC spänning och ström. En fördel med gamla analoga instrument är att de normalt är rätt så immuna mot störningar. Det som gör att jag fortfarande har kvar en AVO-meter och använder den ibland, förutom att det är ett fint gammalt State of the Art instrument som man inte slänger, är att det går att mäta höga strömstyrkor upp till 10 eller 20 Ampere och att det går att mäta låga resistanser med bara 1 ohm fullt skalutslag. Man kan alltså inte bara mäta att det är kontakt utan även att det är riktigt ordentlig kontakt. Jag vet inte hur gamla de är men gissar att de första modellerna kom runt WW2 och sedan användes ända in på 70-talet av militär m.m.

Det andra instrumentet (det vänstra) är också en multimeter men bygger på att det innehåller eletronrör (radiorör). Det gör att man kan mäta mycket låga spänningar genom att spänningar förstärks m.h.a. elektronrören och att intrumentet har mycket hög inre resistans (megaohm) för att inte belasta det som ska mätas. I första hand används det för att mäta på högohmiga signaler i apparater som också innehåller elektronrör, gamla radiostationer och rörförstärkare för audio.

Det var bara en liten parantes genom minnet vakande till liv p.g.a. att jag använde sådana grejor på 70-talet när jag jobbade med underhåll av försvarsmateriel efter att ha jobbat som industrielektriker ett par år. Jag stannade i elektronikbranchen under hela yrkeslivet och hade därigenom möjligheten att utvecklas vidare som konstruktör av olika tekniska apparater och slutligen arbete med systemlösningar under de sista 20 åren. Även om det inte lockar det minsta att återvända till arbetslivet så har det gett väldigt mycket som t.ex. att ha möjlighet att sätta sig in i och förstå tekniska saker relativt lätt även om det inte har med elektronik att göra. Alla nördyrken kräver ungefär samma sak, ett intresse för att förstå förlopp som inte går att se med ögat hur de fungerar utan t.ex. måste mätas med olika typer av instrument eller m.h.a. analys.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Som AVO fantast så kan jag inflika att model 8 kom i nådens år 1951. Med vissa förändringar fanns modellen i produktion till 2008 då som mk7.
Jag har ett 10-tal model 8. Från mk2 fram till den sista mk7 dom benämns AVO EIGHT. Även en NATO version.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Kul !

Mitt är en AVO 7 med serienummer 14722-A-450. Så jag tror att det är tillverkat i april 1950. Annars har jag inte mycket sådant utöver en fin UNIGOR 5P och lite annat.
Skriv svar