Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

JanneL skrev:pnilz blir nog glad över bilderna :roll:
Men han har råkat få en bild på rätt håll, säker ett misstag...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Härliga bilder Zappa och klokt att du passar på att se dig omkring ordentligt thumb_up

Internet och TV i alla ära men att uppleva andra miljöer på riktigt är oslagbart. Nu suger det ordentligt i min resetarm så det är fint att man har semester året om :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Kul att få se bilder!
Jag hade gärna gjort den trippen
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

den här nyheten kändes lite oroväckande?

http://fagersta-posten.se/nyheter/nyhet ... edjebacken" onclick="window.open(this.href);return false;

erlan
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Myrtle Beach , South Carolina... 8)

(Trodde faktiskt jossan eller nån skulle vända bilderna, försökte med telefon men gick inte...)
Bilagor
image.jpeg
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

zappafan skrev:

(Trodde faktiskt jossan eller nån skulle vända bilderna, försökte med telefon men gick inte...)
För den här gången då :)

Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

zappafan skrev:Myrtle Beach , South Carolina... 8)

Det kanske går att vrida telefonen 90 grader medsols om du tar i ordentligt ? :wink:

Eller vänta några dagar tills kameran har adapterat sig till den nya platsen. Det kan ta upp till 2 veckor så håll ut bara :D
Bilagor
jixEqz64T.jpg
jixEqz64T.jpg (124.77 KiB) Visad 3119 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

erlan skrev:den här nyheten kändes lite oroväckande?

http://fagersta-posten.se/nyheter/nyhet ... edjebacken" onclick="window.open(this.href);return false;

erlan
Undra hur det gick till?
Tragiskt, oavsett hur eller vem...
Vila i frid. :(
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Många kör av för att de inte känner till att 2-hjulingar måste motstyras. Kommer personen för nära högerkanten och vrider styret åt vänster slutar det obönhörligen i högra diket. Likadant om någon kommer in för fort i en högerkurva så kan man se att hojen börjar zick zacka och till slut går av vägen på vänster sida. Det som händer är att föraren försöker styra till höger men hojen går till vänster vid varje försök och det slutar ofta med avåkning.

Så till er som inte känner till motstyrning, träna tills det sitter i muskelminnet (det tar några veckor) så går det att köra fortare och framförallt mycket säkrare. Speciellt om man behöver göra en snabb undanmanöver som oftast är att föredra jämfört med att panikbromsa.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Hynboholm skrev:

erlan
Undra hur det gick till?
Usch, det känns olustigt...
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

zappafan skrev:Myrtle Beach , South Carolina... 8)

Ska vända dem rätt. Har haft lite dåligt med tid bara.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE

Inlägg av HSE »

Raketsport skrev:
Hynboholm skrev:

erlan
Undra hur det gick till?
Usch, det känns olustigt...
Ja, jag kör alltid med marginal nu mera, kan inte låta bli att tänka på att motorn kan nypa, kedjan hoppa eller så ligger det rullgrus i en böj... Känner att jag är dödlig i motsatts till när jag var grabb och körde utan hjälm som alla andra då :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Samma här att jag inte kan ignorera sådan saker för det inträffar och de som chansar får gärna komma före mig. För mig har det inträffat totalt fyra kolvnyp räknat från våren 2013 som har orsakat flera meter svarta spår i asfalten. Så jag är alltid beredd på det med fingrarna på kopplingsgreppet när moppar pressas så det är ingen större fara annat än om det skulle ske i en kurva i hög fart. Så det är bara med utprovade motorer som jag kört fort i kurvor. Vid två tillfällen har farten varit över 100 km/h och sedan ett par i 70-trakten. Jag ger mig inte med tuningen förrän jag har lyckats köra någon kilometer eller mer på fullgas och maxvarv på högsta växeln och fått rätt färg på stiftet under dessa förhållanden. Tar man då inte tid på sig och chansar på bestyckningen är det lätt att råka ut för kolvnyp på trimmade motorer.

Ett kedjebrott (glappa hjul- och drevlager) på grusväg i skogen med hjullåsning i 70 km/h. Det var på rakt annars hade det slutat bland stock och sten :shock: Jag blev förvånad över att gick så enkelt att hålla moppen på vägen den gången. Ett säkert tecken på att det är något knas med hur kedjan styr är när det knäpper i kedjan när moppen rullas framåt eller bakåt. Då behöver man ta reda på vad det beror på och fixa det.

Jag kör inte fort genom kurvor om jag inte kan har full uppsikt för eventuellt grus eller annat som t.ex. att möta fordon i bredd som har kört om för sent eller folk som inte håller sig på sin sida av vägen. Snabbåkning med motorcykel kräver att man alltid tänker på sådant och ändå kan oturen mycket väl vara framme så att det går illa. Oftast beror olyckor på 2-hjulingar på bristande uppmärksamhet eller att det har gått för fort. Behärskar man inte s.k. motstyrning och vet hur det fungerar ska man överhuvudtaget inte försöka köra fort i kurvor. Men det brukar folk känna själva så faran är om de hetsas köra över sin förmåga eller missbedömmer hastigheten och blir rädda vilket alla normala människor blir om farten plötslig visar sig vara alldeles för hög i en kurva. I det läget finns bara en sak att göra, lägga ner mer m.h.a. motstyrning* så att man kommer igenom för bromsar man då blir greppet bara sämre. Går det att bromsa i en kurva så är farten inte speciellt hög jämfört med vad däcken klarar att hålla greppet om man ger sjutton i att bromsa. Lite kan man bromsa i början på en nedlägg men helst ska det vara klart innan man svänger överhuvudtaget. Det är aldrig mer bråttom än att man kan vänta med att köra fort tills det är bra uppsikt på rakt och i kurvor och det finns ingen anledning annat än dåligt omdöme att spela rysk roulette på okända vägavsnitt.

*Motstyrning: Styret vrids moturs på cyklar, moppar och hojar för att svänga till höger i alla farter över promenadtakt. Det är tre faktorer som gör att fordonet svänger direkt när man motstyr. Hjulets gyrokraft, att en kon rullar runt spetsen och att det blir högre friktion på höger däckshalva när styret vrids åt vänster. Alla dessa saker hjälper till att fälla hojen till höger så att det blir en högersväng. Nästa hinder är att övervinna lutningsskräcken. Den brukar slå till redan vid måttliga 20 graders nedlägg men man kan lägga ner dubbelt så mycket (d.v.s. köra fortare i kurva eller svänga hårdare) utan att däcket tappar fäste. Lutningsskräcken som egentligen är hjärnans normala reaktion sedan barnsben på att man håller på att falla omkull går att träna bort men det är inte helt enkelt genom att alla har ramlat och vet att det kan göra ont...
testo
Forumsponsor

Inlägg av testo »

Nu är alla moppar klara för lohäradsrallyt imorgon! Svärsonen ska med för första gången,han kom släpandes på en 1248
häromdagen som hans far hittade i ett grovsoprum för många år sedan. Kördes i något år för 5-6 år sedan men efter gasvajer haveri blev den stående bakom en bod. Efter ett par kvällars fix var det dax igår för provstart! Soppan hälldes i och....... vilken pöl det blev på garagegolvet! Sprucken i ramen! Jaja det fick bli en raggarfix så länge.

Bild

Tanken kommer ju iallafall från samma märke som moppen! Återstår att se om den klarar 8-9 mil :D
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

tips: tanken från trapper/50s passar hyfsat bra fram på compaktramen.
om man kan tänka sig att borra två hål i den.

erlan
Skriv svar