Det ska synas att man har en grov alubit där! ;) Lite coolhetsfaktor.SachsMekarn skrev:Ser bra ut![]()
Men undra om det inte blir snyggare med lite svart färg på spacern till reedkorgen?

Det ska synas att man har en grov alubit där! ;) Lite coolhetsfaktor.SachsMekarn skrev:Ser bra ut![]()
Men undra om det inte blir snyggare med lite svart färg på spacern till reedkorgen?
Originalframhjul ifrån en Yamaha Rd125. 18 tum!Raketsport skrev:Mycket snyggt!
Har inte hunnit med att läsa alla inlägg i ämnet så jag kanske frågor något du redan skrivit om. Vad är det för tum på framfälgen och vilket nav har du använt?
Nu har jag redan påbörjar modifikationen av pipan, så tyvärr! Fast oavsett har jag inte tillgång till sånt, så det hade inte spelar någon roll alls.crow skrev:HEJ rexxy om du ska svetsa en stos till krompipan kan jag rekomendera att göra den i rostfritt och tiga ihop den med rostfri tillsatstråd,skarven blir lite blånerad men det går att polera bort och kromet blir ej förstört, har gjort så på min yamaha . MVH JANNE
finns det inga "bra" reedventiler till DT på marknaden nu för tiden?Rexxy skrev:Svartsjö skrev:Vad har du alubiten vid insuget till, jag har ingen sån på min ilo och inte hade jag nån på min sachs med dt cylle?
Det för att jag kör med ett membran ifrån en Am6/Derbi. Så den ska få plats på djupet.
Det finns dom som duger, men är inte tillräckligt bra. Samt att jag hade detta membran på hyllan (Jag tar oftast det jag haver).erlan skrev:finns det inga "bra" reedventiler till DT på marknaden nu för tiden?Rexxy skrev:Svartsjö skrev:Vad har du alubiten vid insuget till, jag har ingen sån på min ilo och inte hade jag nån på min sachs med dt cylle?
Det för att jag kör med ett membran ifrån en Am6/Derbi. Så den ska få plats på djupet.
har letat reed till mitt projekt med stående minarelli cylinder, och har lagt märke till att jag inte sett en enda till DT.
är det samma avstånd mellan bulthålen på AM6 som på dt?
om inte, passar dom membranen till AM6 som har ovala bulthål på bultarna?
erlan
Hmmm...Rexxy skrev:Topplocksfäste byggt, och motorn ihop! Portningen avvaktar jag med tills senare, för jag tänkte ta med E-typen till Frihamnen. För att delta i "finest ride". Så den måste brumma igång. ;)
Monterade ihop tändsystemet igår och kollade om jag fick gnista, det fick jag. Så bra! Nu måste jag bara hitta ett bra ställe att dra tändkabeln på också.
Sen blir det att modda på avgassystemet. för jag har köpt ett trimavgassystem till Dappe, det där finkromade historien. Den passar ju nu Zündapp, vilket vi inte vill ha. Så jag ska slakta ett Sachs 32mm rör och svetsa fast stosen på den.
billykid skrev:
Hmmm...
Ser jätte bra ut Rexxy....som jag sa inga gamla skruv + mutter på snygga lackade saker.....mm.
Portu pipa....Har jag kört i olika kombi....aldrig gett BAD respons. Ej bäst det vet jag, men bra.
Nästa blir eget....clurar fundrar...grr....där tror jag du vet..... Mer än jag..
Bara kör om och visa dom det feta bakdäcket då...Rexxy skrev:Frihamnen igår, och ställde ut E-typen! Dock uppskattar inte dagens ungdomar dom äldre mopparna, så en Yamaha Aerox tog hem första plats..
Vanliga kullager och förmodligen de flesta andra lager har inget behov av inkörning. De är ju tillverkade med extrema toleranser och ytfinhet. Det som däremot är viktigt är att lagren får smörning direkt från start och att ingen har slagit och bankat på dem eller påfört smuts.erlan skrev:nej att dagens ungdomar föredrar plast framför plåt är ju ingen nyhet.
du hade väl kört in den nya veven ordentligt? jag har den känslan att det är viktigare att köra in
lager än cylindrar och drev.
erlan
erlan skrev:nej att dagens ungdomar föredrar plast framför plåt är ju ingen nyhet.
du hade väl kört in den nya veven ordentligt? jag har den känslan att det är viktigare att köra in
lager än cylindrar och drev.
jag tycker att mina nya ritovevar känns tighta i lagret. jag vet inte hur mycket plats oljan i en tvåtaktare behöver.
och jag vill inte tvätta ur den oljefilm som jag hoppas finns där från fabrik. bara för att vara nyfiken och möta ev spel. 0,03 mm har jag en gång i tiden fått lära mig är max spel i ett vevstakslager i en moppe.
men på den tiden så tänkte man inte på att det kunde vara för trångt.
har du hunnit testa etypen nåt än?
erlan