Rexxys Mopeder. | E-type MX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Rexxy »

SachsMekarn skrev:Ser bra ut :D

Men undra om det inte blir snyggare med lite svart färg på spacern till reedkorgen?
Det ska synas att man har en grov alubit där! ;) Lite coolhetsfaktor. :)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | E-type MX

Inlägg av Raketsport »

:respekt: Mycket snyggt!
Har inte hunnit med att läsa alla inlägg i ämnet så jag kanske frågor något du redan skrivit om. Vad är det för tum på framfälgen och vilket nav har du använt?

Bild
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Raketsport skrev::respekt: Mycket snyggt!
Har inte hunnit med att läsa alla inlägg i ämnet så jag kanske frågor något du redan skrivit om. Vad är det för tum på framfälgen och vilket nav har du använt?
Originalframhjul ifrån en Yamaha Rd125. 18 tum!
crow

Inlägg av crow »

HEJ rexxy om du ska svetsa en stos till krompipan kan jag rekomendera att göra den i rostfritt och tiga ihop den med rostfri tillsatstråd,skarven blir lite blånerad men det går att polera bort och kromet blir ej förstört, har gjort så på min yamaha . MVH JANNE
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

crow skrev:HEJ rexxy om du ska svetsa en stos till krompipan kan jag rekomendera att göra den i rostfritt och tiga ihop den med rostfri tillsatstråd,skarven blir lite blånerad men det går att polera bort och kromet blir ej förstört, har gjort så på min yamaha . MVH JANNE
Nu har jag redan påbörjar modifikationen av pipan, så tyvärr! Fast oavsett har jag inte tillgång till sånt, så det hade inte spelar någon roll alls. :P
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Rexxy skrev:
Svartsjö skrev:Vad har du alubiten vid insuget till, jag har ingen sån på min ilo och inte hade jag nån på min sachs med dt cylle?

Det för att jag kör med ett membran ifrån en Am6/Derbi. Så den ska få plats på djupet. :)
finns det inga "bra" reedventiler till DT på marknaden nu för tiden?
har letat reed till mitt projekt med stående minarelli cylinder, och har lagt märke till att jag inte sett en enda till DT.
är det samma avstånd mellan bulthålen på AM6 som på dt?
om inte, passar dom membranen till AM6 som har ovala bulthål på bultarna?

erlan
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

erlan skrev:
Rexxy skrev:
Svartsjö skrev:Vad har du alubiten vid insuget till, jag har ingen sån på min ilo och inte hade jag nån på min sachs med dt cylle?

Det för att jag kör med ett membran ifrån en Am6/Derbi. Så den ska få plats på djupet. :)
finns det inga "bra" reedventiler till DT på marknaden nu för tiden?
har letat reed till mitt projekt med stående minarelli cylinder, och har lagt märke till att jag inte sett en enda till DT.
är det samma avstånd mellan bulthålen på AM6 som på dt?
om inte, passar dom membranen till AM6 som har ovala bulthål på bultarna?

erlan
Det finns dom som duger, men är inte tillräckligt bra. Samt att jag hade detta membran på hyllan (Jag tar oftast det jag haver).

Det är inte 100% samma, men det är inte många millimeter som skiljer.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Rexxy skrev:Topplocksfäste byggt, och motorn ihop! Portningen avvaktar jag med tills senare, för jag tänkte ta med E-typen till Frihamnen. För att delta i "finest ride". Så den måste brumma igång. ;)
Monterade ihop tändsystemet igår och kollade om jag fick gnista, det fick jag. Så bra! Nu måste jag bara hitta ett bra ställe att dra tändkabeln på också.
Sen blir det att modda på avgassystemet. för jag har köpt ett trimavgassystem till Dappe, det där finkromade historien. Den passar ju nu Zündapp, vilket vi inte vill ha. Så jag ska slakta ett Sachs 32mm rör och svetsa fast stosen på den. :)

Bild
Bild
Bild
Hmmm...
Ser jätte bra ut Rexxy....som jag sa inga gamla skruv + mutter på snygga lackade saker.....mm. :D
Portu pipa....Har jag kört i olika kombi....aldrig gett BAD respons. Ej bäst det vet jag, men bra.
Nästa blir eget....clurar fundrar...grr....där tror jag du vet... mistick_yes.gif .. Mer än jag.. :?
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

billykid skrev:
Hmmm...
Ser jätte bra ut Rexxy....som jag sa inga gamla skruv + mutter på snygga lackade saker.....mm. :D
Portu pipa....Har jag kört i olika kombi....aldrig gett BAD respons. Ej bäst det vet jag, men bra.
Nästa blir eget....clurar fundrar...grr....där tror jag du vet... mistick_yes.gif .. Mer än jag.. :?

Vilken skruv har jag missat nu? :O

Det är ingen portugalpipa jag ska använda, det är Dappe-pipan! Finns ju 3 olika, Sachspipa, dappepipa och portugalpipan.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Du skulle haft rak kick. :wink:
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Frihamnen igår, och ställde ut E-typen! Dock uppskattar inte dagens ungdomar dom äldre mopparna, så en Yamaha Aerox tog hem första plats..
Sen lite dåliga nyheter! R/T hojen har skurit! Motorn gick perfekt hela dagen. Sen när vi skulle göra en avslutning av träffen med att svarva lite däck, blev motorn tvärstum. Trodde självklart kolven gift sig med cylindern, men så var inte fallet! Började med att lossa toppen, och såg att skrot hade bankat mellan kolv och förbränningsrummet. Förstod direkt då att något lager har gett upp i motorn. Lyfter cylindern, inte en skråma i den! (Tur). För att sen upptäcka att vevstaken är stum på storändan! Vevstakslagret hade gett upp!
Skitkvalité på veven eller handhavande fel? Veven har bara gått 1 säsong. 4% olja Castrol Power 1, 98 oktan bränsle m.m. Exakt samma som jag körde med förra säsongen. Inte ändrat ett dugg!
Vevstaken är inte heller blå, så den har inte gått torrt eller varmt.
Motorn gick inte heller snålt, snarare lite för fett. Gyllenbrunt och fint stift, avgastemp inte högre än 500grader.
Jag tippar på måndagsexemplar av barikit Competitionveven!
Så ny kolv och vevparti ska köpas! Siktar på en Doppler, rekommendation ifrån Robin Hilmersson.
Förbränningsrummet ska svarvar rent, och sen ska den sänkas ner ännu mer i cylinderloppet! så jag kan höja cylinder. Så nu blir det smygtrim. ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nej att dagens ungdomar föredrar plast framför plåt är ju ingen nyhet.

du hade väl kört in den nya veven ordentligt? jag har den känslan att det är viktigare att köra in
lager än cylindrar och drev.
jag tycker att mina nya ritovevar känns tighta i lagret. jag vet inte hur mycket plats oljan i en tvåtaktare behöver.
och jag vill inte tvätta ur den oljefilm som jag hoppas finns där från fabrik. bara för att vara nyfiken och möta ev spel. 0,03 mm har jag en gång i tiden fått lära mig är max spel i ett vevstakslager i en moppe.
men på den tiden så tänkte man inte på att det kunde vara för trångt.

har du hunnit testa etypen nåt än?

erlan
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Rexxy skrev:Frihamnen igår, och ställde ut E-typen! Dock uppskattar inte dagens ungdomar dom äldre mopparna, så en Yamaha Aerox tog hem första plats..
Bara kör om och visa dom det feta bakdäcket då... :twisted:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:nej att dagens ungdomar föredrar plast framför plåt är ju ingen nyhet.

du hade väl kört in den nya veven ordentligt? jag har den känslan att det är viktigare att köra in

erlan
Vanliga kullager och förmodligen de flesta andra lager har inget behov av inkörning. De är ju tillverkade med extrema toleranser och ytfinhet. Det som däremot är viktigt är att lagren får smörning direkt från start och att ingen har slagit och bankat på dem eller påfört smuts.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

erlan skrev:nej att dagens ungdomar föredrar plast framför plåt är ju ingen nyhet.

jag tycker att mina nya ritovevar känns tighta i lagret. jag vet inte hur mycket plats oljan i en tvåtaktare behöver.
och jag vill inte tvätta ur den oljefilm som jag hoppas finns där från fabrik. bara för att vara nyfiken och möta ev spel. 0,03 mm har jag en gång i tiden fått lära mig är max spel i ett vevstakslager i en moppe.
men på den tiden så tänkte man inte på att det kunde vara för trångt.

har du hunnit testa etypen nåt än?

erlan

Ja hade ju redan kört 5-6 dragrace, kört X antal mil på gatan och kommit upp i 130km/h+ 3-4 ggr. Så nog fan var veven "inkörd" ;)

Motorn dissikerad nu, det är en svag förnimmelse till blått vid storändan, så det har tydligen blivit lite varmt. Men frågan är ju då, varför? För snålt gick motorn inte. Och med 4% olja ska det finnas olja så det räcker!
Var till Micke tidigare idag, och vi svarvade till topplocket. Så nu är den helt OK! :D Svarvade även lite extra, så toppen ligger ännu lägre ner i loppet. För jag tänkte höja cylindern, för lite extra durationer. ;)

E-typen är startad och funkar. Så nu ska den plockas ner för portning och sen blir det berömda munstycketräsket!
Skriv svar