Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: Spännande överraskningar
..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:23, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:23, redigerad totalt 1 gång.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 707
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Hej!
Innan du gör alla möjliga typer av modifikationer så skall du göra en noggrann utvärdering över nuvarande funktion och dess eventuella brister. Sedan funderar du på vad som behöver och kan göras inom de ramar du tillåter. Kanske visar det sig att regulatorn har en acceptabel funktion om man ger batteriet lite stödladdning med en snäll liten laddare då och då?
Innan du gör alla möjliga typer av modifikationer så skall du göra en noggrann utvärdering över nuvarande funktion och dess eventuella brister. Sedan funderar du på vad som behöver och kan göras inom de ramar du tillåter. Kanske visar det sig att regulatorn har en acceptabel funktion om man ger batteriet lite stödladdning med en snäll liten laddare då och då?
Re: 56:ans motor och mekartråd
Är det inte enklast att sätta på generatorn en remskiva med mindre diameter så generatorn varvar mera? Det förbättrar laddningen på lägre motorvarv, jag antar att du inte plågar den gamla Volvon med maxvarv så ofta 

Re: 56:ans motor och mekartråd
Förslag till mod:
Prova att sätta anslutningen till spänningsspolen direkt på batteriet. (då styrs reläet av spänningen vid batteriet och kommer automagiskt att kompensera för spänningsfall mellan generator och batteri
Funkar det bra lägger du till ett relä i den permanenta lösningen. (annars laddas batteriet ur vid längre stillestånd, vilket normalt tillslaget no 6 förhindrar.)
Prova att sätta anslutningen till spänningsspolen direkt på batteriet. (då styrs reläet av spänningen vid batteriet och kommer automagiskt att kompensera för spänningsfall mellan generator och batteri
Funkar det bra lägger du till ett relä i den permanenta lösningen. (annars laddas batteriet ur vid längre stillestånd, vilket normalt tillslaget no 6 förhindrar.)
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 707
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Hej!
Hmmm, det är en god, beprövad lösning!
(nu får vi komma ihåg att elsystemet inte är gjort för kontinuerligt höga strömmar, kablaget är ju knappast generöst tilltaget)
För jag föreslå en liten modifikation...
Med en kiseldiod inkopplad i serie med spolen så kan man förskjuta omslaget ca: 0.8 V uppåt.
Med ett relä kan man växla omslaget.
Hmmm, det är en god, beprövad lösning!
(nu får vi komma ihåg att elsystemet inte är gjort för kontinuerligt höga strömmar, kablaget är ju knappast generöst tilltaget)
För jag föreslå en liten modifikation...
Med en kiseldiod inkopplad i serie med spolen så kan man förskjuta omslaget ca: 0.8 V uppåt.
Med ett relä kan man växla omslaget.
Re: 56:ans motor och mekartråd
det gäller att tänka sig för där.HSE skrev:Är det inte enklast att sätta på generatorn en remskiva med mindre diameter så generatorn varvar mera? Det förbättrar laddningen på lägre motorvarv, jag antar att du inte plågar den gamla Volvon med maxvarv så ofta
en övervarvad likströmmare kastar ut lindningarna av centrifualkraften.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
J..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:22, redigerad totalt 1 gång.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 707
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Dra åt helvete, det är min bil...!56:an skrev:Ja, här finns flera skräckscenario och fallgropar![]()
Tänk att du åker till en veteranfordonsträff, slänger upp motorhuven för att visa hela härligheten och fram kommer kvällens mekaress gör en snabb avsyn och pekar med hela handen och sedan säjer
-Tjena, synd att det är fel remskiva på generatorn... Du vet väl om det?
Vad svarar du då?
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: 56:ans motor och mekartråd
Kan bränsletyp vara original? 

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: 56:ans motor och mekartråd
pangerva skrev:Kan bränsletyp vara original?


Re: 56:ans motor och mekartråd
.....
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:22, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:22, redigerad totalt 1 gång.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 707
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Hej!
Kontrollera vad som gäller för ditt batter.
Många AGM-batterier vill ha lite högre laddspänning, men vanliga "våta", nja... kontrollera!
Kontrollera vad som gäller för ditt batter.
Många AGM-batterier vill ha lite högre laddspänning, men vanliga "våta", nja... kontrollera!
Re: 56:ans motor och mekartråd
Ja det menar jag, spänningsfall efter batteriet ut mot förbrukarna kan den däremot inte göra nåt åt.56:an skrev:
Calleberg,
Jag förstår hur du tänker och det blir olika spänningar beroende på vart man mäter och vilka förbrukare som är inkopplade.
Det är en viss högre spänning vid D+ på generatorn, en något lägre vid B+ på regulatorn samt ytterligare något lägre polspänning på batteriet och kopplar man sen in förbrukare så sjunker spänningen motsvarande.
Du menar att din kopplingsmodell skulle kompensera allt det här?
Det fina är att batteriet mår bra av det, de andra lösningarna kan som du märkt ha lite avigsidor.
Nu har jag aldrig ägt en bil med likströmsgenerator & mekanisk laddrelä, så helt hundra på att det funkar ska jag inte säga att jag är eftersom jag inte provat själv.
Om man på ett enkelt sätt kan prova så tycker jag du ska göra det. Är det åtminstone 100 ohm i spänningsspolen borde det räcka med en 0,75kvadratare.