Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:23, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 707
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Innan du gör alla möjliga typer av modifikationer så skall du göra en noggrann utvärdering över nuvarande funktion och dess eventuella brister. Sedan funderar du på vad som behöver och kan göras inom de ramar du tillåter. Kanske visar det sig att regulatorn har en acceptabel funktion om man ger batteriet lite stödladdning med en snäll liten laddare då och då?
HSE
Inlägg: 5978
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av HSE »

Är det inte enklast att sätta på generatorn en remskiva med mindre diameter så generatorn varvar mera? Det förbättrar laddningen på lägre motorvarv, jag antar att du inte plågar den gamla Volvon med maxvarv så ofta :)
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Calleberg »

Förslag till mod:
Prova att sätta anslutningen till spänningsspolen direkt på batteriet. (då styrs reläet av spänningen vid batteriet och kommer automagiskt att kompensera för spänningsfall mellan generator och batteri
Funkar det bra lägger du till ett relä i den permanenta lösningen. (annars laddas batteriet ur vid längre stillestånd, vilket normalt tillslaget no 6 förhindrar.)
Regmod.png
Regmod.png (130.67 KiB) Visad 2461 gånger
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 707
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Hmmm, det är en god, beprövad lösning!
(nu får vi komma ihåg att elsystemet inte är gjort för kontinuerligt höga strömmar, kablaget är ju knappast generöst tilltaget)

För jag föreslå en liten modifikation...
Med en kiseldiod inkopplad i serie med spolen så kan man förskjuta omslaget ca: 0.8 V uppåt.
Med ett relä kan man växla omslaget.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

HSE skrev:Är det inte enklast att sätta på generatorn en remskiva med mindre diameter så generatorn varvar mera? Det förbättrar laddningen på lägre motorvarv, jag antar att du inte plågar den gamla Volvon med maxvarv så ofta :)
det gäller att tänka sig för där.
en övervarvad likströmmare kastar ut lindningarna av centrifualkraften.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

J..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 707
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev:Ja, här finns flera skräckscenario och fallgropar :?

Tänk att du åker till en veteranfordonsträff, slänger upp motorhuven för att visa hela härligheten och fram kommer kvällens mekaress gör en snabb avsyn och pekar med hela handen och sedan säjer

-Tjena, synd att det är fel remskiva på generatorn... Du vet väl om det?

Vad svarar du då? :roll:
Dra åt helvete, det är min bil...!
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av pangerva »

Kan bränsletyp vara original? slider_anon.gif
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av pnilz »

pangerva skrev:Kan bränsletyp vara original? slider_anon.gif

slider_score.gif slider_anon.gif
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.....
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:22, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 707
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Kontrollera vad som gäller för ditt batter.
Många AGM-batterier vill ha lite högre laddspänning, men vanliga "våta", nja... kontrollera!
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Calleberg »

56:an skrev:

Calleberg,
Jag förstår hur du tänker och det blir olika spänningar beroende på vart man mäter och vilka förbrukare som är inkopplade.
Det är en viss högre spänning vid D+ på generatorn, en något lägre vid B+ på regulatorn samt ytterligare något lägre polspänning på batteriet och kopplar man sen in förbrukare så sjunker spänningen motsvarande.

Du menar att din kopplingsmodell skulle kompensera allt det här?
Ja det menar jag, spänningsfall efter batteriet ut mot förbrukarna kan den däremot inte göra nåt åt.
Det fina är att batteriet mår bra av det, de andra lösningarna kan som du märkt ha lite avigsidor.

Nu har jag aldrig ägt en bil med likströmsgenerator & mekanisk laddrelä, så helt hundra på att det funkar ska jag inte säga att jag är eftersom jag inte provat själv.
Om man på ett enkelt sätt kan prova så tycker jag du ska göra det. Är det åtminstone 100 ohm i spänningsspolen borde det räcka med en 0,75kvadratare.
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Skriv svar