Tradera och jag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3568
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

NRoos skrev:[Någon som kan säga vad det här är för verktyg?

http://www.tradera.com/mopedverktyg-8-f ... _190155219

Verkade intressant så jag slog till.
Jag tror du sätter den på staken så du låser veven om du ska lossa svänghjulet

Bild
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Braxmatte skrev:
NRoos skrev:[Någon som kan säga vad det här är för verktyg?

http://www.tradera.com/mopedverktyg-8-f ... _190155219

Verkade intressant så jag slog till.
Jag tror du sätter den på staken så du låser veven om du ska lossa svänghjulet

Bild
Ja det kan det nog vara men jag skulle inte vilja behandla vevpartiet med en sådan mojäng. Det känns säkrare att hålla emot svänghjulet med t.ex. en lång nyckel till vinkelslip som spänns mot en fotpinne.
tomaso
Forumsponsor
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 nov 2011, 00:00
Ort: umeå

Inlägg av tomaso »

Undrar om den här killen vet vad han har köpt :roll:

http://www.tradera.com/motor-zundapp-z% ... _191448837
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

tomaso skrev:Undrar om den här killen vet vad han har köpt :roll:

http://www.tradera.com/motor-zundapp-z% ... _191448837
Ja han har köpt en skrotmotor väldigt dyrt av en oärlig kille.

Nått jag har lagt märke till och misstänker att säljaren gör också är att trissa upp sina egna priser. Plötsligt så finns det köpare utan omdömen som är med och bjuder på hans annonser, synd att man inte kan se på deras omdömes sida om dom också är portugiser.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Den här Sachsmotorn måste väl ändå vara ett bra köp :D

http://www.tradera.com/sachs-s-motor-50 ... _194205449

Det är ju vad en sur tvåväxelflinta brukar kosta när det här hyffsat billigt... slider_anon.gif


Men det är en sak jag undrar över och det är skruvförbandet till cylindertoppen det brukar vara förskjutet 45 grader på de här motorerna men här är dom symmetriskt med cylinderfotmuttrarna... :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det är bara gjutjärnscylindrarna som har lösa bultar till toppen.
aluminiumcylindrarna har långa pinnbultar som t.ex. en ilo eller zyndapp.

dom flesta som gör sig besväret att montera en sån här motor vill väl ha en 5 elller 6 växlad modell. det där är förmodligen en 2,9 hk tysk mokick (40kmh moppe) version. inte speciellt upphetsande altså.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

OK, men jag blir bara mer och mer imponerad av 501 motorn och helst då BKF som har en kraftigare kolvbult. Jag har läst lite om den och kollat sprängskisser.

Och det har vuxit fram en uppfattning hos mej att de här mopedmotorerna är de bästa som Sachs någonsin tillverkade vad gäller kvalité och slitstyrka.

Ursprunget var Sachs 50S motorn som var en hypermodern högprestandamotor i början av 60-talet.

Som jag ser det på en moped åt mig själv (vardagskörning i stan) så är tre växlar tillräckligt, fyra kan vara kul men sen blir det bara jobbigt. För många växlar gör också motorerna breda och tunga. Lagom är bäst :)

På Classic Motors hemsida, där Jim Lundberg har sin mekarspalt ,hittade jag igår en intressant redogörelse för olika Sachsmotorer. Det var intressant läsning tyckte jag :D

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -finns-det

Det är den sista och nionde kommentaren. Han som skriver heter Bengt Göransson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

råkade få en 506/3 från en norsjö packy gratis (nåja, tjänster och gentjänster)
häromsistens. dock utan vevstake. döm on min förvåning att den annars så massiva motorn hade bara 14mm vevtapp.

en lustig detalj är att det blocket är delat på höjden. liknande 505 med liggande cylinder.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Kan tänka mig det. Sånna ser jag mer som fahradhilfsmotor

Det är annat med en 501 mokick. Den är för mig mer som en ulv i fårakläder 8)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Har du aldrig funderat på en sån här motor erlan eller är det något som gör att du inte är så värst intresserad?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det är väl framför allt en större utmaning att göra nåt av dom vanliga motorerna.

den här ska jag dock studera lite närmare.

Bild

Bild

undersidan med bultarna som håller ihop blocket:

Bild

svensk std cylinder till högerdrevat, norsjö packy:

Bild

är det nån som vet om vevaxeln från 80cc motorerna passar i det här blocket?
eller vad som skiljer?

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det lustiga bultmönstret på cylinderpinnbultarna hade jag inte sett förut.
typiskt tyskt anti-trim-trick.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

minnsann dök det inte upp en rennzylinder på ebay också.


http://www.ebay.de/itm/Hercules-GT-GX-5 ... 3f2b742ac1

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det där ser ut som den sista motorn, alltså femnollsexmotorn som delas på andra hållet :?

http://www.newsachsmotor.de/Werkstattpl ... 79_IMG.JPG

Den som såldes på Tradera var konstruerad på det viset vi är vana vid fast cyllen och toppen såg modernare ut....

Vicket som är bäst vet jag inte men jag väljer hellre den äldre för utseendets skull.
Dom är 60- och 70-tal :headbang:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

erlan skrev:råkade få en 506/3 från en norsjö packy gratis (nåja, tjänster och gentjänster)
häromsistens. dock utan vevstake. döm on min förvåning att den annars så massiva motorn hade bara 14mm vevtapp.

en lustig detalj är att det blocket är delat på höjden. liknande 505 med liggande cylinder.

erlan
56:an skrev:Kan tänka mig det. Sånna ser jag mer som fahradhilfsmotor
Jag fattade inte. Trodde det var en sån där med cylindern framåt... :oops:
Skriv svar