OK, men jag blir bara mer och mer imponerad av 501 motorn och helst då BKF som har en kraftigare kolvbult. Jag har läst lite om den och kollat sprängskisser.
Och det har vuxit fram en uppfattning hos mej att de här mopedmotorerna är de bästa som Sachs någonsin tillverkade vad gäller kvalité och slitstyrka.
Ursprunget var Sachs 50S motorn som var en hypermodern högprestandamotor i början av 60-talet.
Som jag ser det på en moped åt mig själv (vardagskörning i stan) så är tre växlar tillräckligt, fyra kan vara kul men sen blir det bara jobbigt. För många växlar gör också motorerna breda och tunga. Lagom är bäst
På Classic Motors hemsida, där Jim Lundberg har sin mekarspalt ,hittade jag igår en intressant redogörelse för olika Sachsmotorer. Det var intressant läsning tyckte jag
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -finns-det
Det är den sista och nionde kommentaren. Han som skriver heter Bengt Göransson