Sida 39 av 51
Postat: 29 sep 2013, 20:38
av Braxmatte
Jag tror du sätter den på staken så du låser veven om du ska lossa svänghjulet

Postat: 29 sep 2013, 23:14
av Micke S
Braxmatte skrev:
Jag tror du sätter den på staken så du låser veven om du ska lossa svänghjulet

Ja det kan det nog vara men jag skulle inte vilja behandla vevpartiet med en sådan mojäng. Det känns säkrare att hålla emot svänghjulet med t.ex. en lång nyckel till vinkelslip som spänns mot en fotpinne.
Postat: 02 okt 2013, 21:31
av tomaso
Postat: 03 okt 2013, 02:34
av Johan Lat
Ja han har köpt en skrotmotor väldigt dyrt av en oärlig kille.
Nått jag har lagt märke till och misstänker att säljaren gör också är att trissa upp sina egna priser. Plötsligt så finns det köpare utan omdömen som är med och bjuder på hans annonser, synd att man inte kan se på deras omdömes sida om dom också är portugiser.
Postat: 02 nov 2013, 12:09
av 56:an
Den här Sachsmotorn måste väl ändå vara ett bra köp
http://www.tradera.com/sachs-s-motor-50 ... _194205449
Det är ju vad en sur tvåväxelflinta brukar kosta när det här hyffsat billigt...
Men det är en sak jag undrar över och det är skruvförbandet till cylindertoppen det brukar vara förskjutet 45 grader på de här motorerna men här är dom symmetriskt med cylinderfotmuttrarna...

Postat: 02 nov 2013, 13:04
av erlan
det är bara gjutjärnscylindrarna som har lösa bultar till toppen.
aluminiumcylindrarna har långa pinnbultar som t.ex. en ilo eller zyndapp.
dom flesta som gör sig besväret att montera en sån här motor vill väl ha en 5 elller 6 växlad modell. det där är förmodligen en 2,9 hk tysk mokick (40kmh moppe) version. inte speciellt upphetsande altså.
erlan
Postat: 02 nov 2013, 14:05
av 56:an
OK, men jag blir bara mer och mer imponerad av 501 motorn och helst då BKF som har en kraftigare kolvbult. Jag har läst lite om den och kollat sprängskisser.
Och det har vuxit fram en uppfattning hos mej att de här mopedmotorerna är de bästa som Sachs någonsin tillverkade vad gäller kvalité och slitstyrka.
Ursprunget var Sachs 50S motorn som var en hypermodern högprestandamotor i början av 60-talet.
Som jag ser det på en moped åt mig själv (vardagskörning i stan) så är tre växlar tillräckligt, fyra kan vara kul men sen blir det bara jobbigt. För många växlar gör också motorerna breda och tunga. Lagom är bäst
På Classic Motors hemsida, där Jim Lundberg har sin mekarspalt ,hittade jag igår en intressant redogörelse för olika Sachsmotorer. Det var intressant läsning tyckte jag
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -finns-det
Det är den sista och nionde kommentaren. Han som skriver heter Bengt Göransson
Postat: 02 nov 2013, 14:36
av erlan
råkade få en 506/3 från en norsjö packy gratis (nåja, tjänster och gentjänster)
häromsistens. dock utan vevstake. döm on min förvåning att den annars så massiva motorn hade bara 14mm vevtapp.
en lustig detalj är att det blocket är delat på höjden. liknande 505 med liggande cylinder.
erlan
Postat: 02 nov 2013, 14:52
av 56:an
Kan tänka mig det. Sånna ser jag mer som fahradhilfsmotor
Det är annat med en 501 mokick. Den är för mig mer som en ulv i fårakläder

Postat: 02 nov 2013, 15:52
av 56:an
Har du aldrig funderat på en sån här motor erlan eller är det något som gör att du inte är så värst intresserad?
Postat: 02 nov 2013, 17:03
av erlan
det är väl framför allt en större utmaning att göra nåt av dom vanliga motorerna.
den här ska jag dock studera lite närmare.
undersidan med bultarna som håller ihop blocket:
svensk std cylinder till högerdrevat, norsjö packy:
är det nån som vet om vevaxeln från 80cc motorerna passar i det här blocket?
eller vad som skiljer?
erlan
Postat: 02 nov 2013, 17:09
av erlan
det lustiga bultmönstret på cylinderpinnbultarna hade jag inte sett förut.
typiskt tyskt anti-trim-trick.
erlan
Postat: 02 nov 2013, 17:35
av erlan
minnsann dök det inte upp en rennzylinder på ebay också.
http://www.ebay.de/itm/Hercules-GT-GX-5 ... 3f2b742ac1
erlan
Postat: 02 nov 2013, 17:57
av 56:an
Det där ser ut som den sista motorn, alltså femnollsexmotorn som delas på andra hållet
http://www.newsachsmotor.de/Werkstattpl ... 79_IMG.JPG
Den som såldes på Tradera var konstruerad på det viset vi är vana vid fast cyllen och toppen såg modernare ut....
Vicket som är bäst vet jag inte men jag väljer hellre den äldre för utseendets skull.
Dom är 60- och 70-tal

Postat: 02 nov 2013, 18:01
av 56:an
erlan skrev:råkade få en 506/3 från en norsjö packy gratis (nåja, tjänster och gentjänster)
häromsistens. dock utan vevstake. döm on min förvåning att den annars så massiva motorn hade bara 14mm vevtapp.
en lustig detalj är att det blocket är delat på höjden. liknande 505 med liggande cylinder.
erlan
56:an skrev:Kan tänka mig det. Sånna ser jag mer som fahradhilfsmotor
Jag fattade inte. Trodde det var en sån där med cylindern framåt...
