56:an skrev:Men vad säjer du om propellern, är det också en skruv?
Hmm...den skruvar sig ju fram i vatten, en typ av evighetsskruv, liksom.
Jag är ändå inte så där djupt imponerad av dess egenskaper, den överför energi och utför ett arbete, jodå...
Men på de båttyper där propellern driver mot vattenytan enbart med spetsen på bladen så börjar man att återgå till rätt princip igen,
Den går att utveckla betydligt, men det är ju bara vad jag tycker.
Re: Humortråden
Postat: 15 dec 2014, 22:09
av 56:an
För ett antal år sedan när jag funderade över vattenkraft och turbiner så stod genast klart att en gänga kan har fler än en ingång.
Längs med skruven kan det se likadant ut men tittar man på änden kan gängar tillexempel har två eller tre ingångar. Ett vanligt exempel på en sån skruv är skruven till tvär- och toppslid på en supportsvarv
En trebladig propeller har alltså tre ingångar och behöver då bara en tredjedel av varvtalet jämfört den enbladiga skruvpropellern på bilden ovan
Re: Humortråden
Postat: 15 dec 2014, 22:21
av HSE
Extrudrar på plastbearbetning ( min specialitet) har oftast mer än en gänga för att ge jämn matning.
Re: Humortråden
Postat: 15 dec 2014, 23:00
av 56:an
Lät komplicerat. Kanske bäst och runda av här innan det blir för snurrigt
Re: Humortråden
Postat: 15 dec 2014, 23:53
av tompas11
56:an skrev:: Hjulbult är ju lite kul... Alla vet att det heter hjulskruv men ingen säger det
Jojomensan här har du en som säger hjulskruv.
Med skruvförband, förr även kallat bultförband, avses ett förband där med hjälp av skruv och mutter olika delar...