Du kan ju ha en något piggare maskin monterad i vanliga fall och konservera originalmotorn. Det är ju stor skillnad till det bättre om en moppe gör 55 i.s.f. för 28 km/h
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Micke S skrev:Du kan ju ha en något piggare maskin monterad i vanliga fall och konservera originalmotorn. Det är ju stor skillnad till det bättre om en moppe gör 55 i.s.f. för 28 km/h
Dom där 0,8hk gör 40-45 original. Inga mopeder som behöver trimmas för att ta sig uppför backarna. Ska du åka än fortare så kan man köpa en tidig autoped nv5 30cc. 60 knyck är inte omöjligt
den som är riktigt noga med att åka helt otrimmat, bör tänka på att dom nytillverkade
kolvarna till sachs blir en trimkolv när den monteras i en 0,8-hästare.
och om jag inte minns fel, så var dom även strypta med en extra lång krök, som gick in i halva ljuddämparen ungefär. den har jag inte heller sett nytillverkad.
men det roligaste är väl egentligen själva trimmandet, inte fortåkandet? eller...............
Micke S skrev:Du kan ju ha en något piggare maskin monterad i vanliga fall och konservera originalmotorn. Det är ju stor skillnad till det bättre om en moppe gör 55 i.s.f. för 28 km/h
Dom där 0,8hk gör 40-45 original. Inga mopeder som behöver trimmas för att ta sig uppför backarna. Ska du åka än fortare så kan man köpa en tidig autoped nv5 30cc. 60 knyck är inte omöjligt
Ja gör de 40-45 så fungerar det för körning. Jag hade en 1148 ett för ett par tre år sedan som var i fint originalskick. Den var grymt slö men efter att den hade fått gå en stund och bli varm så gjorde den 28 km/h. Det kändes som man skulle ha kunnat springa om den utan ansträngning. Jag ville inte röra i den så den blev bara stående och såldes efter ett tag till en entusiast i Uppsala. Men med facit i hand så måste det ha varit något knas. Den hade nog behövt en ordentlig ursotning samt rengöring av förgasaren bara. Det enda jag kollade var tändningen och det satt nya grejor i den med rätt inställning.
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Fan vad fin den är ! Kopparfärgen är verkligen trevlig.