Sida 385 av 397

Re: övrigt

Postat: 16 feb 2020, 12:36
av marklundt
Har du prövat köra dom på prem bensin ? Men.vid körning på prem bensin går det lite mera olja + att du kan få köra lite längre på choken p.g att det tar längre tid för motorn värma upp .jag blir t.ex tvungen köra 500 m på choken på EU moped riejun vid körning på prem bensin . men. Då blir motorn piggare och starkare istället av nån orsak men. Du gör som du vill . nästa vecka var det meningen jag skulle få veta vad jag har för huvudmunstycke i riejun ? Troligtvis 76,3 ? Vad har rd: n och Kawasakn för huvudmunstycke ?

Re: övrigt

Postat: 16 feb 2020, 12:53
av marklundt
slider_anon.gif huvudmunstycket är det enda du skulle behöva byta om det blir för litet och du måste köra på choken vid körning på prem bensin cocos_acc.gif

Re: övrigt

Postat: 16 feb 2020, 14:34
av Micke S
Det sitter huvudmunstycke 280 i TM34 från början. Minns inte på rak arm vad det blev till slut när jag läste stift. Har samma förgasare även på KS 175 men den har jag även en ställbar Power Jet på.

Re: övrigt

Postat: 16 feb 2020, 15:18
av marklundt
Läs av tändstiftet. Det ska vara gynnenbrunt .är det vitt är munstycket för litet .är det svart är det för stort .

Re: övrigt

Postat: 16 feb 2020, 15:20
av marklundt
Prova med 283 ?

Re: övrigt

Postat: 16 feb 2020, 15:21
av marklundt
Eller 280,3

Re: övrigt

Postat: 16 feb 2020, 15:27
av marklundt
Eller låt 280 sitta kvar och måste du då köra på choken så är munstycket för litet .pröva då med 281 till ock börja med cocos_acc.gif

Re: övrigt

Postat: 16 feb 2020, 16:09
av marklundt
281 då slipper du problem med 5%utspädd bensin .gyroskop på EU mopeder glöm det roliga med att köra EU moped då ?

Re: övrigt

Postat: 16 feb 2020, 17:25
av Micke S
Ett (1) nummer större huvudmunstycket har nog ingen märkbar påverkan. Det ökar bara flödet med 0,35 procent.
281/280= 1,0035

Re: övrigt

Postat: 17 feb 2020, 07:59
av marklundt
290 då ?

Re: övrigt

Postat: 17 feb 2020, 09:35
av Micke S
marklundt skrev: 17 feb 2020, 07:59290 då ?
Ja det kan vara ett lagom steg att att testa med om man vill gå upp lite grann i bränsle. 290 ger nästan 4 procent mer bränsle än 280.
290/280 = 1,0357

Det är lätt att beräkna skillnader i flöde mellan Mikunimunstycken genom att de anger flöde.

Re: övrigt

Postat: 17 feb 2020, 11:51
av marklundt
slider_anon.gif och 300 ?

Re: övrigt

Postat: 17 feb 2020, 12:00
av Micke S
300 ger 7 procent mer bränsle än 280. Det man gör är att anpassa huvudmunstycket på full last för rätt färg på stiftet och att motorn låter och känns bra.

Re: övrigt

Postat: 17 feb 2020, 12:03
av Micke S
Här får du en räkneuppgift. Hur mycket mer bränsle i procent ger ett 310 munstycke jämfört med 280.

Re: övrigt

Postat: 17 feb 2020, 13:35
av marklundt
Vet ej .jag har bara 2:a i matematik och är rätt så dålig på räkna