Sida 387 av 397
Re: övrigt
Postat: 19 feb 2020, 15:48
av marklundt
....
Re: övrigt
Postat: 19 feb 2020, 15:53
av marklundt
....
Re: övrigt
Postat: 19 feb 2020, 15:57
av marklundt
För er som tidigare kört på e85 finns prem bensin som alternativ till e85
Re: övrigt
Postat: 19 feb 2020, 16:28
av marklundt
Ska jag köra på vätgas så måste jag börja köra 4-taktare eller tango maskin eller varannan tändningen maskin .kärt barn har flera namn

Re: övrigt
Postat: 19 feb 2020, 16:36
av marklundt
4-taktaren vibrerar mer och är tyngre samt dyrare i inköp finns än så länge bara som Kina maskin till EU moped när det gäller den sorten jag kör i trafiken ?
Re: övrigt
Postat: 19 feb 2020, 16:38
av marklundt
Kina maskin = en gångs maskin
Re: övrigt
Postat: 19 feb 2020, 16:51
av marklundt
Riejun blir 10% snålare om jag kör på prem bensin ?
Re: övrigt
Postat: 20 feb 2020, 11:35
av marklundt
Har en aldrig bytt munstycke original riejun så blir den automatist 10% snålare efter 500 meters körning då motorn blivit varm på EU mopeden på prem bensin eftsom det är utspädd 10% och på vanlig 95e5 blir den 5%snålare
Re: övrigt
Postat: 20 feb 2020, 11:42
av marklundt
Vissa förstår inte att modellen bara finns som EU moped och lever i det förgångna .EU moped scooter finns både som klass ett och två . den går inte typa om till lätt m:c
Re: övrigt
Postat: 20 feb 2020, 12:41
av Micke S
Vad är det som gör att förbrukningen går ner med 10% med Preem-bränslet? Det vanliga är ju att förbrukningen ökar i takt med utspädning.
Re: övrigt
Postat: 20 feb 2020, 15:12
av marklundt
Enkelt.jag kör på original munstycket och då får den inte mer bränsle utan mindre istället och blir svagare . har haft ut den och prov startat EU mopeden i dag
Re: övrigt
Postat: 20 feb 2020, 15:32
av Micke S
Ok då vet jag hur du tänker.

Re: övrigt
Postat: 20 feb 2020, 15:47
av marklundt
Troligtvis så är original munstycket, s storlek hemlig .men. Troligtvis är det 76,0 eftersom motoreffekten är lägre på riejun mrt 50 pro än Yamaha dt50r som har samma motor .men. Högre effekt . munstycket släpper bara igenom en viss mängd bränsle samt att detta är en 2-taktare och inte en 4-taktare . 2-taktaren blir snålare på prem bensin medans 4-taktaren blir törstigare .det har med storleken på munstycke i förgasaren samt vad det är för motortyp .2-taktaren har lättare anpassa sig än 4-taktaren till prem bensin .
Re: övrigt
Postat: 20 feb 2020, 20:50
av marklundt
Fick mejsla ut stödet ur isen med hammare och rak skruvmejsel i dag
Re: övrigt
Postat: 21 feb 2020, 09:08
av Micke S
Kan det vara så att du omedvetet har kört mjukare när du ser att Preem-bensinen dra 10% mindre bränsle?
Läser man Preems egen specifikation uppger de att bränslet har identiska egenskaper med vanlig bensin inkl. förbrukning. Men att skillnaden ligger i att det bildas mindre koldioxid.