Re: 56:ans motor och mekartråd
...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:21, redigerad totalt 1 gång.
Den här lösningen bygger på automatik och fordrar diverse kontrollteknik, relä m.m. för att fungera. Jag gör det till ett tänkbart och genomförbart alternativ så får vi se vad det blir i framtidenCalleberg skrev:Ja det menar jag, spänningsfall efter batteriet ut mot förbrukarna kan den däremot inte göra nåt åt.56:an skrev:
Calleberg,
Jag förstår hur du tänker och det blir olika spänningar beroende på vart man mäter och vilka förbrukare som är inkopplade.
Det är en viss högre spänning vid D+ på generatorn, en något lägre vid B+ på regulatorn samt ytterligare något lägre polspänning på batteriet och kopplar man sen in förbrukare så sjunker spänningen motsvarande.
Du menar att din kopplingsmodell skulle kompensera allt det här?
Det fina är att batteriet mår bra av det, de andra lösningarna kan som du märkt ha lite avigsidor.
Nu har jag aldrig ägt en bil med likströmsgenerator & mekanisk laddrelä, så helt hundra på att det funkar ska jag inte säga att jag är eftersom jag inte provat själv.
Om man på ett enkelt sätt kan prova så tycker jag du ska göra det. Är det åtminstone 100 ohm i spänningsspolen borde det räcka med en 0,75kvadratare.

- pangerva
- Forumsponsor
AGM-batterier är inte de vanligaste precis. Absorbent Glass Mat AGM-batterier är lite utöver de vanliga blybatterierna. Förstklassiga är de. Tar t.ex. emot laddning bättre och snabbare.
Dock tror jag att 56:an har ett helt vanligt bly-calsium-batteri.
Dock tror jag att 56:an har ett helt vanligt bly-calsium-batteri.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:21, redigerad totalt 1 gång.
Det tror jag ocksåpangerva skrev:Dock tror jag att 56:an har ett helt vanligt bly-calsium-batteri.

Kalcium fanns inte i batterierna förr i tiden, var det inte så man tillförde det för att minimera vattenförbrukning och självurladdning?

- pangerva
- Forumsponsor
Jo men det har funnits bly-calcium i mååååånga år nu så troligtvis har du ändå ett sådant.56:an skrev:Det tror jag ocksåpangerva skrev:Dock tror jag att 56:an har ett helt vanligt bly-calsium-batteri.men tyvärr är inte cellerna öppningsbara
![]()
Kalcium fanns inte i batterierna förr i tiden, var det inte så man tillförde det för att minimera vattenförbrukning och självurladdning?

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:20, redigerad totalt 1 gång.
- ZVEZDA M50
Bilar av lite nyare snitt har generatorer som klarar av att ladda tämligen rejält, redan vid motorns tomgångsvarvtal.56:an skrev:Nu hittar jag inte länken men den påstod att dagens bilbatterier inte funkar så bra ihop med gamla bilar.ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Kontrollera vad som gäller för ditt batter.
Många AGM-batterier vill ha lite högre laddspänning, men vanliga "våta", nja... kontrollera!
Jag fattade det så att moderna bilar har en mer jämn polspänning vid batteriet och som inte dippar så våldsamt när förbrukare kopplas in under drift.
Nu är jag rent utav dålig på moderna bilar så jag får väl fråga om jag fattat rätt?
Införandet av elektroniksa regulatorer möjligtgjorde att spänningen kan hållas inom ett snävare område.
OM man verkligen lade manken till så skulle man kunna hålla spänningen ruskigt stabil och temperaturanpassad.
MEN...
I jakten på att få ned bränsleförbrukningen, så har många nya bilar en tämligen omfattande strategi för hur man håller energibalansen.
Det handlar om att verkligen inte låta generator göra "nå't i onödan" eftersom detta straffar sig i ökad bränsleförbrukning.
Under vissa speciella förhållanden, som de som råder vid vissa förbrukningstestcykler, så håller man tillbaka generator så mycket det går, för att spara några droppar. Några fabrikanter har gjort detta till en "konstart" att hitta alla kryphål som finns.
Det skall tilläggas, att de moderna bilarnas laddningsstrategi inte endast är ett resultat av att göra rätt i förbrukningstester.
När det gäller gamla bilar, så fundera på hur elförbrukningen ser ut. Vanligtvis inget halvljus under dagtid, ingen kupéfläkt som alltid, per default, är igång etc. Detta gör att de hade inga större problem med energibalansen "på tiden det begav sig". Till detta kan man lägga att tomgångsvarvtalen ibland var ganska låga. OM man till vardags använder en bil med ett elsystem från forntiden så kan det bli problem, kanske i synnerhet för den som kör med halvljus på och med låga motorvarvtal, mycket kökörning, korta körsträckor etc. Att öka tomgångsvarvtalet en aning kan vara det som gör skillnaden.
Jag skall se om jag kommer ihåg att kika i någon gammal bok, för att se vad som skrivs om blyackar och laddning.
Misstänker dock att problemet är något överdrivet, förutsatt att bilens elsystem är enligt spec.
..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:20, redigerad totalt 1 gång.
- ZVEZDA M50
Hej!
Ahhh, tomgång på din B18 är väl 500-600 rpm?
Du skulle du höra en av mina Rolls Royce B80 (rak 8 cyl bensinmotor på 5.6 liter)
Raka åttor låter riktigt bra, nominellt tomgångsvarvtal är 350 rpm.
Nåväl, dags för lite mattteövningar...
OM vi räknar med runda siffror;
5 h och 6 A, laddströmmen är i verkligheten inte konstant, men bara för att få enkla siffror.
Frågor
1) 6 A laddström i 5 h ger hur många Ah?
2) Hur många AH är batteriet specat till?
3) Blev batteriet fulladdat?
Fundera sedan vad svaren skulle blivit i verkligheten, med den verkliga laddströmmen!
Ahhh, tomgång på din B18 är väl 500-600 rpm?
Du skulle du höra en av mina Rolls Royce B80 (rak 8 cyl bensinmotor på 5.6 liter)
Raka åttor låter riktigt bra, nominellt tomgångsvarvtal är 350 rpm.
Nåväl, dags för lite mattteövningar...
OM vi räknar med runda siffror;
5 h och 6 A, laddströmmen är i verkligheten inte konstant, men bara för att få enkla siffror.
Frågor
1) 6 A laddström i 5 h ger hur många Ah?
2) Hur många AH är batteriet specat till?
3) Blev batteriet fulladdat?
Fundera sedan vad svaren skulle blivit i verkligheten, med den verkliga laddströmmen!
Senast redigerad av ZVEZDA M50 den 28 jun 2014, 22:55, redigerad totalt 2 gånger.
..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:19, redigerad totalt 1 gång.
- ZVEZDA M50
Hej!
Nu gissar jag, om du har en polspänning på 16.0 V och en ström på 2.5 A, så verkar batteriet inte speciellt hungrigt.
Att 16 V är långt över vad du borde pyssla med är du nog med på?
Gasar och kan dra vatten.
Nu gissar jag, om du har en polspänning på 16.0 V och en ström på 2.5 A, så verkar batteriet inte speciellt hungrigt.
Att 16 V är långt över vad du borde pyssla med är du nog med på?
Gasar och kan dra vatten.
Det är den enda (lilla) laddaren jag har där det händer lite och man inte behöver vänta ett helt dygn innan det är klart
Så klart man måste vakta men det måste man göra med alla laddare som inte är spänningsreglerade utan bara matar på fullt.
Sen har det och göra med batteristorlek, ett lastbilsbatteri och man kan glömma laddaren åtminstone ett dygn....

Så klart man måste vakta men det måste man göra med alla laddare som inte är spänningsreglerade utan bara matar på fullt.
Sen har det och göra med batteristorlek, ett lastbilsbatteri och man kan glömma laddaren åtminstone ett dygn....

..............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:19, redigerad totalt 1 gång.
Kokar batteriet när du laddar det är det nog kasst. Blyackumulator för dummies
ett bateri kokar inte av kortslutning, ej heller av trasiga celler. batterier kokar pga att elektrolyten överbelastas och "kokar" kemiskt. Speak to the hand
kortslutning uppstår oftast på äldre men även skadade baterier där kontakt uppstår i avlagringar och sediment på botten av cellerna.
ett batteri som kokar kan också röra upp bottenklegget och orsaka urladdning på det viset. Märks på brunt vatten.
korekt syravikt vid full laddnign: 1.28g/cm³/+25˚c att jämföra med dest vatten (vilket många optiska mätinstrument gör) som väger 1g.
Är batteriet dåligt laddat kan elektrolyten frysa vid -8˚ (syravikt under 1,1g)
Ett batteri som belastas vid ±0˚ ger ca 75% och vid -15˚ ca 50%
Ett fulladdat batteri kan stå ca 4-5 månader utan att lada ur vid ca 20˚ och vid ±0˚ 12-16 månader.
Fyll alltid batteriet med destilerat vatten, hest avjoniserat och undvik att fylla på under 10˚, se till att alltid ha 10-15mm över skivorna
ett bateri kokar inte av kortslutning, ej heller av trasiga celler. batterier kokar pga att elektrolyten överbelastas och "kokar" kemiskt. Speak to the hand
kortslutning uppstår oftast på äldre men även skadade baterier där kontakt uppstår i avlagringar och sediment på botten av cellerna.
ett batteri som kokar kan också röra upp bottenklegget och orsaka urladdning på det viset. Märks på brunt vatten.
korekt syravikt vid full laddnign: 1.28g/cm³/+25˚c att jämföra med dest vatten (vilket många optiska mätinstrument gör) som väger 1g.
Är batteriet dåligt laddat kan elektrolyten frysa vid -8˚ (syravikt under 1,1g)
Ett batteri som belastas vid ±0˚ ger ca 75% och vid -15˚ ca 50%
Ett fulladdat batteri kan stå ca 4-5 månader utan att lada ur vid ca 20˚ och vid ±0˚ 12-16 månader.
Fyll alltid batteriet med destilerat vatten, hest avjoniserat och undvik att fylla på under 10˚, se till att alltid ha 10-15mm över skivorna