<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som Selma skrev, mycket förtändning verkar det som jag åker med 1.2 mm före dock Pvlsystem <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har lagt in Strobbolampan + en Indorkatorklocka att mäta förtändningen med på 100/dels fis om man vill...i bilen så att jag int...glemme dan....dyker upp vid ca. 13.00.
Sån nudu Lasse kaske du slutar äta tändstift på grund av ev...tändpunkten....***L*** PS Lasse ska ev. sälja mitt PVL från Herculesen....kan de va nåt om du/vi ej får ditt T-systen att funka....
OBS angånde ställa ner/upptändningen vad/hur gör ni....förut använde jag Digitalskjutmått, innan toppen monterrades....annars e de svårt att mäta rätt enligt mig...
Nu mera alltid med Indorkatorklocka detta mot kolven så gör numera vid trimning.....man ser lätt då super exakt.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behövs endast en skruvmejsel och en stroboskåplampa.
Svänghjulet har en diameter som man kan gradera med millimeter runt om. Om man märker ut TDC, genom att sätta i mejseln i stifthålet lite snett (och stadigt) vrider man vevaxeln tills kolven stannar. Där ritar man ett märke på hjulet och kåpan. Sedan vrider man tillbaka tills kolven stannar och ritar ett nytt märke på kåpan, mot det tidigare märket på svänghjulet.
Mellan märkena på kåpan är TDC, när märket på svänghjulet står mitt för.
Rita på svänghjulet ett nytt märke 20 mm mot rotationsriktningen. Det motsvarar 20 gradet förtändning, när det är mot TDC märket på kåpan.
Där skall stroboskåplampan blinka. Det räcker att man kickar runt motorn för att se blinket mot märkena.
Vill man ha annan förtändning ritar man in sina millimeter på hjulet och ställer därefter.
Svänghjulets diameter är så att en mm på hjulet är en grad. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Behövs endast en skruvmejsel och en stroboskåplampa.
Svänghjulet har en diameter som man kan gradera med millimeter runt om. Om man märker ut TDC, genom att sätta i mejseln i stifthålet lite snett (och stadigt) vrider man vevaxeln tills kolven stannar. Där ritar man ett märke på hjulet och kåpan. Sedan vrider man tillbaka tills kolven stannar och ritar ett nytt märke på kåpan, mot det tidigare märket på svänghjulet.
Mellan märkena på kåpan är TDC, när märket på svänghjulet står mitt för.
Rita på svänghjulet ett nytt märke 20 mm mot rotationsriktningen. Det motsvarar 20 gradet förtändning, när det är mot TDC märket på kåpan.
Där skall stroboskåplampan blinka. Det räcker att man kickar runt motorn för att se blinket mot märkena.
Vill man ha annan förtändning ritar man in sina millimeter på hjulet och ställer därefter.
Svänghjulets diameter är så att en mm på hjulet är en grad.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm jag har inga problem...men tändningen & 80CC.´Kan ta dän mitt sjänghjul och kolla lasse då vi har samma T-systen.
De måste ju funka med samma inställning då vi har lika system...eller hur...? PS du kan ju komma å titta med om du vill... <!-- </EdIndex> --></div>
alf-johan skrev:Va fan en sån fin båge måste ju gå som folk, Lycka till i alla fall
Ja då De e lungt ! fixar det vet du
Just nu är det tisdagkväll, radio feelgood (från Siljansradion) 50-70 tals låtar
frun jobbar till 23.00, och jag njuter en kvällsol på altanen med ett glas vin och en Puch Maxi
Kan man ha det bättre (Dessutom har jag en "Hickory kyckling" i ugnen)