Lasses EFS: Fortsatt konstigt fenomen på fullgas

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
turbouffe skrev:Nu kommer jag inte ihåg kopplingens setup på den måtårn men peta i fullt hus med fjädrar (12?) så kanske det hjälper en bit på traven.
Yepp ! Men först ska jag fixa Arkiv-X symtomen :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som Selma skrev, mycket förtändning verkar det som jag åker med 1.2 mm före dock Pvlsystem <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Strobbolampan

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har lagt in Strobbolampan + en Indorkatorklocka att mäta förtändningen med på 100/dels fis om man vill...i bilen så att jag int...glemme dan....dyker upp vid ca. 13.00.

Sån nudu Lasse kaske du slutar äta tändstift på grund av ev...tändpunkten....***L*** PS Lasse ska ev. sälja mitt PVL från Herculesen....kan de va nåt om du/vi ej får ditt T-systen att funka.... :shock:

OBS angånde ställa ner/upptändningen vad/hur gör ni....förut använde jag Digitalskjutmått, innan toppen monterrades....annars e de svårt att mäta rätt enligt mig... :)

Nu mera alltid med Indorkatorklocka detta mot kolven så gör numera vid trimning.....man ser lätt då super exakt.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns ju micrometer med tändstiftgäng som du skruvar i toppen klockrent!!!!!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behövs endast en skruvmejsel och en stroboskåplampa.
Svänghjulet har en diameter som man kan gradera med millimeter runt om. Om man märker ut TDC, genom att sätta i mejseln i stifthålet lite snett (och stadigt) vrider man vevaxeln tills kolven stannar. Där ritar man ett märke på hjulet och kåpan. Sedan vrider man tillbaka tills kolven stannar och ritar ett nytt märke på kåpan, mot det tidigare märket på svänghjulet.
Mellan märkena på kåpan är TDC, när märket på svänghjulet står mitt för.
Rita på svänghjulet ett nytt märke 20 mm mot rotationsriktningen. Det motsvarar 20 gradet förtändning, när det är mot TDC märket på kåpan.
Där skall stroboskåplampan blinka. Det räcker att man kickar runt motorn för att se blinket mot märkena.
Vill man ha annan förtändning ritar man in sina millimeter på hjulet och ställer därefter.
Svänghjulets diameter är så att en mm på hjulet är en grad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Conrad Engström skrev:Behövs endast en skruvmejsel och en stroboskåplampa.
Svänghjulet har en diameter som man kan gradera med millimeter runt om. Om man märker ut TDC, genom att sätta i mejseln i stifthålet lite snett (och stadigt) vrider man vevaxeln tills kolven stannar. Där ritar man ett märke på hjulet och kåpan. Sedan vrider man tillbaka tills kolven stannar och ritar ett nytt märke på kåpan, mot det tidigare märket på svänghjulet.
Mellan märkena på kåpan är TDC, när märket på svänghjulet står mitt för.
Rita på svänghjulet ett nytt märke 20 mm mot rotationsriktningen. Det motsvarar 20 gradet förtändning, när det är mot TDC märket på kåpan.
Där skall stroboskåplampan blinka. Det räcker att man kickar runt motorn för att se blinket mot märkena.
Vill man ha annan förtändning ritar man in sina millimeter på hjulet och ställer därefter.
Svänghjulets diameter är så att en mm på hjulet är en grad.
slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har vi kollat, tändn stod nästan exakt 0 grader vid provkörningen när stiftet smällte !

Måste nu modifiera bakre plattan till tändningen för att kunna vrida den till rätt grader f.ö.d

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet ingenting cocos_acc.gif Har tips på 1,1 mm före, 2,6mm före, 4,0mm före, 6mm före, 11mm före 20 grader före, 30 grader före, :shock:

VA F:n ska jag göra :furious: [badair] [cheers]

Finns det NÅGON här som åker max med Atena 80 problemfritt :roll:
Nu går jag och kräks :notme: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm jag har inga problem...men tändningen & 80CC.´Kan ta dän mitt sjänghjul och kolla lasse då vi har samma T-systen.

De måste ju funka med samma inställning då vi har lika system...eller hur...? PS du kan ju komma å titta med om du vill... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur går det här då. Hunnit provat nå ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Hasse skrev:Hur går det här då. Hunnit provat nå ?
Nää.... :? Men ska ta tag i det före helgen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va fan en sån fin båge måste ju gå som folk, Lycka till i alla fall :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

alf-johan skrev:Va fan en sån fin båge måste ju gå som folk, Lycka till i alla fall :D
Ja då :wink: De e lungt ! fixar det vet du 8)

Just nu är det tisdagkväll, radio feelgood (från Siljansradion) 50-70 tals låtar
frun jobbar till 23.00, och jag njuter en kvällsol på altanen med ett glas vin och en Puch Maxi :sol:
Kan man ha det bättre :lol: (Dessutom har jag en "Hickory kyckling" i ugnen)

Bild :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he jäklar ide vad blank maxin blivit.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Raketaren skrev:he-he jäklar ide vad blank maxin blivit.... :wink:

Och RÖD å fin. 8)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar