Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Det kommer riktiga kamerabilder när jag är hemma igen och lite mer text än via mobilen. Inget för någon att bli avundsjuk på men det är alltid trevligt att se lite annat på en resa. En del blir lite flopp men det mesta är trevliga intryck och minnen. Nu är det i alla fall dags för mat efter en öl och timmes vila.
Bilagor
20160825_181132.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Är det bara jag & Micke som är ute å reser.... :nod: :wink:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Närå, jag reser till Ö-Vik varje vardag :wink:
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

zappafan skrev:Är det bara jag & Micke som är ute å reser.... :nod: :wink:
Jag var till utlandet idag mycket att välja på där. :D
Jaloviina
Jaloviina
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Deutche panzermuseum Munster. Ett smakprov.
Bilagor
20160826_100321.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Zundapp :?:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det är en K750. Det fanns MZ och Hercules (Sachs 125) också och de nyare hojarna är förstås BMW.

Här är en gammal tanks för 380 mm amunition :shock:
Bilagor
20160826_100858.jpg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ytterligare några av ca 250 tagna bilder från resan. :shock: Sedan början på 1900 talet får bara eldrivna båtar användas på Königsee och även om man har en sådan är det nog inte fritt att slänga i den och köra omkring som man vill. Vi såg ett par motordrivna båtar faktisk men det verkade vara service eller räddningsbåtar.

Här finns lite att läsa om slottet där filmen Örnnästet spelades in https://en.wikipedia.org/wiki/Hohenwerfen_Castle" onclick="window.open(this.href);return false; Det är en plats som jag alltid har velat besöka men det var inte så märkvärdigt om man t.ex. jämför med våra fina slott som Skokloster och Gripsholm m.fl. som är större och inredda i det skick som de användes en gång i tiden plus alla fina målningar.

Slutligen några bilder från Panzer Museum i Munster. Som tekniknörd och före detta anställd med koppling till försvaret var det förstås extra intressant.

Vädret var kanonbra hela tiden och på hemvägen övernattade vi i Celle i Tyskland och sedan i Lund där det blev en Tapasmiddag i går kväll.

Bilden på en gammal lådliknande stridsvagn från WW1, Wotan, är ett namn från den Tyska mytologin. En enögd krigsgud som våran Oden. Här är lite information om denna typ av fordon. Hoppas det inte är någon Nazi-sajt för det tycker jag är lika avskyvärt som alla andra normala människor.
http://www.dieselpunks.org/profiles/blo ... the-moving" onclick="window.open(this.href);return false;

Det enklaste om man vill publicera många bilder är att göra ett bildspel på Youtube. Kvalitén blir inte så bra men det fungerar.
Bilagor
20160826_202750.jpg
Könnigsee båtar.JPG
DSC05705.JPG
DSC05738.JPG
DSC05750.JPG
DSC05760.JPG
DSC05762.JPG
DSC05774.JPG
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Man blir lite impad, det är en som jobbar som typ kyrkvaktmästare i Bygdeå, av olika anledningar har dom nog bara en bil, så han kör moped ALLA jobbdagar i veckan i ur & skur... thumb_up (ca 2 mil enkel väg..bor i Robertsfors)
Bild
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

på en Arizona också, bara det är ju coolt :mrgreen:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Är väl ingen naturexpert men jösses vilken invasion av Fjärilar det är just nu.... :shock: (dålig bild men säkert 30 st på samma ställe..)
Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det här var en nyhet för mig, att det är så stor skillnad i medellivslängd mellan befolkningen i vissa delar av Norrland och en del andra platser i Sverige. I vissa delar av Norrland är medellivslängden inte längre än den var totalt sett i Sverige för över 100 år sedan :shock:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article21110423.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu är det som tur är inte så enkelt som att äldre människor (t.ex. pensionärer) i Norrland lever mycket kortare tid än äldre människor i andra län. Saker som påverkar statistiken är även skillnader i spädbansdödlighet och för yngre individer. Den som vill veta mer om vilka samband som finns och inte bränna ljuset i förtid kan läsa här http://www.scb.se/statistik/_publikatio ... br1102.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett bra grundtips för att påverka livslängden när man är gammal är att inte jobba längre än nödvändigt, se till att ha en god sömn och matvanor och att medicinera mot eventuellt högt blodtryck om man har det och röra på sig mer än mellan sängen, matbordet och TVn och bara umgås med de man trivs med.
HSE

Inlägg av HSE »

Intressant läsning. Noterade att Kungälvs kommun ligger högt, på plats 9 i förväntad medellivslängd för män över 65 i landet :D Också att högutbildade förväntas leva 5 år längre än lågutbildade. Läste nyligen att de som läser mycket böcker förväntas leva 2 år längre än de som inte läser några. Så jag räknar med att bli 100. Fast då får man se till att inte hamna under ett träd förstås :roll: Sen var der ju någon som skrev: Det finns tre sorters lögn, osanning, förbannad lögn och statistik....
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag har inte läst hela pdf-filen, skummade bara början, men att medellivslängd kan sammankopplas med utbildningsnivån ser jag så här:
i Norrland har vi till största del praktiska yrken som är fysiskt tunga och ofta stressiga, inte många så kallade kontorsjobb. Stora koncerner placerar inte sina huvudkontor eller forskningscentra här. Det krävs inte hög utbildning för att jobba på fabriker, vilket gör att många väljer att börja jobba istället för att läsa vidare. Och slitsamma jobb minskar livslängden.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Raketsport skrev:Jag har inte läst hela pdf-filen, skummade bara början, men att medellivslängd kan sammankopplas med utbildningsnivån ser jag så här:
i Norrland har vi till största del praktiska yrken som är fysiskt tunga och ofta stressiga, inte många så kallade kontorsjobb. Stora koncerner placerar inte sina huvudkontor eller forskningscentra här. Det krävs inte hög utbildning för att jobba på fabriker, vilket gör att många väljer att börja jobba istället för att läsa vidare. Och slitsamma jobb minskar livslängden.
+ 1 thumb_up

(men tror mycket beror på gener ändå, oavsett livsstil/jobb, - bra gener = långt liv...)
Skriv svar