Rexxys Mopeder. | E-type MX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagens update!


Det var en del att fila.. Så det var bara att ge sig på det!

Bild


Nytt styre på. Inte för lågt, kanske lite för högt. Men det duger! :wink:

Bild
Bild
Bild

Efter blockportningen. Någon som ska klaga på hur det ser ut? Inte? Bra!

Bild
Bild


Motorn ihop med nya ramlager! Lite kopplingsmontering nu!

Bild


Mellanskivorna blästrades av för lite bättre bett i kopplingen!

Bild


Nya originallameller, ska tydligen fungera bäst vid trimning? Monterar även MHR fjädrar.

Bild


Motorn i ramen och framskärm på! Ser nu att det syns under tanken att det inte är lackerad! O_O
Får fylla i det...

Bild
Bild


En bricka för oljepumpshålet ska fixas!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Funderar på att ha CDI'n här.
Tycker att svart topp blev en snygg detalj! :wink:
Dock ett problem... Får en squish på 1mm UTAN cylinderfotspackning. Man ligger säkert på 1,5mm med packning... Går dom ens bra med det?
Får se om jag kan få cylinderfoten svarvad 0,5mm.

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu lever motorn! :wink:
Sitter nya ramlager i den samt en bättre begagnat originalvevparti.

Bild


Sen kom ett avgasrör på! Ett jag hade liggandes på hyllan. Blir ett avstämt senare i framtiden. Ljuddämpare ska byggas.

Bild


Sedan en liten film för dom som är intresserade. Notera att tändningen och förgasaren inte alls är inställt! Den skjuter t.o.m i avgasröret 2-3 ggr. Efter filmen vred jag för mer förtändning. Då försvann misständningarna.

Den har potential! :twisted:
http://www.youtube.com/watch?v=nkPSJjQPQRs&feature=player_embedded <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ljuddämpare byggt! :)

0,7mm plåt, rullat på samma sätt som när man bygger en pipa.

Bild


Lite hålborrning så ljudet kan studsa runt lite.

Bild


Fläns, styrning för burken samt slutpipa fixat.

Bild


Packat med väggisolering och monterat! Funkar suveränt! Det mesta av ljudet kommer ifrån förgasaren nu. :P

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3105
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade missat uppdateringarna. Det blir bra det där du! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer mer nu! :wink:


Då har den äntligen börjar röra på sig! Men först till eldelen. Kopplade in allt, snabbt och smidigt. Allting lös på första "försöker". Voltregulatorn testade jag mig fram på... Det resulterade i 3 blåsta baklampor och en blåst H4 lampa...:bla: Ska köpa en ny voltregulator imorgon!


Här lyste det fint, till det bara blinka till. Dött. :rolling:

Bild


Blåste både hel och halvljus fram!

Bild


Kedjan sparkar lite på skyddet, ligger nog lite för nära. Skitsamma. :)

Bild


Lite elkablar.

Bild


Originalomkopplare. :)

Bild


Till bestyckningsdelen då!
Den hade väldigt dålig tomgång, så lågfarten var jag tvungen att byta. Bytte först till 42, ifrån 40. Det blev bättre, men den gick fortfarande dåligt på 1/4 dels gas. Bytte då upp till 45 och det blev suveränt! Tvekar inte på gasen, stabil och lagom tomgång, och går rent och fint på 1/4 dels gas. Den biten lämnar vi nu. Huvudmunstycket hade jag lagt på den feta sidan innan, enbart för start, inte effekt. Gick ner 1 storlek i munstycke. Ifrån 132 till 125 (har jag för mig). Det blev klockrent direkt!? :whops: Ut på en liten hårdare testrunda, för att checka bestyckningen. Jävlar vad den går! :D

Här har ni liten film på testkörningen. Finns förmodligen lite mer att hämta, då jag inte rört tändningen alls idag!

http://www.youtube.com/watch?v=XnoIIW2B4J0


Som ni ser gick den rätt så bra! Så jag ville då sen kolla vad den gick för.
Ut på min vanliga testraka och drar på järnet. Känner redan på 5:an att det går tungt, slänger i 6:an och den vill inte riktigt varva upp där effektpiken kommer. Ger upp för den orkar inge mer... Stannar och kollas på GPS'n. 90km/h! Inte illa pinkat. :) Det med 14/45 drev

Drar tillbaka till verkstan för att kolla utbudet på drev. Jag har ett 10 och 11 drev. Slänger på 11 drevet och ser vad den klarar av då. Ut på testrakan igen och märker en jävla skillnad på accelerationen! Han drar på varenda växel! Men märker direkt att den är alldeles för lätt drevad... Ligger på maxvarv på 6:an och går inge fortare, sittandes rakt upp. 8) Stannar och kollar på GPS'n. 90km/h igen! Duktig motor. :) Så med 12 eller 13 drev lär jag nå tresiffrigt!


Nu efter en tid hård körning ville jag se hur stiftet såg ut.
Och visst blir man glad när den ser ut såhär? :D Jättefin gyllenbrun.

Bild


Såhär är väl slutliga utseendet för hojen. Behöver bara en voltregulator så är det byggandet kapitlet slut.

Bild

Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska du inte ha ramkåpor på? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:ska du inte ha ramkåpor på?
Jag har inga, alltså nix! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm...bra jobbat, ljuv musik i motorn ..8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite mer småjusteringar idag, till det bättre!


Ny 12V regulator! Nu håller lamporna. :)

Bild


Det har blivit en del munstycken genom åren...

Bild
Bild

Nu gav jag mig på tändningen, vred den c:a 1mm för med förtändning.
Det gav RESULTAT!

Bild


Jag saknade det goa reset jag har på min 80cc EKF. Efter tändinställningen och justerat om förgasaren efter det, Så fick jag res på 1:an! :) Och 2:an... :shock:
Nu börjar den gå riktigt bra! Kan nog dreva tillbaka till 14 drevet fram! :wink:

Testrun nummer två!

http://www.youtube.com/watch?v=jyr6HFShb5k&feature=youtu.be <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skulle se trevlig ut med kåpor, tror de legat ngt i bruksskick hos rösarn. ja kan kika vid tillfälle!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:skulle se trevlig ut med kåpor, tror de legat ngt i bruksskick hos rösarn. ja kan kika vid tillfälle!!
Det vore härligt. Men moppekassan är rätt så tom nu. Alla inköp till denna hoj har tunnat ut det!


Dagens övningar då!

Mera förgasarinställning och omdrevning! Slängde på 14 drevet fram och började justera förgasaren. Jag vill att den ska gå näst intill perfekt, så det blev finliret idag. Lågfart, halvgas och full gas! Den hade börjat bluddra innan effektkurvan kommer, så jag håller på och arbetar bort det. Halvgas gick den för fet, även med nålen på lägsta läget. Så jag bytte till en grövre nål och testade mig fram på den. Blev nästan perfekt med clipset lägst ner + en bricka under.

Lågfarten är lite känslig. Den vill gärna dö lite när jag ligger på lågvarv och har 1/8 dels gas. Den vill nog ha liiite mindre soppa. Bara att skruva lite mer!

Sen ville jag även testa toppfarten idag! För att se hur stor skillnad den ökade förtändningen gav. Så ut på sträckan igen och gasa fullt!
Där den inte orkade 5;an sist, varvade den ur utan problem! I med 6:an.... känner att den orkar in i effektbandet! När effektbandet väl börjar kliva på, börjar skiten hacka!! :evil: Den tömmer förgasaren, fan då! :P

Slutresultatet på GPS'n då... 99km/h...! En ynka kilometer för tresiffrigt! Då den precis hade klivit in i effektbandet kan vi konstatera att 100+ gör den. Men hur mycket över? Det återstår att se! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kasta kranen, borra ur den eller skaffa trimkran :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Börjar med detta... Gänglåsning på statorn/tändplattan. Har förstört två stycket statorer tack vare tappade skruvar...

Bild


Sen så hittade jag en gammal kran i lådorna. Såhär se ni hur dom ser ut.

Bild


Borrade/filade upp kanalerna i den. Det gav synbart ökat flöde, men tyvärr kunde jag inte testa om det funkade vid körning. Regnande en hel del!

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:skulle se trevlig ut med kåpor,
Nja, gör nog varken från eller till.

Det enda snygga på'n är baklampan.

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Skriv svar