Sida 5 av 32
Postat: 02 feb 2013, 19:41
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag åkte jag ner på stan men höll på att inte komma dit. Moppen ville dö på gaspådrag och om jag väl fick upp den i fullgas gällde det att inte släppa!

Däremot gick den någorlunda på choke (fast slö).
När jag sedan stannat och låtit den stå på tomgång en stund och körde iväg gick den plötsligt hur bra som helst!

Min teori är att den nu stod för snålt, så jag återställde blandningsskruven till där den var innan jag började mackla. Den gick då bra vid kort provrunda. Möjligen ska jag ställa den något fetare, men jag börjar så här och hoppas att den går både kall och varm nu.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 feb 2013, 01:51
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:erlan skrev:teori 1:eftersom alkylatbensin löser upp och lossar avlagringar av gammal bensin så tror jag du hade nogot satt i nån kanal i förgasaren.
teori 2: symtomen låter som dåliga tätningar vid ramlagren.
erlan
Ramlagren? Menar du att jag tappar vevhuskompression via packboxarna på vevaxeln? Bytte faktiskt packbox på tändsidan på Skoteretten, kanske klantade mig då?
Bytte även transmissionsolja idag också, mot vanlig SAE30, som rekommenderat i vhb.
när tätningarna börjar bli lite smådåliga så drar den ibland tjuvluft, och ibland inte. ena stunden får den för lite bränsle och nästa stund får den för mycket.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 feb 2013, 13:00
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, men det är packboxarna på vevaxeln som du menar? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 feb 2013, 13:02
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sedan kanske man kan tänka sig att packboxarna torkat när moppen stått still också.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 feb 2013, 14:11
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Ok, men det är packboxarna på vevaxeln som du menar?
ja
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 feb 2013, 21:16
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagens tur visar att Moppis är tillbaka till ursprungsläget, typ. Hon tvekar vid snabbt gaspådrag i början men det blir bättre ju längre jag kör. Dock varvar hon inte ur lika mycket längre, utan toppar "bara" strax över 30.
Har en fundering kring det, och med koppling till min gamla strulande Skoterett: Bägge kör(de) jag på samma tvåtaktsolja. Probleme nu började ju samtidigt som jag slutade med alkylatbensinen. Kan det vara oljan som inte är bra? Har annan olja så det får bli ett test vid nästa tankning.
Idag kom bensinkranarna jag fått som ersättning för de läckande. Har inte testat dem men de verkar vara av helt annan kvalitet. Märkta Italy, är de också, inte China....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 18:23
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj, vad långt bak den här tråden hade halkat!

Men idag kom jag och den andra dottern i allafall igång med iordningställandet av Moppis 2!

Fast hon ville förstås inte köpa lillasysters terminologi utan döpte den rätt och slätt till Bonnie.
Medan hon plockade bort de bakre kåporna gav jag mig i kast med framnavet. Jag har tidigare kunnat konstatera att såväl broms- som hastighetsmätarvajer slitits av till följd av att hela härlighetsn vridit sig.

Notera på bilden att (den böjda) låspinnen till vänster INTE ska gå in i det hålet där den är, utan det till höger. Hålet som pinnen ligger i är resterna av fästet för bromsvajerna hölje...

Vad kan då har varit orsaken till en sådan kraft? Trodde först att en bromsback hoppat ur läge och låst trumman, men där såg allt bra ut. Misstankarna riktades istället mot trummans lager, som visserligen gick runt men inte utan motstånd och vars fett mer påminde om torkat kitt.

Eftersom bägge lagren är öppna plockade jag bort utsidans packbox och körde igenom med lösningsmedel och tryckluft ett antal gånger innan jag nu ställt det med lösningsmedel i för att mosa ett tag. Hoppas det räcker så jag slipper byta lagren.
Den krökta låspinnen var ett

att få rakt men de två v:na (värme och våld) gav ett hjälpligt resultat.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 23:13
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om man justerar in motorn för alkylatbensin och sen byter till 95 mackbensin så brukar man få öka bränslemängden för att få motorn att gå bra igen.
min ilo gick märkbart sämre på mackbensin, även efter att jag ökat på bränslemängd.
får du bensin ur en dålig sats så tänder den inte när den får stå en månad.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2013, 18:13
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Misstänkte nog något sådant. Verkar vara sämre energiinnehåll i mackbensinen. Tänkte starta Moppis 1 för en tur ikväll, för att hon inte ska beka ihop igen. Får se hur det går...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2013, 23:10
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jovars, Moppis1 gick riktigt hyfsat men var seg i början. Kopplade ur choken för tidigt och då gick det inte alls så jag fick stå och varva en stund innan jag kom iväg. Tror nog ändå inställningen är hyfsad med tanke på att jag mest ska köra sommartid. Dock är choken av typen halvautomat, mao hoppar den ur vid fullgas. Ska fixa så jag kan låsa den så länge jag, och inte moppen, vill. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 mar 2013, 19:58
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag åkte tanken och bensinkranen på Bonnie av. Föga förvånande var tanken välfylld med bös. Dessutom hade tidigare ägare förlorat två tätningsringar till tanklocket innan han eller hon gav upp och satte dit ett lock till en oljedunk istället.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 mar 2013, 12:50
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I tankar kan man hitta mycket smått och gott. Jag fann ett fågelbo i en Raket sport som stått länge utan tanklock.
Kul att döttrarna vill vara med och meka <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 mar 2013, 21:39
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag skulle jag och den yngre dottern göra en ny, tjusig lösning på Moppis 1:s choke, vars originalarrangemang känns som själva sinnebilden för Epalösning, tillika icke fungerande...
Hade för ändamålet letat fram en fin och tunn kedja i gömmorna, vi monterade den och jag förklarade: "Så drar man här och så..." TJOFF!

Kedjan hade helt sonika gått av! Visade sig vid närmare inspektion att det bara var en prydnadskedja med öppna länkar, alltså öppnade de vid minsta antydan till kraft. Så nu får det bli en tur till järnaffären.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 mar 2013, 22:25
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sån här kedja bör väl duga!
http://4ubyu.dinstudio.se/files/Kulkedja_2mm_logga.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2013, 09:09
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, men det blev av den typ som fordom användes till badrumsventiler och liknande, skarvlös. Den ska väl

hålla!

<!-- </EdIndex> --></div>