Mitt första projekt m.m.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför har spolar och polskor på tändplattan en assymetrisk placering på vissa japanska mopeder :?:

Som t.ex. på den här tändplattan till Yamaha DT...

http://img.tradera.com/mega/268/143971268_2.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5965
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I detta fallet är det säkert praktiska skäl, triggerspolen skall ha en inpuls som ger gnistan vid rätt tillfälle samtidigt som tändspolen skall ha rätt abrissvärde. Med brytarspetsar styrs ju gnistinpulsen separat av en klack på svänghjulets centrum oberoende av svänhjulets magneter. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5965
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompas11 skrev:Jaha ser man på, det tycks ju fungera då ja och utan likriktning också.
Hade lite tankar åt det hållet för att om möjligt erhålla bättre gnista, inte för att den är dålig nu, men bra kan ju bli bättre. :)
Har även tänkt på att bygga ett elektroniskt tändsystem men behålla brytarspetsarna. Brända spetsar blir då något som man kan glömma eftersom de kommer att bryta så låg ström så det uppstår aldrig någon gnistbildning över kontakterna.
Det går säkert att sy ihop ett gammalt ombyggnadskitt från den tiden, jag har själv ett på hyllan, med de fodrar 12v likström så det blir mer jobb än vad som lönar sig, brytarspetsarna behöver ändå underhåll, fiberklacken slits och när det inte längre finns någon gnista som bränner rent brytspestsarna så får de putsas rena från olja och oxid ibland annars får man fortfarande problem med gnistan. Jag körde några år med den typen av tändsystem på bilen så jag vet...Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag byggde ett transistortändsystem till en gammal 245:a jag hade tidigare. Gnistan blev avsevärt kraftigare och använder man Bosch specialfett till fiberklacken på spetsarna så är inte det något problem. Dessutom var detta system så konstruerat att det flöt en liten ström genom spetsarna just för att minimera oxidbildning. Körde med detta system i sex år och det fungerade klanderfritt hela tiden. Inga som helst problem med spetsarna.
Har några olika scheman som är anpassade till 6V-system också... <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm.... Ska du bygga sådan elektronik i moppen tror jag det behövs likström för att driva den. Är det inte så?

Tack HSE för svaret ovan! :) <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5965
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, man kan tänka sig att installera ett MC batteri för att mata tändsystemet och sedan för att ladda det batteriet dioder och en laddningsregulator...Enklare att köpa och installera de nya elektroniska tändsystem som numera finns att köpa till de vanligaste mopedmotorerna. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man borde ju kunna tänka sig att likrikta spänningen från belysningsspolen och då behövs ju inget batteri. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte bra om det blir en fasförskjutning.... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 03:28, redigerad totalt 1 gång.
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En reflektion bara, 5,8V på full gas är ju för lite, vad har du vid lite mindre gas då? Nog vill jag ha mer än det iaf för att få fullgott lyse. (en 6V lampa ska ju utan problem klara 7V kontinuerligt). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett visitkort i mellan polsko och magnet brukar vara lagom.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant. Har ju ett antal tändplattor samt magneter liggande till mina maxis, blir nog till att experimentera lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Det har varit en del krånglande med det här men jag ångrar det ändå inte för erfarenheten är bra och man kan inte bara läsa och lyssna på andra, man måste praktisera lite själv också om det ska leda till något riktigt och användbart. :D
Mycket sund inställning <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men nu är iallafall jag mycket sugen att få se en bild på din Raket :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 03:27, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar