Sida 5 av 8
Postat: 03 sep 2012, 20:57
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Min Athena 80 är rätt så vridstark på lågvarv. Men då har jag ju 21 Dellorto och 32mm Jamarcol. Det hjälper nog till lite där.
Kan tro det, 80 är ju ganska mycket mer än 50. MEn jag har mikuni 20 och Jamarcol 32,( visserligen Fuego

) och tycker den är trög på lågvarv. men det har kanske med andra saker att göra. Får mickla mer med förgasaren imorrn.
Har funderat på lufttillförseln. Ingen skillnad med filtret på eller av. Hur långt ut är lagom att börja med luftskruven?
Kan mitt hemmabyggda insug ha nåt med saken att göra. tycker det är fritt från skarpa vinklar och dylikt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 sep 2012, 21:40
av lillen 761
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Luftskruven "ska" ligga ca 1.5 varv ut,då är man inte långt från rätt.
Tänk att vi har nästan samma problem,symptomen är snarlika iaf.
Du tänker på insugslängden, kanske nån kan svara på om karaktären ändras beroende på insugsrörets längd ? Dina böjar bör inte störa allt för mycket dock,.
/M <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 08:03
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom och tänka på en sak. Vad har du för klämspalt? (squish) Man kan förlora en del botten i det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 09:39
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är väldigt stor volym i ditt insugsrör som blandningen ska färdas i, och då blir det ingen vidare bra fart på gaserna på låga varv.
Jag ska bygga en sån här till min 1209:a för att få bättre fart på blandningen på låga varv/lite trottel öppning.
http://www.google.com/imgres?q=power+wing&hl=sv&sa=X&biw=1280&bih=676&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=6LPHhqz-aLzqdM:&imgrefurl=http://www.racespec.co.uk/acatalog/Boyesen.html&imgurl=http://www.racespec.co.uk/acatalog/power_wing_tab_300x300.jpg&w=300&h=300&ei=JGBIUJjJB6_54QTg_IGoDw&zoom=1&iact=hc&vpx=1012&vpy=152&dur=658&hovh=225&hovw=225&tx=169&ty=116&sig=106111473133152690509&page=2&tbnh=140&tbnw=148&start=18&ndsp=25&ved=1t:429,r:11,s:18,i:166
Från tomgång till halvgas så suger förgasaren under plåten, och motorn upplever förgasaren som mindre, och flödet ökar.
Över halvgas så är det som vanligt.
Men att handla en sån grej för ca 1500:- kommer jag aldrig att göra

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 13:07
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack sura!
det var något sånt jag väntat på att få höra, har haft mina misstankar.
om din tillverkning blir lyckad har du åtminstone en hugad spekulant om du börjar serietillverka.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 13:25
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Kom och tänka på en sak. Vad har du för klämspalt? (squish) Man kan förlora en del botten i det.
vet ej, inte mätt... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 15:46
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:Rexxy skrev:Kom och tänka på en sak. Vad har du för klämspalt? (squish) Man kan förlora en del botten i det.
vet ej, inte mätt...
Utan packningar så fick jag squishen till 1mm+ på athena = inte bra. Så jag bad Conrad svarva ner cylinderfoten runt 1mm. Nu ligger jag runt 0,65 i squish på den, med packning!.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 16:50
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det var en smart lösning sura.
ser ut att vara lätt att bygga också. om jag skulle gjort den skulle jag gjort som ett rör med bladet där jag vill ha lågvarvs strypningen och sen monterat luft filtret efter röret. men finns nog en stor risk för konstiga luftströmmar som stryper förgasaren på luft <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 16:59
av scoiattolo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:det var en smart lösning sura.
ser ut att vara lätt att bygga också. om jag skulle gjort den skulle jag gjort som ett rör med bladet där jag vill ha lågvarvs strypningen och sen monterat luft filtret efter röret. men finns nog en stor risk för konstiga luftströmmar som stryper förgasaren på luft
Med lite fingerfärdighet kan man tveklöst spara en hel del pengar.
Jag har ett svagt minne av att ha sett något liknande på en röjsåg, trimmer eller någon annan trädgårdsmaskin. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 18:50
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en kund på jobbet som tipsade mig om den lösningen.
Han gjorde det på sin Super Kart som han vann EM med.
Dom kör rullande start, och han sa att efter han fick dit plåten så tog han alla starterna tack vare bättre respons.
Han fräste spår med en Dremmel som han skjöt i plåten i, och låste fast den med epoxi lim.
Jag tänkte göra något liknande, fast mitt blad blir nog i nån sorts plast. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 19:35
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då är vi fler som funderar på att göra något liknande. Hittade denna sida
http://richstaylordporting.com/vintage_Venturi.html i våras men ej hunnit tillverka det än utan det får bli vinterns pill. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 20:45
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och där föddes det nya ideer i ett redan trång huvud!
Tack för tipsen Sura & Mallgrodan!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 20:56
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, de i den andra länken såg mindre komplicerade ut. Man kanske skulle börja experimentera.
Måste man ha platta på båda sidor om trotteln, eller räcker insugssidan?
Tack för att ni delade tanken! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 21:40
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Det var en kund på jobbet som tipsade mig om den lösningen.
Han gjorde det på sin Super Kart som han vann EM med.
Var det han som var på klubben förra vintern och skulle lära oss trimma?
Jag minns att han nämnde nåt om det på slutet
Tyckte nästan synd om honom ett tag, han trodde väl han skulle visa ett gäng gubbar hur man drog ur pluggen och jackade kolven
När vi frågade om durationer och mått på squishband mm så visste han inte vad han skulle säga
allt han berattade om hade vi redan testat , Han var nog lite chockad

över hur mycket kunskap vi hade i lokalen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 sep 2012, 21:45
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Sura skrev:Det var en kund på jobbet som tipsade mig om den lösningen.
Han gjorde det på sin Super Kart som han vann EM med.
Var det han som var på klubben förra vintern och skulle lära oss trimma?
Jag minns att han nämnde nåt om det på slutet
Tyckte nästan synd om honom ett tag, han trodde väl han skulle visa ett gäng gubbar hur man drog ur pluggen och jackade kolven
När vi frågade om durationer och mått på squishband mm så visste han inte vad han skulle säga
allt han berattade om hade vi redan testat , Han var nog lite chockad

över hur mycket kunskap vi hade i lokalen


<!-- </EdIndex> --></div>