Sida 5 av 6
Postat: 24 apr 2013, 08:16
av HSE
Lika dant här med trädgårdsjobb just nu, dessutom har jag hittat årets första mördarsniglar, 4 st. Hade hoppas att kylan tagit de flesta! Tog som mest över 1200 st på en dag förra sommaren...
Postat: 24 apr 2013, 10:35
av BjörnK
Har inte hittat några mördarsniglar än, men de kommer.
Förra året var för j-gt, de kröp runt på gator och vägar, som en invasion.
Vet inte hur många tusen jag trampade ihjäl med träskorna.
Postat: 24 apr 2013, 10:51
av PUCH-60
Postat: 03 maj 2013, 13:14
av BjörnK
Fick kontakt med säljaren till stötdämparna, som jag köpt till min Combinette.
Han hade glömt att skicka dem, typiskt!
Så igår flexade jag ut lite tidigare för att påbörja hopmonteringen av Puchen, man måste ju ha något att lägga vantarna på, har lite mek-abstinens.
Nu gäller det att tungan rätt i mun, och se om jag hittar alla delar som ligger i diverse hinkar och lådor.
Det är kul att lägga pussel!
Postat: 05 maj 2013, 18:28
av BjörnK
En bild på hur långt jag kommit, det vill säga inte så långt.
Men en liten bit på vägen, alltid roligt när den står på egna hjul, och inte ligger i bitar.

Postat: 03 jun 2013, 20:59
av BjörnK
Nu har jag dragit alla vajrar och ägnat en dryg timma år att få på gummit mellan förgasaren och luftburken.
Vilken j-a idiotisk konstruktion, eller är jag bara fullständigt fumlig.
Spände fast gummit med en slangklämma till slut och chansade att det satt i rätt vinkel.
Och sen på med luftfiltret och hela konstruktionen som ett paket att montera.
Fungerade, gudskelov!
En provstart utan ljuddämpare blev det också.
Och på tredje kicken drog den igång.
Framlyset fungerar utmärkt, men tuta, bakljus och bromsljus inte alls.
Det får bli lite felsökning framöver.
Postat: 05 jun 2013, 15:50
av BjörnK
En provkörning har nu gjorts med Puchen och en liten videosnutt är tagen också.
View My Video
Men vad den är feldrevad! Fyran går bara att köra med i nedförslut och medvind, i princip.
Ska byta framdrev till ett tio-taggars, och se hur den beter sig.
Sadeln vill inte fästa riktigt, men jag har beställt en ny sadel.
Fotbromsen var knepig, pedalen sticker ut för lite och man får bromsa snett.
Borde kunna vara avhjälpt med att man förlänger den biten där pedalgummit sitter.
Annars rullar den på snällt och tutan fungerar nu.
Men spolen för bakljus och bromsljus får jag byta, inte ett liv efter koll med volt-mätare.
Postat: 12 jun 2013, 22:16
av BjörnK
Åter igen....
Behöver få lite mer drag i Puchen, hopplöst slö just nu.
Tips på trim?
Hur är 60 cc cyllen som Puchverkstan säljer?
Har en original 60 cc cylle, tyvärr med kolv med 10 mm bult.
Står 42 mm på kolven.
Går det att hitta kolvar som passar med 12 mm bult?
Många frågor, kanske något svar....
Postat: 13 jun 2013, 01:58
av erlan
yamaha fs1 kolvar är väl poppis i puchmotorer. jaga på ebay, borde finnas 42 till dom.
erlan
Postat: 13 jun 2013, 02:08
av erlan
om den är anmärkningsvärt slö med den norska cylindern kan man misstänka att det är något fel på den. visserligen är den lite elakt drevad. orginal 11-40 enligt golbes mopedboken. kan vara en god ide att dreva om den under inkörningen och felsökningen.
en svensk orginalcylinder med pluggen ur var det ju hyfsad gång i. även om dom inte satte några fartrekord så var dom ju inte direkt slöa i alla fall.
erlan
Postat: 13 jun 2013, 11:23
av BjörnK
Ok, Yamaha FS 1 kolv kan alltså passa.
De har alltså inga extra "fönster" på kolven?
Har satt ett 10 drev fram nu, vilket hjälper en del.
Postat: 13 jun 2013, 11:43
av erlan
nej dom har inga fönster. däremot kanske det inte är så lätt att hitta en på 42 mm. det är 2mm överdim. jag har sett upp till 2mm överdim till yamaha dt och susuki. men vid en snabb sökning på ebay hittade jag bara mellan 40 och 41 +43mm vilket är 60cc kolven till fs1. hur kolvringslåsen passar till din puchcylinder har jag ingen aning om, har bara hört talas om det i samband med 40mm puchcylindrar. och jag antar att din är helt annorlunda.
erland
Postat: 07 nov 2013, 11:34
av BjörnK
Felsökning med problem!
Jag fick ju ingen ström till bakljuset, vilket givetvis inte är bra.
Var söka felet?
Vet att jag kollade att det inte var något brott på ledningarna, genom att skicka ström i dem.
Kan kabeln gått sönder när jag satte dit motorn?
Av med motorn och kolla, nej allt ok.
Då måste det vara kabelbrott upp till ljusomkopplaren.
Nej, inte det heller.
Jag sätter på en separat bakljusspole, tänkte jag, och klipper av kabeln vid motorn och skarvar där.
Men pga den stora ljusspolens dimension, gick det inte att få på en separat bromsljusspole, blev för högt hur jag än gjorde, och den tog i svänghjulet.
En sista kolla på kablaget i bakskärmen, tog bort baklampan och si, då följde en bit av kabeln med.
Där var felet, hade knäckts vid en skarv, viket inte syntes.
Med andra ord, ett antal timmar helt i onödan både att montera ned och sätta på igen, suck....
Nu har jag dragit en separat kabel från ljusspolen till ljusreglaget genom ramen, men som tyvärr "kikar" ut där kopplingsvajern kommer fram.
Inget att göra, nu hoppas jag banne mig att det fungerar framöver.
Postat: 07 nov 2013, 17:49
av HSE
Jag använder alltid en batteriladdare som strömmatning när jag kopplar eller felsöker elsystemet. Då slipper jag ha motorn gående utan kan jobba i lugn och ro. Ohm mätare fungerar ju också men det finns fall där en dålig skarv eller anslutning fungerar för Ohm mätaren men fallerar när den skall föra över större strömmängder. Och så är det trevligare att se hur lamporna tänds och släcks i verkligheten jämfört med mätarens digitalsiffror.
Postat: 10 nov 2013, 18:19
av BjörnK
Kors i taket, varde ljus!
Efter ihopplockande, ut i novembermörkret och provstart.
Lyste så fint, vad glad man blir, efter allt onödigt strul.
Nu kan jag snart vintra in Puchen.
Till våren ska en 60 cc cylinder på, så får vi se om det rullar på lite bättre.