Svartsjö skrev:På motorfronten har det varit lite tyst ett tag men idag levererade min hovleverantör lite delar som varit in på modifiering.
Rakskuret med 5-skivig koppling till S-motorn.
Jag fortsatte modifierandet lite på lunchen bla. så "frästes" spår för skruvarna som håller kopplingskorgen så jag kan skruva i dem från rätt håll och slipper ta upp ett hål i blocket för dem.
Super bra jobb + Billder...jätte nice med bilder.. .... Har märkt att vissa ej vill
dela med sig, av tipps + erfarenheter tyvärr! Typ Peppe...i Kanjack..
Var lite med i drag Race bilar, där fanns ej denna..strid...motpart kunna låna ut en hel motor
åt konkurenter/na...justa puckar. Jag kommer att dela det jag kan..
I dagarna har jag shimsat och monterat ihop EKF:en, jag tänker inte lägga upp nåra bilder från den monteringen eftersom den skulle fylla ett eget forum med bilder.
Istället har jag färdigställt kopplingen och svetsat den där det behövs.
Lite eftermiddagspyssel, jag fabricerade en distans till kopplingen så jag slipper den anskrämliga saxonette kåpan.
Föra att planfräsa den tillverkade jag ett fräsbord men jag fick ändå sköta den sista plan slipningen på betong golvet.
Tjockleken blev ca 9mm men den kunde ha varit ännu tunnare!
Använd gängorna i befintliga hål och skruva fast den underifrån, i bordet. En axel på var sida om biten och sedan fila tills den är slät. Inte min ide. Suras
Conrad Engström skrev:Använd gängorna i befintliga hål och skruva fast den underifrån, i bordet. En axel på var sida om biten och sedan fila tills den är slät. Inte min ide. Suras
Projektet har tagit en kovändning, ett nytt objekt inhandlades i går av han vars namn börjar på P och slutar på rka.
Roten till allt ont är åxå klar så när som att förbränningsrummet ska modifieras vad det lider, fuggen är på väg från Tyskland avgaseriet finns redan hemma.
Som ni ser blev det inte min hemma frästa distans utan en saxonette kåpa för kopplingen, orsaken till kåpbytet är att mina kopplingskåpor var så fula och såriga att det helt enkelt inte gick å skruva dit dem.
Bilagor
img_20140406_180203 (1).jpg (197.61 KiB) Visad 4432 gånger
img_20140407_203445 (1).jpg (156.05 KiB) Visad 4432 gånger
Uppdatering!
Öket har vart på jobbet för lite svetsövningar.
När jag fick hem den tokmeckade jag dit gashandtag, tändning och avgasrör.
Självklart startade den efter ca. 8013 kickar, tomgång finns men det bööar rejält och spottar tillbaka lite grann. http://youtu.be/TETJZlLfreM
Det blir lite brådis att få till det till Mellsta men med lite jävlaranamma ska det "nog" gå att fuska till det, vet ju inte ens om jag kan/får åka ännu men körbar ska den vara tills dess iallafall.
Bilagor
IMG_20140807_203838.jpg (157.72 KiB) Visad 4289 gånger
IMG_20140807_203149.jpg (147 KiB) Visad 4289 gånger
IMG_20140807_202551.jpg (170.82 KiB) Visad 4289 gånger
Men jag blir inte klok på bakhjulets förhållande till bakskärmen det ser inte klokt ut, nu är hjulet så långt fram det går sätter jag det längst bak så passar skärmen bättre men man måste ju kunna justera åxå.
Jag har nu tre alternativ, förlänga svingen ca 50mm, modifiera främre skärmfästet så jag kan vinkla upp/fram bakskärmen eller skita i det och köra som Norrbaggarna designade öket?!?
Ja du... himla konstig det ser ut. Du skulle nog behöva en annan skärm. Det ser ju ut som på Puch Racing fast tvärt om. Där är ju skärmen alldeles för snäv istället.
Se om du kan få tag på en från en Montana eller nåt. Dom till E-type är ju mer svårfunna.
Dagens övningar har bestått av att limma stoppning på den nytillverkade sadelstommen och slipa till stoppning en och att sy en ny klädsel till dynan.
Kvar att göra är att limma dit klädseln.
Bilagor
rps20140808_214405.jpg (47.35 KiB) Visad 4230 gånger
rps20140808_214503.jpg (42.16 KiB) Visad 4230 gånger