Sida 5 av 10
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 09 apr 2014, 10:14
av BjörnK
Skärmmontering pågår.

Många hål att borra
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 11 apr 2014, 12:12
av BjörnK
Gängpaj på hålen för bakskärmen i ramen, inte bra.
Dessutom behöver jag ett hål till i ramens nedkant, försvann när mambans nederdel svetsades på.
Framgaffeln bortlämnad för brotschning, det ena benet vill inte löpa ordentligt, utan fastnar.
Grejerna bortlämnade för åtgärder, har inte möjlighet att lösa detta själv

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 16 apr 2014, 18:17
av BjörnK
Idag så var gaffelbenet och skärminfästningen klar.
Kul, då kan jag borra lite till så att bakskärmen får hål för kabelgenomdragning samt baklykta.
På den här satt det en Bigger-baklykta, tydligen original på denna årsmodell, så det måste väl vara en av de sista?
Också med tanke på fästet för yttre tändspole.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 18 apr 2014, 23:54
av BjörnK
Hade världens ""flow" ikväll och inatt. Har börjat plocka ihop Mustangen, och så här långt är bakre delen klar, kedjeskyddet på och bakhjulet.
Framgaffeln på plats i skrivande stund, nu godnatt och glsd påsk, bilder kommer framöver.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 22 apr 2014, 11:28
av BjörnK
Som sagt, lite ihopplock och Mustangen börjar sakta men säkert likna något.
Tyvärr vobblade framhjulet lite för mycket, så det är bortlämnat för justering.
Känna alltid gott när man kommer så här långt, när delarna har varit isär i lådor sedan september.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 28 apr 2014, 07:49
av BjörnK
Ja, nu går det inte fort fram. Det härliga vädret gör att man inte gärna vill sitta inne och meka. Dessutom mycket jobb på såväl jobbet som hemma.
Framhjulet är i alla fall påsatt och även styre av cuppinityp, det sistnämnda har jag fastnat för, bra körkänsla.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 28 apr 2014, 10:37
av Oaken
Den blir ju toppensnygg, kul att se allt fint arbete du lägger ner på den

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 28 apr 2014, 19:21
av BjörnK
Tackar!
Nu väntar jag på en 4 växlad kantmotor, 2,9 hästars cylle, som jag tänker inleda med på denna moppe.
Sen får vi se vad som händer....
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 29 apr 2014, 15:38
av BjörnK
Tog mig några timmar ledigt i eftermiddag.
Kröp ned i källaren, trots vackert väder.
Framskärmen stod på tur. Hål som skulle borras, och givetvis blev det lite fel,
borrar blev slöa mm mm.
Men, slutligen och sist, så blev det rätt ok.
Monterade ett längre stöd också, så inte den lutar alldeles för mycket, tycker den lutar rätt mycket ändå.
Vad vad originallängden på stödet på dessa? 20 cm?
Rullade ut moppen i solen, för att ta några bilder
Sadel och styre är bara provisoriskt ditsatta, blir lite ändringar på vinklarna framöver.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 30 apr 2014, 21:47
av BjörnK
I väntan på en förhoppningsvis fräsch, 4-växlad kantmotor, ska jag montera min Zundapp-Enfield 3-växlad kantmotor. En udda licenstillverkad motor.
Hade den på min gröna mamba förut.
Med högkomptopp och openflow avgssystem och Ducati brytarlöst system.
12 volts regulator.
Får jag ihop detta, månne?
Vi får se, och ja, jag gillar verkligen den blå färgen!
Någonting säger mig att detta kommer att bli en av mina favoritmopeder, på delad första plats med combinetten.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 03 maj 2014, 21:17
av BjörnK
Efter en fantastisk dag i "gröngräset", tog jag mig en liten tur till källaren.
Tanken fylldes med vatten blandat med två påsar citronsyra.
Tanken verkar helt ok, men lika bra att vara på säkra sidan.
Får stå i två dygn c: a, sen tömmas ut och torka ordentligt.
Sen är det dags för dekaler.
Den här moppen är nog min mesta renovering.
Från ett vrak till förhoppningsvis en väl fungerande moped.
Vi får se, en så länge är inte resan slut.
Nu söker jag efter en Huret hastighetsmätare som är graderad till 80 (tänkte den ska kunna gå lite fortare än 60)
Någon som har?
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 04 maj 2014, 12:45
av JMolin
VIlket underbart bygge! Helt såld i Mustangs 617-serie, eller Mustang generellt snarare! Det är ju det bästa av två världar - svensk design och hantverk (lagom rufft och yxigt men ändå läckert) och tysk ingenjörskonst. Kör ju själv en Cobra. Stort lycka till! Följer med spänning.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 04 maj 2014, 15:57
av BjörnK
Tack
Jo, jag gillar dessa modeller, inte ofta man ser dem, men på ett mopperally förra året såg jag ett par stycken.
Och det var nog då tanken väcktes, att få tag i en sådan.
Har idag lyckats få på styrlåset, vilket låter kanske lite konstigt. Men det småjävlades med mig.
Fick gå på med filen i låshålet, fanns en liten grad längst in som gjorde att det krånglade.
Men nu fungerat det perfekt och tack vare Simtus, så har jag samma nyckel till styrlås som svinglåset.
Velar lite med vad jag ska ha för tändsystem.
Kanske jag börja med det enklaste dvs ett vanligt boschsytem med utanpåliggande tändspole.
Sen kan jag ju alltid byta till ducati-systemet när jag känner mig hågad.
Kedjeskyddet var nästa problem.
Kapade en dryg centimeter innan lackering.
Men det räckte inte, så nu har jag kapat 1,5 cm till, och lackar "såret".
Hoppas det räcker med detta, den smalare fyrväxlade kickkåpan gör att kedjeskyddet ände måste sluta innan kåpan.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 07 maj 2014, 21:46
av BjörnK
Har råkat ut för något märkligt.
Den treväxlade motorn passar i motorfästena.
Men den fyrväxlade gör det inte.
Begriper inte varför, har inte noterat att det skulle vara någon skillnad tidigare. Har haft bägge på typen av motor på mambor tidigare utan problem.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 07 maj 2014, 23:56
av BjörnK
Efter nycken möda och stort besvär, är äntligen den fyrväxlade motorn på plats.
Passningen vid påsvetsningen var lite för tajt, men med lirkande och svärande samt öl därtill, gick det.
Lite färgskav på den del ställen blev det, får rättas till senare.
Gott så länge, ytterligare en bit på väg.
