Sida 5 av 7

Postat: 23 mar 2014, 00:28
av Raketaren
then71 skrev:Idag var det sol och 10-12 grader, perfekt att prova med annat munstycke i förgasaren :D

Original har Bing 1/19/31 90 i huvudmunstycke. Det satt 92 i min och den stöp vid hastigt gaspådrag från lägre varv.

Satt i 98 munstycke och då hände det grejor minsann :twisted: , satan vilken skillnad i drag. Klockrent drag från stillastående till maxvarv så fort man värmt upp den med lite lugn körning några hundra meter.

Varvade lätt ut på fyran med 13-42 drevning så det blev att byta till 13-34 istället.
Högsta hastighet på GPS:en landade på strax över 90 km/h (vet dock inte hur exakt Speedwiev för Androidmobil är).
Tresiffrigt borde kunna uppnås med större förgasare och bättre avgas.

Passade på att ta ett "gruppfoto" på mina körbara mopeder efter alla rastats.

Bild

ett härligt gruppfoto Thomas... :thumb:

Re: Orange EKF-Type

Postat: 05 apr 2014, 22:35
av then71
Har åkt en del på typen nu och den går riktigt bra, förmodligen är det som några påtalat något litet med 19mm förgasare till Athenan.
En riktigt bra drag men saknar lite mera varv på toppen, det känns som den tar slut lite för fort.

Provat en bekants dappe med Superterm och den går finfint men saknar "explosionen" som finns i min, toppfart ungefär samma men vägen dit går fortare på min.
Tyvärr har lamellerna nu börjat slira när draget kommer på 3-4:ans växel, vilket jag bara väntat på då jag bara har blästrat korg och plattor, i övrigt standard.

Blev sugen på en till åkmoppe så idag jag köpte mig något snällare att fisa runt på, en 73:a med 5 växlat och miniterm/bing 19.
Går superfint och tyst, men inte samma drag som i Ekf:en. :shock:
Blev säkert 3 mil på denna och en sväng med både ena Stockholmarn och E-typen idag :)

Bild

Re: Orange EKF-Type

Postat: 06 apr 2014, 07:38
av Raketaren
kul att höra att du kommit igång med moppeåkandet Thomas... :D har själv dessvärre fått en riktigt eländig förkylning, så maskinerna får nog stå denna helg i allafall.... :? nåja den som väntar på nåt gott..... :roll:

Re: Orange EKF-Type

Postat: 06 apr 2014, 08:17
av then71
Raketaren skrev:kul att höra att du kommit igång med moppeåkandet Thomas... :D har själv dessvärre fått en riktigt eländig förkylning, så maskinerna får nog stå denna helg i allafall.... :? nåja den som väntar på nåt gott..... :roll:

Usch Roger, det är inte kul när man blir hängig. Krya på dig.

Det är ju ändå inte riktigt optimalt väder för åkande än på våra breddgrader, men drar man på sig vinteroverallen funkar det helt ok :D

Re: Orange EKF-Type

Postat: 06 apr 2014, 08:42
av Oaken
Härlig KS du har skaffat. slider_score.gif

Re: Orange EKF-Type

Postat: 06 apr 2014, 08:46
av then71
Oaken skrev:Härlig KS du har skaffat. slider_score.gif
Tack :D

Det som skämmer är att tidigare ägare lackat om bakskärm och lykthus, med en för ljus färg.
Annars är jag riktigt nöjd då den är komplett och inte sönderskruvad.
Jag är tredje ägaren på den :D

Re: Orange EKF-Type

Postat: 06 apr 2014, 10:16
av Johan Lat
Mycket trevlig Zündapp mistick_yes.gif

Re: Orange EKF-Type

Postat: 06 apr 2014, 22:39
av Oaken
then71 skrev: Tack :D

Det som skämmer är att tidigare ägare lackat om bakskärm och lykthus, med en för ljus färg.
Annars är jag riktigt nöjd då den är komplett och inte sönderskruvad.
Jag är tredje ägaren på den :D

Fasen va kul, sånt är alltid trevligt och det är ett gott stuk på den med :thumb:

Har en 73:a själv i samma färg och var tvungen att lacka om sidokåpor,tårtbitarna, sving, tank m.m.
Tog med mig en kåpa som var i originalkulör till färghandlarn och han luskade fram en Fiat färg som stämmer rätt så bra.
Inomhus i lysrörssken så är den lite mörkare men utomhus så är det helt ok, visst syns det en skillnad men det är iaf bättre än svart och blått som delarna var lackade i förut :)
Det bästa hade väl varit att bryta fram färgen med hjälp av färganalys men det fanns det inte möjlighet till då.

Här kan du se lite bilder på hur kulören ser ut.
http://mopedheads-forum.12015.n7.nabble ... td114.html

Tog ett kort på burken med lite info:

Re: Orange EKF-Type

Postat: 07 apr 2014, 12:34
av then71
Supertack Oaken !

Beställde ett par burkar från korvlandet av Arizona gold, matchar inte den så har jag Din färkod som ett fungerande alternativ.
zfbrk.jpg
zfbrk.jpg (90.81 KiB) Visad 5275 gånger

Re: Orange EKF-Type

Postat: 23 apr 2014, 20:14
av then71
Har åkt en del mil på E-typen och den är helt underbar :D
Har även även åkt Zundappen en del, det är två olika karaktärer på dessa maskiner.

E-typen har fått sig en ny koppling med tre lameller, vilket funkar bra och finishen ger intryck av fint svenskt hantverk
Dock kan man fundera på vad den lilla medföljande kulan som förlänger tryckstången har för nytta egentligen, la dit den men den åkte väck direkt då kopplingarmen fick helt fel vinkel och justerskruven fick dras ut till max och lite till. Plockade väck den och det gick lika bra utan.

Bild

Den har även fått en väska monterat, Biltemas gaffelväska á 189:- sitter som en smäck på pakethållaren.

Bild

Sambon klagade på att Stockholmarn kändes konstig i styrningen.........inte så konstigt när halva lagerbanan är borta... :shock:
Ny lagersats monterad och moppeturerna går som en dans igen!


Bild

Så en bild på garagekompisarna (normalt får de stå i motsatt vinkel med framhjulen ihopkedjade)

Bild

Re: Orange EKF-Type

Postat: 24 apr 2014, 07:49
av JanneL
then71 skrev:E-typen har fått sig en ny koppling med tre lameller, vilket funkar bra och finishen ger intryck av fint svenskt hantverk
Dock kan man fundera på vad den lilla medföljande kulan som förlänger tryckstången har för nytta egentligen, la dit den men den åkte väck direkt då kopplingarmen fick helt fel vinkel och justerskruven fick dras ut till max och lite till. Plockade väck den och det gick lika bra utan.
]
får be om ursäkt för den klena informationen om kulan, :oops:
den skickar jag med bara för att kompensera för den något tjockare/bredare kopplingskorgen men det har visat sig att den inte behövs så den kommer att skippas hädanefter. cocos_acc.gif
Kul att du gillade den och att det funkar bra slider_thankyou.gif

Re: Orange EKF-Type

Postat: 24 apr 2014, 13:32
av then71
kejsaren skrev: får be om ursäkt för den klena informationen om kulan, :oops:
den skickar jag med bara för att kompensera för den något tjockare/bredare kopplingskorgen men det har visat sig att den inte behövs så den kommer att skippas hädanefter. cocos_acc.gif
Kul att du gillade den och att det funkar bra slider_thankyou.gif
Köpte den via mopedrenovering.se , vilka för övrigt skötte sig perfekt med snabb leverans och föredömligt snyggt packat paket :D
Men det skadar nog inte att skicka med en liten blänkare om kulan, nu var det ingen info med öht men jag har läst om Din koppling så jag visste att den var avsett för att förlänga tryckstången.
Det kanske är så att vissa motorer behöver den, dock inte min EKF-maskin.

Ps. Det var med ett leende jag monterade kopplingskorgen och kunde under tiden tänka "Svenskt hantverk - inget billigt kinaskräp"

Re: Orange EKF-Type

Postat: 15 maj 2014, 09:01
av then71
Allt är tyvärr inte bara rosenrött :(

Skulle justera tändningen och märkte att veven kastade..... plockade isär och ser att vevskinkorna vridet sig!
Aja, VRM parti beställt och den gamla veven lämnar jag till lokala motorvekstan för riktning och kontroll av rakhet.
Fråga, brukar det lösa problemet med att lägga en punkt på vevtappen eller skall man satsa på en Samarinstake till den gamla veven?

Tur i oturen att jag köpte en EU-moppe som sambon verkligen gillar, så Stockholmarn har fått låna ut sin Ekf till Typen :)

Re: Orange EKF-Type

Postat: 15 maj 2014, 12:26
av selma
then71 skrev:Allt är tyvärr inte bara rosenrött :(

Skulle justera tändningen och märkte att veven kastade..... plockade isär och ser att vevskinkorna vridet sig!
Aja, VRM parti beställt och den gamla veven lämnar jag till lokala motorvekstan för riktning och kontroll av rakhet.
Fråga, brukar det lösa problemet med att lägga en punkt på vevtappen eller skall man satsa på en Samarinstake till den gamla veven?

Tur i oturen att jag köpte en EU-moppe som sambon verkligen gillar, så Stockholmarn har fått låna ut sin Ekf till Typen :)
Har den vritt sig är det samrinstake+svetsloppa som gäller.
Sen kommer den att fungera klanderfritt.
Med nytt vrmparti så får du en otroligt mycket bättre balanserad motor,rekomenderas.

Re: Orange EKF-Type

Postat: 15 maj 2014, 17:30
av zappafan
Har ändå lite svårt med priset :close_call: (VRM-veven)