Sida 5 av 10
åsikt
Postat: 02 nov 2014, 17:40
av tordm
Varför kan inte volvo göra eu-moped scootrar,volvo betyder ju ,jag rullar på latin?
slaskväder
Postat: 02 nov 2014, 18:43
av tordm
Enda fördelen med slaskväder är att man får dt50r automatiskt tvättad medans man kör i trafiken.men,det gäller ha både grovt och djupt mönster på däcken när man kör utan dubb och det är spårigt och blött och samtigt bitvis halt,idag blev hastigheten 44km/h som mest av 45km/h.det oftast man får sladd när man bromsar.då motorbromsar man istället.bästa sättet häva en framhjulsladd är genom att motorbromsa.då rätar bakhjulet ut dt50r.
Re: åsikt
Postat: 02 nov 2014, 21:40
av pangerva
Kontakta Håkan Samuelsson med ditt förslag!
Re: slaskväder
Postat: 02 nov 2014, 21:44
av pangerva
dubbar
Postat: 03 nov 2014, 12:08
av tordm
Finns det inte glesdubbade däck eller popnit dubb till mopeder? Skruvdubb skruvar sig ju in i däcket och punkterar däcket. Har funderat på skruvdubb tidigare innan jag fick höra att dom punkterar däcket. Det går inte sätta en bricka på skruvdubben som hindrar att skruvdubben skruvar sig in i däcket och punkterar det?
Re: dubbar
Postat: 03 nov 2014, 13:02
av erlan
om klackarna är minst 7 mm höga, så kan man borra och dubba med s.k. kompleteringsdubb till personbilar.
jag skulle gissa att det kostar ungefär 2kr per dubb idag.
men många gummiverkstäder har gjort sig av med maskinerna, för dagens vinterdäck har så tätt mellan saipen, så det går inte att dubba extra.
erlan
Re: dubbar
Postat: 03 nov 2014, 13:15
av Neifelheim
finns massor av lösningar, fast inga riktigt enkla, dubben du menar lossnar vid hårdare underlag, dvs, dom gör ingen nytta på isen, OM du inte loctitar vartenda dubb. Googla lite så ska du se att du kan göra enkla dubbdäck, för småpengar.
dt50r körning på vintern
Postat: 03 nov 2014, 15:57
av tordm
På vintern känns 45km/h som 175km/h.
Re: dt50r körning på vintern
Postat: 03 nov 2014, 16:01
av Skunkworkz
Då kan du aldrig ha kört i 175 km/t.
Re: dt50r körning på vintern
Postat: 03 nov 2014, 16:34
av alf-johan
På vintern heller

Re: dubbar
Postat: 03 nov 2014, 21:01
av blyfot
Ja har hört att man sa ha isdubbar med sig ut på isen.
Jag har undrat länge hur man fryser såna till en dt50r med blå regnr.
Måste vara svårt när det bli töväder dock, dem smälter kanske kolsyreis som är jättekall fungerar.
Borra hål i däcken och sätt i glasspinnar och doppa i vatten sen klart, värsta bonnmecket men greppar bra.
Ett annat bra sätt att få grepp är att parkera i en vattenpöl över natten, på morgon är greppet oslagbart om det varit minusgrader på natten.
Re: åsikt
Postat: 03 nov 2014, 21:09
av blyfot
pangerva skrev:Kontakta Håkan Samuelsson med ditt förslag!
..eller Zlatan, jobbar inte han på volvo?
Re: åsikt
Postat: 03 nov 2014, 21:18
av HSE
Volvo ägs ju av kineserna så det är väl inte otänkbart att de skulle kunna klistra Volvomärke på några mopedrar och exportera hit...Minns när Volvohandlarna sålde en Volvo minitraktor/ åkgräslkippare en gång i tiden när de fortfarande gjorde traktorer, trädgårdstraktorn var gjord av Amerikanska Roper om jag minns rätt. Fast den blev visst ingen succe så de vill kanske inte gå ned i storlek igen

Re: dubbar
Postat: 03 nov 2014, 21:45
av Hynboholm
Kan också vara svårt att få dubben att stanna kvar i däcket när man vrider fullt på rullen...

Re: dubbar
Postat: 03 nov 2014, 23:05
av erlan
Neifelheim skrev:finns massor av lösningar, fast inga riktigt enkla, dubben du menar lossnar vid hårdare underlag, dvs, dom gör ingen nytta på isen, OM du inte loctitar vartenda dubb. Googla lite så ska du se att du kan göra enkla dubbdäck, för småpengar.
jag antar att det var mitt inlägg du svarade på?
alla dubbar som inte limmas MÅSTE köras in. personbilsdäck rekomenderas 50mil asfaltkörning. på en lätt moppe antagligen mer.
det här var ett elände för rallyåkarna innan man uppfann dubblimmet.
och jodå jag kan flera varianter på billiga dubbdäck, men inga som lämpar sig för gatbruk, och jag anfog att det var det som tordm ville ha tips på.
erlan