Kondens i bensin tanken.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Frolzon

Re: Kondens i bensin tanken.

Inlägg av Frolzon »

Problemet med kondens i tanken kan ju kanske vara löst på ett något komplicerat sätt vid det här laget. slider_anon.gif

Placera en liten plåtbit i botten av tanken, isolerad från själva tanken.
Dra sedan en kabel från ljusspolen på moppen via en likriktare till plåtbiten i tanken.
Via en liten slang eller rör från den övre delen av tanken kommer de gaser som bildas att ledas till förgasarens insug.

Simsalabim, så försvinner kondensen i tanken och moppen går delvis på vätgas...
(Andelen vätgas blir ju förstås mycket, mycket liten...)

Nej, riktigt så enkelt är det ju inte... :wink:
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Med tanke på hur "het " den här diskussionen blev så har nog kondensen torkat.
HSE

Inlägg av HSE »

Frolzon skrev:Problemet med kondens i tanken kan ju kanske vara löst på ett något komplicerat sätt vid det här laget. slider_anon.gif

Placera en liten plåtbit i botten av tanken, isolerad från själva tanken.
Dra sedan en kabel från ljusspolen på moppen via en likriktare till plåtbiten i tanken.
Via en liten slang eller rör från den övre delen av tanken kommer de gaser som bildas att ledas till förgasarens insug.

Simsalabim, så försvinner kondensen i tanken och moppen går delvis på vätgas...
(Andelen vätgas blir ju förstås mycket, mycket liten...)

Nej, riktigt så enkelt är det ju inte... :wink:
Inte så dumt, de första motorerna hade sk ytförgasare . En konstruktion besläcktade med din beskrivning. Inget nytt under solen :D http://www.braigasen.com/Lange_leve_forgasarna
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Bra länk :thumb:

Sista bilden illustrerar ett problem på min Amazon. Det finns ett "dödläge" i övergången mellan förgasarens tomgångssystem och halsring/spridare. Problemet yttrar sig så att det är svårt och få en bra motorgång vid snabbtomgång när choken är utdragen bara lite och man vill ha en stabil tomgång innan motorn blivit riktig varm.

Fel eller konstruktion vet jag inte, får väl kolla lite närmare på det framöver när det börjar gå att vara ute och meka igen :D
brylles

Inlägg av brylles »

Men vad gör den då ..... jo, den går hit den går dit , det är en evighets maskin...... slider_score.gif
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

brylles skrev:Men vad gör den då ..... jo, den går hit den går dit , det är en evighets maskin...... slider_score.gif
https://www.youtube.com/watch?v=b5vKp7pQKbw slider_anon.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

att få fram alternativa drivmedel är inte så svårt.
det blir väl en svårare nöt att knäcka vad vi ska mörja motorerna med utan mineralolja?
i alla fall var det en kemist som sa åt mig att även dom s.k. syntetoljorna har mineralolja som råvara.

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

erlan skrev:att få fram alternativa drivmedel är inte så svårt.
det blir väl en svårare nöt att knäcka vad vi ska mörja motorerna med utan mineralolja?
i alla fall var det en kemist som sa åt mig att även dom s.k. syntetoljorna har mineralolja som råvara.

erlan
Oljan är viktig som råvara till det mesta, syntetisk brukar betyda oljebaserat... Eftersom jag jobbat med R&D i branschen vet jag lite om det. Nu går det att framställa plaster från förnybara råvaror och smörjolja baserad på ricinolja var överlägsen mineralolja på tjugotalet så lösningar finns men priset går upp. Men scenariot är att priset på bensin och dieselolja efterhand stiger till nivåer där alternativa bränslen blir konkurrenskraftiga och den dyra råoljan fortsätter att användas till produkter som inte är lika priskänsliga. Dagens prisfall på oljan är nog bara en tillfällig sak och priset når snart nya höjder.
Skriv svar