Sida 5 av 16
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 23 jan 2016, 22:25
av T M
Denna e bare för go!!!!!!!!!!!!!
En fundering eller fler, Är utväxling i lådan samma som på ms 51? med tanke på att rexoped med ms 51 hade nånstans runt 38 kugg bak så har du ev tagit i lite med tanke på drev size bak. Min rex 55 hade ungefär lika setup som din version 1 & 14 fram 38 (eller 40) bak och den orkade bra med två välgödda töser på pakethållaren. Angående nav/bromsar så hade jag union 100 nav fram och torpedo motor bak (från nån 98 tror midget)
Hade varit sköj att bygga en trepet (om möjligt) med innerrotor tändning och modern reed cylinder
Angående bättre broms kan vara sköj och ekra i ett framnav från en svart eller rödqvarna
OT PS
Till Selma: om man ska röka ut nån med Ågren på en träff, pytsa i en 1/4 liter ricinolja i tanken

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 24 jan 2016, 16:31
av Baronen
T M skrev:
Denna e bare för go!!!!!!!!!!!!!
En fundering eller fler, Är utväxling i lådan samma som på ms 51? med tanke på att rexoped med ms 51 hade nånstans runt 38 kugg bak så har du ev tagit i lite med tanke på drev size bak. Min rex 55 hade ungefär lika setup som din version 1 & 14 fram 38 (eller 40) bak och den orkade bra med två välgödda töser på pakethållaren. Angående nav/bromsar så hade jag union 100 nav fram och torpedo motor bak (från nån 98 tror midget)
Hade varit sköj att bygga en trepet (om möjligt) med innerrotor tändning och modern reed cylinder
Angående bättre broms kan vara sköj och ekra i ett framnav från en svart eller rödqvarna
OT PS
Till Selma: om man ska röka ut nån med Ågren på en träff, pytsa i en 1/4 liter ricinolja i tanken

Jag vet inte om det är samma utväxling men det är troligt då innehållet är väldigt likt om inte identiskt frånsett tramphistorian. Har lurat på idéen med 3pet. Det är något som ska forskas vidare i.

jag kör 13-42 idag men ska gå upp till 15-42. Dilemmat har hela tiden varit bakhjulet. Att frångå remdriften ansåg jag var nödvändigt för hållbarhetens skull men samtidigt så blir nog ekrarna lika snedbelastade nu som då. Jag kör med bakdrev för påhängsmotor nämligen. Ett torpedo nav med en riktig hållare för ett drev vore betydligt bättre. Bromsarna just nu består mest av mina träskor.
Angående den andra motorn så är den i det närmaste färdiganpassad för Yamaha dt 50mx cylinder. När det väl ska börjas med den så ska en ny 45mm cylinder beställas hem.

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 25 jan 2016, 20:47
av Baronen

Du inspirerar, TM

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 25 jan 2016, 21:46
av T M
Det är stärkande för själen att hjälpa en medmänniska
På Rexen började jag med att elda remmar sen blev det ekerklämt drev från en 98 byggsats med detta rev jag av ekrarna på den sidan
Version 3 blev torpedo motor och 3 mm eker, det funkade till trädh--vetet hoppade ut mitt i vägen en vinternatt.........
Kan nog vara skoj med 19" fälgar och dubbdäck så här års
Får nog försöka byta maxihögen mot nåt med ms 50 spis........
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 25 jan 2016, 22:11
av Baronen
T M skrev:
Det är stärkande för själen att hjälpa en medmänniska
På Rexen började jag med att elda remmar sen blev det ekerklämt drev från en 98 byggsats med detta rev jag av ekrarna på den sidan
Version 3 blev torpedo motor och 3 mm eker, det funkade till trädh--vetet hoppade ut mitt i vägen en vinternatt.........
Kan nog vara skoj med 19" fälgar och dubbdäck så här års
Får nog försöka byta maxihögen mot nåt med ms 50 spis........
Träd kan vara tjuriga

.. Tror att jag tillfälligt säkrar drevet med svets. 24" hjulen begränsar ju endel.. Har sett en ombyggd med 19" men det såg propetionellt fel ut och så försvann trampfunktionen. Fast med fläskdäck och fotpinnekonvertering kulle det kanske gå?

Jag har lite krokar ute just nu om växellådsdelar i Tyskland och så har jag tänkt mig en Samarin stake till min rundvev.
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 30 jan 2016, 11:27
av Baronen
Gjorde iordning en motor till Thomas Apollo igår
Nu ska NTS 41mm utprovas på närkeslätten.
Ratbike är det senaste modet inom klubben

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 31 jan 2016, 23:27
av Baronen
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 18 feb 2016, 19:55
av Baronen
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 18 feb 2016, 20:45
av zappafan
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 18 feb 2016, 22:08
av Micke S
Tjusigt Baronen !
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 19 feb 2016, 08:54
av Nima
Det var ingen dålig 60-års present må jag säga!

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 19 feb 2016, 13:04
av Baronen
Tack hörrni! Nu är allt genomgånget. Motorn har nya lager och packboxar, framhjulet är ombyggt med spårkullager, bakhjulet är är isärtaget, rengjort och infettat. Ny goodyear rem, ny kedja och nya vajrar. Nya däck. Alla reglage är justerade och försiktigt smorda. Nu känns den driftsäker. Patinan ska behållas som den är.

Ikväll så kör jag dit den.
Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 19 feb 2016, 16:37
av fatchance
Baronen skrev:Imorgon ska morsan få sin 60 års present. Nu är den klar.
Snyggt och Trevligt!
Det otrevliga (i mitt tycke) är väl att jag inte är din morsan!

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 19 feb 2016, 17:09
av Hynboholm
fatchance skrev:
Det otrevliga (i mitt tycke) är väl att jag inte är din morsan!

Jaså, gillar du moderatfärgade handtag?

Re: Fram - och tillbaka..
Postat: 20 feb 2016, 18:38
av Lolalola
En bit riktig kulturhistoria det där! Jag får nog skaffa en Fram sen jag med. Den är ju skitsnygg i modellen.
