felix83 skrev: Nu till spörsmålen: ....jag tänkte byta ut tändspole, brytare och kondensator när jag sätter ihop motorn igen, för att (förhoppningsvis) slippa så mycket felsökning när det drar ihop sig till uppstart..

felix83 skrev: Nu till spörsmålen: ....jag tänkte byta ut tändspole, brytare och kondensator när jag sätter ihop motorn igen, för att (förhoppningsvis) slippa så mycket felsökning när det drar ihop sig till uppstart..
Jodå, visst är det en Zweirad Union Victoria EM50, klart det måste vara det när man ska demonstrera något i den här Rex Sportbastardtrådenfelix83 skrev: Smart sätt att låsa veven, det snor jag! (är det månne t.o.m. en EM50 som agerar demonstrationsmodell?)
Vilket monster till växelspak! Ser hemmasnidad ut, men inte utan finess...56:an skrev:Jodå, visst är det en Zweirad Union Victoria EM50, klart det måste vara det när man ska demonstrera något i den här Rex Sportbastardtrådenfelix83 skrev: Smart sätt att låsa veven, det snor jag! (är det månne t.o.m. en EM50 som agerar demonstrationsmodell?)![]()
Det står även EM50 instansat i motorgodset före typskylten och jag vill minnas det var så på dom sista modellerna som satt på bl.a. Fram/King Speed.
En motor jag köpte på Tradera för ett par år sedan och kolla in bautaväxelspaken, den stampar man inte sönder i första taget![]()
Nu såg jag detta inlägget också, lite för sent men ändå. Nu har jag ju redan kluvit motorn så jag får väl byta lameller i efterhand. Tänker skruva ihop och testa så att allt funkar innan jag börjar byta allt för många slitdelar. För inte måste man väl dela motorn för att byta lameller?!T M skrev:![]()
Verkar som fekalie ironin bet
![]()
Om jag minnes rätt är muttern högergängad, en bit frotté i kuggarna funkar som låsning.
Ett andra alterativ är att såga en gaffel i 20mm plywood som passar över vevhuset för att låsa veven med kolvbulten
Slipa ur en skruvmejsel för att få loss muttrar till koppling & plocka bort hela transen innan du delar motorn.
Lamellerna behöver nog bytas med tanke på hur långt inskruvade muttrarna är.........
PS
Tillverka nya övre motorstag i rostfritt & gravera in sportbastard med Rex typsnitt och fyll i texten efter polering
Tack för den bedömningenfelix83 skrev: Vilket monster till växelspak! Ser hemmasnidad ut, men inte utan finess...
Kedjelådan kan bli hur skitig som helst och det kommer från smuts som bakdäcket har med sig och som fastnar på kedjan som man förhoppningsvis smörjer då och då så det där är nog helt normalt. Endast kapslade kedjor brukar ge renare kedjelådor på motorn.felix83 skrev:Vidare tar jag gärna emot tips på hur man på bästa sätt får av växelmekanismen som sitter på kickaxeln. Så här långt har jag kommit med avdragaren
Här syns också hålet för stoppskruvens infästning som, förmodligen eftersom växelmekanismen kärvar på kickaxeln, har blivit ovalt. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska lösa det, men jag funderar på kemisk metall och sedan gänga om hålet.
Vad tror ni förresten om oljekletet runt kickaxeln? Kommer detta inifrån motorn eller är det gammal smörjolja från kedjan? Det kanske märks när kickaxeln är ur.
Tack för länken! Jag har bara försökt titta på de ganska otydliga bilderna på ljungdell.se.T M skrev:![]()
Tror att du kan ha nytta av att högerklicka och spara lite bilder
http://rosebackenscykelomotor.se/wrom/victoria_em50.htm
Bilden på ditt lager visar koksbeläggningar vilka löses upp av modern 2 T olja och slipar ihjäl lagren.
så byte är klokt,
Enklast sätt att få ut lager och boxar är att tömma rengöra halvor, värma dem på en kokplatta till ca 80 C & klappa ner halvan på en träbit i blockstorlek. (händer att man kan peta ut med mejselskaft)
För att få loss utgående axeln ska distansen mellan lager och drev bort inga specialvertyg behövs dock rostolja och tålamod
Om det ovala hålet: Är ett klassiskt problem som botas med en styrtapp som gängas in i hålet (se bild nr 45j)
Dvs borra gänga och fyll med kemisk metall runt tappen
Jag är nyfiken! Du kanske kan PM:a om du inte vill anslå dina råd till allmän beskådan?56:an skrev:Vad gäller kullager och packboxar (packboxar som egentligen inte finns på en mopedmotor) så kommer jag vis av erfarenheten att behålla mina råd för mig själv i fortsättningen