Nybörjarrenovering av Rex

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
56:an
Forumsponsor

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

felix83 skrev: Nu till spörsmålen: ....jag tänkte byta ut tändspole, brytare och kondensator när jag sätter ihop motorn igen, för att (förhoppningsvis) slippa så mycket felsökning när det drar ihop sig till uppstart..
:Wow: Bra jobbat... En riktig höjdare där thumb_up Fortsätt med den principen så får du garanterat medhåll här :)
Forumsponsor

felix83 skrev: Smart sätt att låsa veven, det snor jag! (är det månne t.o.m. en EM50 som agerar demonstrationsmodell?)
Jodå, visst är det en Zweirad Union Victoria EM50, klart det måste vara det när man ska demonstrera något i den här Rex Sportbastardtråden :D

Det står även EM50 instansat i motorgodset före typskylten och jag vill minnas det var så på dom sista modellerna som satt på bl.a. Fram/King Speed.

En motor jag köpte på Tradera för ett par år sedan och kolla in bautaväxelspaken, den stampar man inte sönder i första taget :)

Bild
Användarens profilbild
felix83

Inlägg av felix83 »

Sådär, efter en hel del meck och pill är motorn kluven!
tmp_8441--916433355.jpg
tmp_8441--916433355.jpg (56.04 KiB) Visad 4791 gånger
Det var nog bra att jag bestämde mig för att göra så, för så här såg vevhuset ut:
tmp_8441--287095777.jpg
tmp_8441--287095777.jpg (35.25 KiB) Visad 4791 gånger
Fullt med damm och bôs och som en följd av det låter ramlagren som två kaffekvarnar.

Och nu, som utlovat; n00b-frågor!

1) Hur demonterar man på lämpligast sätt packboxar?
2) Kan man byta packboxar utan att först plocka ur axel och lager? Tänker då närmast på utgående axel där lagret verkar OK och man dessutom behöver en specialavdragare för att ta bort axeln.
3) Hur monterar man enklast/bäst nya packboxar? Ska dessa limmas och i så fall med vad?
(Tack för uppslaget 56:an! :D)

Vidare tar jag gärna emot tips på hur man på bästa sätt får av växelmekanismen som sitter på kickaxeln. Så här långt har jag kommit med avdragaren:
tmp_8441--2127147681.jpg
tmp_8441--2127147681.jpg (29.04 KiB) Visad 4791 gånger
Här syns också hålet för stoppskruvens infästning som, förmodligen eftersom växelmekanismen kärvar på kickaxeln, har blivit ovalt. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska lösa det, men jag funderar på kemisk metall och sedan gänga om hålet.
Vad tror ni förresten om oljekletet runt kickaxeln? Kommer detta inifrån motorn eller är det gammal smörjolja från kedjan? Det kanske märks när kickaxeln är ur.

/Felix
Motorhispania RX50 -04 (köpt projekt)
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
felix83

Inlägg av felix83 »

Fel av mig, på den sista bilden ser man ju bara oljeklet! HÄR ser man hur långt jag lyckats få av växelmekanismen och det ovala hålet:
tmp_8441-78458693.jpg
tmp_8441-78458693.jpg (25.48 KiB) Visad 4789 gånger

/Felix
Användarens profilbild
felix83

Inlägg av felix83 »

56:an skrev:
felix83 skrev: Smart sätt att låsa veven, det snor jag! (är det månne t.o.m. en EM50 som agerar demonstrationsmodell?)
Jodå, visst är det en Zweirad Union Victoria EM50, klart det måste vara det när man ska demonstrera något i den här Rex Sportbastardtråden :D

Det står även EM50 instansat i motorgodset före typskylten och jag vill minnas det var så på dom sista modellerna som satt på bl.a. Fram/King Speed.

En motor jag köpte på Tradera för ett par år sedan och kolla in bautaväxelspaken, den stampar man inte sönder i första taget :)

Bild
Vilket monster till växelspak! Ser hemmasnidad ut, men inte utan finess...
Jag tror det står EM 50 instansat i mitt block också, men eftersom jag inte vet om min motor är original, eller ens hur gammal mopeden är så hjälper det ju föga.

/Felix
Användarens profilbild
felix83

Inlägg av felix83 »

T M skrev::twisted:
:oops: Verkar som fekalie ironin bet cocos_acc.gif :mrgreen:

Om jag minnes rätt är muttern högergängad, en bit frotté i kuggarna funkar som låsning.
Ett andra alterativ är att såga en gaffel i 20mm plywood som passar över vevhuset för att låsa veven med kolvbulten

Slipa ur en skruvmejsel för att få loss muttrar till koppling & plocka bort hela transen innan du delar motorn.
Lamellerna behöver nog bytas med tanke på hur långt inskruvade muttrarna är.........

PS
:?: Tillverka nya övre motorstag i rostfritt & gravera in sportbastard med Rex typsnitt och fyll i texten efter polering :?:
Nu såg jag detta inlägget också, lite för sent men ändå. Nu har jag ju redan kluvit motorn så jag får väl byta lameller i efterhand. Tänker skruva ihop och testa så att allt funkar innan jag börjar byta allt för många slitdelar. För inte måste man väl dela motorn för att byta lameller?! :?
Angående motorstagen : mistick_yes.gif slider_score.gif
Det får bli en senare fråga dock, planen för detta projekt är gradvis förbättring och jag har ju en bit kvar innan det är dags att börja fundera på visuella förbättringar.

/Felix
Forumsponsor

felix83 skrev: Vilket monster till växelspak! Ser hemmasnidad ut, men inte utan finess...
Tack för den bedömningen slider_score.gif

Jag har aldrig sett nåt liknande tidigare och det ligger mycket i det du säjer. Spaken ser patinerad ut men tittar man noga verkar det som den en gång varit påkostad en förnickling eller nåt annat blankt ytskikt :)

felix83 skrev:Vidare tar jag gärna emot tips på hur man på bästa sätt får av växelmekanismen som sitter på kickaxeln. Så här långt har jag kommit med avdragaren
Här syns också hålet för stoppskruvens infästning som, förmodligen eftersom växelmekanismen kärvar på kickaxeln, har blivit ovalt. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska lösa det, men jag funderar på kemisk metall och sedan gänga om hålet.
Vad tror ni förresten om oljekletet runt kickaxeln? Kommer detta inifrån motorn eller är det gammal smörjolja från kedjan? Det kanske märks när kickaxeln är ur.
Kedjelådan kan bli hur skitig som helst och det kommer från smuts som bakdäcket har med sig och som fastnar på kedjan som man förhoppningsvis smörjer då och då så det där är nog helt normalt. Endast kapslade kedjor brukar ge renare kedjelådor på motorn.

Växelanordningen ska bara vara och dra av men är det deformerat eller grader där kicken sitter kan det kärva. Du kan knacka tillbaka växelanordningen med en plastklubba och sedan titta noga på kickaxeln var det tog emot och kärvade och sedan fila eller slipa lite där och sedan försöka dra av den på nytt.

Det trasiga hålet kan man nog laga på lite olika sätt också beroende på hur det ser ut. Alla har väl sitt bästa sätt, och det som är rätt för den ena kan vara helt fel för den andra så därför passar jag på och säja nåt om det :)
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

Inlägg av T M »

:twisted:
Tror att du kan ha nytta av att högerklicka och spara lite bilder
http://rosebackenscykelomotor.se/wrom/victoria_em50.htm

Bilden på ditt lager visar koksbeläggningar vilka löses upp av modern 2 T olja och slipar ihjäl lagren.
så byte är klokt,
Enklast sätt att få ut lager och boxar är att tömma rengöra halvor, värma dem på en kokplatta till ca 80 C & klappa ner halvan på en träbit i blockstorlek. (händer att man kan peta ut med mejselskaft)

För att få loss utgående axeln ska distansen mellan lager och drev bort inga specialvertyg behövs dock rostolja och tålamod

Om det ovala hålet: Är ett klassiskt problem som botas med en styrtapp som gängas in i hålet (se bild nr 45j)
Dvs borra gänga och fyll med kemisk metall runt tappen
Användarens profilbild
felix83

Inlägg av felix83 »

T M skrev::twisted:
Tror att du kan ha nytta av att högerklicka och spara lite bilder
http://rosebackenscykelomotor.se/wrom/victoria_em50.htm

Bilden på ditt lager visar koksbeläggningar vilka löses upp av modern 2 T olja och slipar ihjäl lagren.
så byte är klokt,
Enklast sätt att få ut lager och boxar är att tömma rengöra halvor, värma dem på en kokplatta till ca 80 C & klappa ner halvan på en träbit i blockstorlek. (händer att man kan peta ut med mejselskaft)

För att få loss utgående axeln ska distansen mellan lager och drev bort inga specialvertyg behövs dock rostolja och tålamod

Om det ovala hålet: Är ett klassiskt problem som botas med en styrtapp som gängas in i hålet (se bild nr 45j)
Dvs borra gänga och fyll med kemisk metall runt tappen
Tack för länken! Jag har bara försökt titta på de ganska otydliga bilderna på ljungdell.se.

Jag funderar på om jag ska låta den utgående axeln vara, lagret känns tight och är tyst. Det känns dumt att väcka en sovande björn om så är fallet. Kan man tänka sig att försiktigt värma bara området kring vevhusets packboxar, t.ex. med varmluftspistol, eller är risken för stor att blockhalvorna deformeras?
Annars, vad tror ni om en sådan här?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031286/

Generellt, är det dumt att inte passa på att byta samtliga packboxar när motorn ändå är isär?

Och slutligen, ang. styrtappen så förstår jag inte riktigt hur du menar. Jag har styrtappen kvar, räcker det inte bara att fästa den med kemisk metall? Varför ska jag borra ur hålet först?

Från det ena till det andra så kom idag postiljonen med mina två senaste fynd från Tradera, som kanske kommer till pass vad det lider:
tmp_20443-1632075990.jpg
tmp_20443-1632075990.jpg (34.32 KiB) Visad 4673 gånger

/Felix
Forumsponsor

Vad gäller kullager och packboxar (packboxar som egentligen inte finns på en mopedmotor cocos_acc.gif ) så kommer jag vis av erfarenheten att behålla mina råd för mig själv i fortsättningen staff_shutup9ou.gif
Forumsponsor

Det där S-märket är dom verkligen tillåtna idag?
Kanske du borde köpa ett sånt här märke istället? :)

Bild
Forumsponsor

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031286/

Såna brytverktyg kom ut på marknaden när jag jobbade extra i cykelaffären efter skolan i början av 70-talet. Han som hade cykelaffären gillade och laborera och bända med det där men jag som 15 åring tyckte man förstörde mer än gjorde nytta så jag delade hellre motorn och bytte tätningarna på så vis. Hur man bytte kullager då är inte alls på samma sätt som man på samma motorer idag :wink:
Användarens profilbild
felix83

Inlägg av felix83 »

56:an skrev:Vad gäller kullager och packboxar (packboxar som egentligen inte finns på en mopedmotor cocos_acc.gif ) så kommer jag vis av erfarenheten att behålla mina råd för mig själv i fortsättningen staff_shutup9ou.gif
Jag är nyfiken! Du kanske kan PM:a om du inte vill anslå dina råd till allmän beskådan?

/Felix
Forumsponsor

Bra där!!! :thumb:

Vill man veta nåt som sånt här eller annat måste man vara nyfiken för den som redan kan allt och inte behöver vara nyfiken kan ju heller inte lära sig nåt mer :(

Fast just med det här har jag nog inte så mycket och komma med mer än allmänt mekande det du nu gör själv. Lyssna på andra men gör också som du tänkt dej det är nog mitt bästa tips. Det mesta här är inte svårare än det går och ändra i efterhand. Man lär sig av erfarenheten :)

Men slå på kullager med hammare är inte särskilt bra om slaget går över kulorna och kulornas banor men jag måste erkänna att jag ibland slagit i kullager med vanlig hammare men då slår jag mot ytterringen och tittar noga så det inte går snett i hålet
  • slider_anon.gif
Användarens profilbild
felix83

Inlägg av felix83 »

Ett beprövat knep för att få i och ur kullager brukar ju vara två hylsor i lämplig storlek samt lite gängstång, muttrar och brickor. Tänkte lägga lagren i frysen först för att krympa dem någon bråkdels millimeter. Fördelen med att byta allt är ju att det inte gör något om jag råkar skada ramlagren när jag ska ha bort packboxarna.

Men först måste jag inventera vad mer som ska beställas inför ihopmonteringen.

/Felix
Skriv svar