Sida 5 av 12

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 07 feb 2016, 01:50
av sachsmaster
Är dom gamla skruvarna fel eller helt trasiga är det förstås hopplöst men jag brukar göra så att jag försöker hitta några liknande skruvar från vad-som-helst bara det är tidsenligt och någorlunda rätt modell. M8 skruvar på dom här mopederna hade ofta 12 mm som nyckelfäste och såna skruvar är lite svårare och hitta idag men en beg med 13 mm skalle kan ju också duga.

Säkert fungerar din tändning bra men kolla avståndet mellan poler och magneter ändå och det är lätt gjort. Boschhjulen hade kraftigare magneter än dito Stefa:s så det måste inte bli sämre lyse eller tändning om det nu skulle vara lite större luftgap om det är original spolar på Stefa tändplattan. Vill minnas det är 85 mm inv diam på Stefa svänghjulet och 85,5 mm på dito Boschhjulet. Alltså blir det 0,25 mm ökat luftgap om man växlar till Bosch svänghjul på Stefa tändplatta.

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 07 feb 2016, 11:46
av Baronen
Ett knep jag har för att inte få en massa blanka skruvskallar och muttrar överallt är att lägga bultarna i fosforsyra över natten. Då får dom en matt, mörkgrå ton istället vilket smälter in bra. Jag köper ett kalklösningsmedel på ÖoB som jag lägger dom i, outspätt. :)

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 07 feb 2016, 12:44
av GhR08
Baronen skrev:Ett knep jag har för att inte få en massa blanka skruvskallar och muttrar överallt är att lägga bultarna i fosforsyra över natten. Då får dom en matt, mörkgrå ton istället vilket smälter in bra. Jag köper ett kalklösningsmedel på ÖoB som jag lägger dom i, outspätt. :)
Aha! Där har vi nog svaret på hur jag ska göra!

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 08 feb 2016, 23:13
av GhR08
Idag har jag både bra och dåliga nyheter..
Dom bra är att jag fått tag i en del spill gummi.
Så nu är jag i full färd med att nytillverka alla olika "brickor" som sitter överallt.
IMG_20160208_203741.jpg
Det dåliga är att jag tog mig än framgaffel i dag och gjorde rent en hel del.
Tyvärr upptäckte jag den troliga anledningen till att hastighetsmätaren inte va inkopplad.
Gängorna på drivningen är helt borta.
Hur får man isär den så jag kan försöka byta?
12696935_10154069713064873_4574769099217178017_o.jpg

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 09 feb 2016, 00:00
av sachsmaster
GhR08 skrev:Idag har jag både bra och dåliga nyheter..
Dom bra är att jag fått tag i en del spill gummi.
Så nu är jag i full färd med att nytillverka alla olika "brickor" som sitter överallt.
Jag trycker ivrigt på Gillaknappen :D slider_score.gif


GhR08 skrev:Gängorna på drivningen är helt borta.
Hur får man isär den så jag kan försöka byta?
Den gula mässingspluppen drar du rakt ut för den är endast ipressad i snäckväxeln.
M10x1 mutter+hylsa är den vanliga metoden men här är gängerna borta så det blir något svårare. Har du gängverktyg kan du skära en ny gänga och använda mutter men det skulle också kunna gå och fila ett par hack och sedan spänna en hovtång om och knacka på hovtången med en hammare tills mässingspluppen kommer ut. Snäckväxeln kan du spänna i skruvstycke på samma sätt som den är fastspänd på mopeden. En mutter eller en hylsa kan vara användbart där.

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 09 feb 2016, 09:45
av GhR08
sachsmaster skrev:
GhR08 skrev:Gängorna på drivningen är helt borta.
Hur får man isär den så jag kan försöka byta?
...men det skulle också kunna gå och fila ett par hack och sedan spänna en hovtång om och knacka på hovtången med en hammare tills mässingspluppen kommer ut. Snäckväxeln kan du spänna i skruvstycke på samma sätt som den är fastspänd på mopeden. En mutter eller en hylsa kan vara användbart där.
Då får det nog bli med lite våld då!

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 09 feb 2016, 21:15
av HUSQVARNA SPORT
Såga ett spår i vajer muttern och sätt på ett slang klammer så det nyper åt muttern kan funka .

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 10 feb 2016, 09:41
av HSE
Jag skulle nog använda kemisk metall för att bygga på och skära nya gängor eller ännu bättre bygga på med ex tenn eller bronslod. Det behövs inte mer än några mm och för att hålla vajern på plats går det inte åt så stora krafter om snäckväxeln är i gott skick för övrigt. Så se till att den går lätt och fetta in den med nytt fett bara.

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 10 feb 2016, 12:01
av GhR08
Får se hur jag gör med gängorna.
Måste fortfarande få isär den för rengöring...
Nu snurrar den inte alls för den är full med grus.

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 10 feb 2016, 14:54
av sachsmaster
Du kan också hitta en mätardrivning som är kass på något annat ställe och sedan ta mässingsbussningen och skifta över så du ju allt som det ska vara. Det finns många lösningar på ett sånt här problem så det ordnar sig nog till slut.

Har hittat en bakbromswire som jag tror är den rätta. Lägger in en bild på den framåt kvällen....

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 10 feb 2016, 22:23
av GhR08
Fick bli att byta fjädergummi fram ikväll.
IMG_20160210_210403.jpg
Självklart dök det upp nya problem
1.
De nya gummit är mjukare än originalen, så sitter dubbla istället för en ensam. Så fick kapa i ett fäste till krom grejerna som sitter på framgaffeln för att den inte ska skava emot.
2.
Smörjningen till vad dom nu kallas saknar en nipple.
Var får man tag i en ny?
IMG_20160210_210432.jpg
Började även sätta ihop resten av framgaffeln.
IMG_20160210_210828.jpg

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 10 feb 2016, 23:30
av sachsmaster
GhR08 skrev:Smörjningen till vad dom nu kallas saknar en nipple.
Var får man tag i en ny?
Det kallas ledbult. Just den sortens smörjnippel för fettspruta man enbart trycker på är nog inte så lätt och hitta sortering på idag för det är gammal standard. I så fall får du titta på gamla grejer och se om du kan hitta nån där. SAE smörjnipplar finns fortfarande men dom är i stål och något längre. Jag gissar på det är M6 om du skruvar bort nippeln?

Sök hos traktor/truckverkstad dom har alltid smörjnipplar hemma.

Eller kan du köpa ett helg gäng här :mrgreen:

http://gamla.tradera.com/item/1010/2512 ... orjnipplar

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 11 feb 2016, 01:48
av billykid
GhR08 skrev:Idag har jag både bra och dåliga nyheter..
Dom bra är att jag fått tag i en del spill gummi.
Så nu är jag i full färd med att nytillverka alla olika "brickor" som sitter överallt.
IMG_20160208_203741.jpg
Det dåliga är att jag tog mig än framgaffel i dag och gjorde rent en hel del.
Tyvärr upptäckte jag den troliga anledningen till att hastighetsmätaren inte va inkopplad.
Gängorna på drivningen är helt borta.
Hur får man isär den så jag kan försöka byta?
12696935_10154069713064873_4574769099217178017_o.jpg
.
.
.
Om gummi distanser mm som skall ligga under DV. brickor mm....gör jag av en gamla Typ. Bilslang vill man ha tjockare gummi Lastsslang eller nåt man kan tigga gratis på nån gummiverkstad.

Sen slippar man ett rör i ända så det blir vass, vässa ända..blir den slö vässa igen.. (typ vinkelslip. bänkmaskin mm)med rätt diameter....bara å stans ut gummi detaljer som man vill ha nästa gratis... så har jag gjort snart i 20år..funkar kanon..:idea:

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 11 feb 2016, 07:09
av Baronen
Jag ska kolla runt i lådorna om jag har några såna fettnipplar. Ibland hittar man sånt till nån uråldrig Clark eller Hyster.

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 11 feb 2016, 15:30
av sachsmaster
Du kan vara precis rätt person för det här problemet thumb_up