Maraton 50s
Uppstart efter ca. 2 månaders "dvala"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tråden har stått still ett tag nu. Skruven till förgasaren låg inte vid fläkten utan på golvet
Tur det
Förgasaren var ju som sagt isärtagen och renblåst. Bensin kom fram. Kickade; motorn startade inte. Tändstiftet, som tidigare fungerat, gav en liten gnista. Tänkte då om det var tändspolen som hade gjort sitt 
Igår var pappa och jag till en rad av bensinmackar, där bara en mack hade tändstift. Hade dock glömt det gamla tändstiftet hemma, så jag kunde inte jämföra något. Så tändstift sket jag i.
Idag. Hittade ett NOS Denso-tändstift i pappas verktygslåda. Stiften jämförs.Bensin kommer fram. Kickar..... Den går igång!!!!! På första kicken!!!. Har dock lite problem vid gaspådragningen då verkar "ge upp" vid fullt pådrag. Är nog lite justering bara. <!-- </EdIndex> --></div>

Igår var pappa och jag till en rad av bensinmackar, där bara en mack hade tändstift. Hade dock glömt det gamla tändstiftet hemma, så jag kunde inte jämföra något. Så tändstift sket jag i.
Idag. Hittade ett NOS Denso-tändstift i pappas verktygslåda. Stiften jämförs.Bensin kommer fram. Kickar..... Den går igång!!!!! På första kicken!!!. Har dock lite problem vid gaspådragningen då verkar "ge upp" vid fullt pådrag. Är nog lite justering bara. <!-- </EdIndex> --></div>
- alf-johan
- Forumsponsor
Re: Uppstart efter ca. 2 månaders "dvala"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja du Rolle, Jag var också på en mack och skulle köpa tändstift, men där sålde dom bara KORV Tur vi har Lelles här i Uppland:freakin mad: <!-- </EdIndex> --></div>Rolle skrev:Tråden har stått still ett tag nu. Skruven till förgasaren låg inte vid fläkten utan på golvetTur det
Förgasaren var ju som sagt isärtagen och renblåst. Bensin kom fram. Kickade; motorn startade inte. Tändstiftet, som tidigare fungerat, gav en liten gnista. Tänkte då om det var tändspolen som hade gjort sitt
Idag. Hittade ett NOS Denso-tändstift i pappas verktygslåda. Stiften jämförs.Bensin kommer fram. Kickar..... Den går igång!!!!! På första kicken!!!. Har dock lite problem vid gaspådragningen då verkar "ge upp" vid fullt pådrag. Är nog lite justering bara.
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Bromsljuskontakten
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det största mysteriet på denna tillsynes halv-hemmagjorda moped var bromsljuskontakten och dess plats. Har kollat på lite skissar mm. och fått veta att det skall finns en bladfjäder under bromspedalen som fästes med en skruv. I denna bladfjäder skall även bljuskont. fästas 
Så detta tror jag att den förra ägaren gjort: Bladfjädern och kontakten har "skakats" loss. Han gör då ett hemmagjort fäste med fjädrar och skit till pedalen.
<!-- </EdIndex> --></div>

Så detta tror jag att den förra ägaren gjort: Bladfjädern och kontakten har "skakats" loss. Han gör då ett hemmagjort fäste med fjädrar och skit till pedalen.

-
Re: Bromsljuskontakten
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->xx <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Bromsljuskontakten
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Va?Conrad Engström skrev:xx

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Moppen är ju inte direkt fin, men den går bra. Så en sådan totalrenovering med ny lack och sådant blir det nog inte. Däremot börjar jag bli sugen på lite trimm
Vad skulle egentligen suttit på denna motor. Vet ju att original hästar var 4,3. <!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, nu har denna tråd stått still i över ett år. Efter att kopplingsvajern lossnat från sin skruvnippel fick jag nog. Mopeden lades ju som ni såg ut på Tradera, men ingen ville bjuda. Jag fick strax efter auktion ett mejl om en som ville köpa den. Han hade själv haft en 50s som 15-åring och ville nu ha något att totalrenovera. Sagt och gjort, han hämtade moppen och jag har nu stått utan ett tag. Tills nu... <!-- </EdIndex> --></div>