Maraton 50s

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara ta en magnet på en pinne och rota lite och hoppas på det bästa :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smart! Tack för tipset! <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Uppstart efter ca. 2 månaders "dvala"

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tråden har stått still ett tag nu. Skruven till förgasaren låg inte vid fläkten utan på golvet :lol: Tur det :D Förgasaren var ju som sagt isärtagen och renblåst. Bensin kom fram. Kickade; motorn startade inte. Tändstiftet, som tidigare fungerat, gav en liten gnista. Tänkte då om det var tändspolen som hade gjort sitt :evil:

Igår var pappa och jag till en rad av bensinmackar, där bara en mack hade tändstift. Hade dock glömt det gamla tändstiftet hemma, så jag kunde inte jämföra något. Så tändstift sket jag i.

Idag. Hittade ett NOS Denso-tändstift i pappas verktygslåda. Stiften jämförs.Bensin kommer fram. Kickar..... Den går igång!!!!! På första kicken!!!. Har dock lite problem vid gaspådragningen då verkar "ge upp" vid fullt pådrag. Är nog lite justering bara. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Re: Uppstart efter ca. 2 månaders "dvala"

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Tråden har stått still ett tag nu. Skruven till förgasaren låg inte vid fläkten utan på golvet :lol: Tur det :D Förgasaren var ju som sagt isärtagen och renblåst. Bensin kom fram. Kickade; motorn startade inte. Tändstiftet, som tidigare fungerat, gav en liten gnista. Tänkte då om det var tändspolen som hade gjort sitt :evil:

Igår var pappa och jag till en rad av bensinmackar, där bara en mack hade tändstift. Hade dock glömt det gamla tändstiftet hemma, så jag kunde inte jämföra något. Så tändstift sket jag i.

Idag. Hittade ett NOS Denso-tändstift i pappas verktygslåda. Stiften jämförs.Bensin kommer fram. Kickar..... Den går igång!!!!! På första kicken!!!. Har dock lite problem vid gaspådragningen då verkar "ge upp" vid fullt pådrag. Är nog lite justering bara.
Ja du Rolle, Jag var också på en mack och skulle köpa tändstift, men där sålde dom bara KORV Tur vi har Lelles här i Uppland:freakin mad: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och jag måste till lelles, köpa blinkrelä och lite annat, men kommer inte dit förens nån i familjen ska dit :( <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Rolle

Bromsljuskontakten

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det största mysteriet på denna tillsynes halv-hemmagjorda moped var bromsljuskontakten och dess plats. Har kollat på lite skissar mm. och fått veta att det skall finns en bladfjäder under bromspedalen som fästes med en skruv. I denna bladfjäder skall även bljuskont. fästas :roll:

Så detta tror jag att den förra ägaren gjort: Bladfjädern och kontakten har "skakats" loss. Han gör då ett hemmagjort fäste med fjädrar och skit till pedalen. :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Re: Bromsljuskontakten

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->xx <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Re: Bromsljuskontakten

Inlägg av Rolle »

Conrad Engström skrev:xx
Va? :lol: :o <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Moppen är ju inte direkt fin, men den går bra. Så en sådan totalrenovering med ny lack och sådant blir det nog inte. Däremot börjar jag bli sugen på lite trimm :twisted: Vad skulle egentligen suttit på denna motor. Vet ju att original hästar var 4,3. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som har en 17 mm förgasare och en tysk 4,3 hästarscylinder? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, nu har denna tråd stått still i över ett år. Efter att kopplingsvajern lossnat från sin skruvnippel fick jag nog. Mopeden lades ju som ni såg ut på Tradera, men ingen ville bjuda. Jag fick strax efter auktion ett mejl om en som ville köpa den. Han hade själv haft en 50s som 15-åring och ville nu ha något att totalrenovera. Sagt och gjort, han hämtade moppen och jag har nu stått utan ett tag. Tills nu... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha... [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Rolle

Inlägg av Rolle »

jorhul skrev:Jaha... [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
Ja, så nu har jag fått tag på en 50ss istället. Ska hämta så fort det blir tillfälle. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar