Sida 5 av 6

Re: En till Dappe......

Postat: 05 sep 2016, 12:14
av GlobalNomad
Christer håller på att ta fram ett ställbart till den förgasaren. Har haft möjlighet att testa denna förgasaren några veckor. Mycket enkelt med ställbart huvudmunstycke (det nedre). Det övre är ett ställbart powerjetmunstycke om man vill laborera med det men det ställbara HM är kanon
[/quote]

Antar att han tar en flottörkopp från en VM20-273. Ska testa hans betsyckning nu så man får se hur det funkar. Bara dom här #¤%& hate-wall.gif däcken kommer nån gång.

Re: En till Dappe......

Postat: 05 sep 2016, 14:22
av mallgroda
Japp det är en sådan kopp han använder

Re: En till Dappe......

Postat: 05 sep 2016, 21:44
av JanneL
mallgroda skrev:Japp det är en sådan kopp han använder
vi provade det förra säsongen men då var fjädern för vek så den orkade inte hålla nålen i sitt läge, när det varvade på ordentligt roterade nålen och blandningen ändrades.
Annars fungerade det bra.

Re: En till Dappe......

Postat: 06 sep 2016, 06:47
av mallgroda
Har inte märkt att det ändrat sig på det jag hittills kört med det. Kan ju vara så att han använder en kraftigare fjäder nu

Re: En till Dappe......

Postat: 06 sep 2016, 20:42
av GlobalNomad
Den provisoriska avgaspipan på plats. Ett nytt system kommer på plats nästa sommar.

Re: En till Dappe......

Postat: 06 sep 2016, 20:52
av Gruff
Fläskigt

slider_score.gif slider_score.gif

Re: En till Dappe......

Postat: 07 sep 2016, 06:19
av JanneL
mallgroda skrev:Har inte märkt att det ändrat sig på det jag hittills kört med det. Kan ju vara så att han använder en kraftigare fjäder nu
jo han sa att han skulle göra det

Re: En till Dappe......

Postat: 10 sep 2016, 08:46
av GlobalNomad
Sådärja, 3 tumms däck och Kokusan på plats. Provstartad och provkörd. Kopplingen behöver en översyn eftersom den inte kopplade ur alls även fast det känns så när man "kopplar ur" med handtaget. Provkörde med försiktiga växlingar och den är ruskigt pigg. Flatside knasaren funkar jättebra.

Re: En till Dappe......

Postat: 10 sep 2016, 08:51
av Hynboholm
slider_score.gif

Re: En till Dappe......

Postat: 10 sep 2016, 11:27
av Raketsport
Snyggt! slider_score.gif

Re: En till Dappe......

Postat: 10 sep 2016, 14:20
av Baronen
Fläsk! :)

Re: En till Dappe......

Postat: 10 sep 2016, 16:39
av Lolalola
Hård som kruppstål! :thumb:

Re: En till Dappe......

Postat: 11 sep 2016, 20:25
av GlobalNomad
slider_thankyou.gif

Re: En till Dappe......

Postat: 26 maj 2017, 17:58
av GlobalNomad
Då har jag hitta kopplingsfelet. Det var en fjäderkopp som hamnat snett vid monteringen av kopplingen. Den låste lamellerna även om det känndes i kopplingshandtaget att det va OK. Fick byta ut koppen eftersom den blivit skadad. Sen blir det rätt olja också, Dextron III. Inte oljan som KS50n ska ha eftersom det är en nyare 125 WC motor.
Så går det när man är gammal och ser dåligt slider_anon.gif

Re: En till Dappe......

Postat: 28 maj 2017, 09:16
av Micke S
Zundapp valde ATF-oljan för att kopplingen skulle hålla i på 125or. Men grundproblemet är att deras vanliga växellådsolja innehåller grafit som ger låg friktion. Det fungerar förstås inte för att lameller ska greppa optimalt. cocos_acc.gif

Så om du väljer en vanligt växellådsolja med klassning högst GL4 så skyddar en sådan olja som har högre filmbärighet mycket bättre.

Exempel på bra oljor är vanlig rak SAE30 s.k. gräsklipparolja, växelådsolja i häradet SAE 80W-90 upp t.o.m GL4 m.m. Du kan även köra på helsyntetisk JASO klassad MC-olja 10W-40. Samtliga som jag räknar upp är bättre än ATF som inte har i sådana här motorer att göra.