Renovering av Zundapp 125cc motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Den här typen av pilljobb är kul. En vanlig slät bakre kopplingskåpa med raka hörn har modfifierats med fickor för kåpskruvarna och fått de rätta Blixt Gordon ornamenten. Lite fintrimning av remsorna som är ett hår för höga och även för långa för att kunna få Zundapp Werke Gesellenbrief, samt renovering av kåpan i övrigt så går det knappt att se skillnad mot en original KS125 kåpa. Det går inte att komma till korvmojen och ruppa med en Zundapp 125a utan en sådan här kåpa. Nu är i.o.f.s. korvmojen riven sedan 45 år men man måste ju tänka så i alla fall för att komma vidare 

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Blev riktigt bra det där.
Tack, ja det ser lovande ut och bra att det gick att använda en vanlig kåpa. De övriga skadorna är också spacklade nu så kåpan är lagd åt sidan så länge.
Hålet för oljepluggen har gängsallad så det lagades med en M10 insatsgänga. Först borrar man med en borr som tillhör satsen och sedan gängas hålet så att insatsen kan skruvas fast. Efterom det är ett ganska stort hål med stor gängstigning och inte så mycket material omkring så vågade jag varken borra eller gänga på frihand. Det är ju onödigt att klanta till det och behöva TIGa igen det och börja om från början. En annan och bättre lösning hade varit att svarva till en plugg och förankra med Loctite cylindrisk låsning och sedan ta upp ett gängat hål i den. Men det kan jag testa någon annan gång. Även om en insatsgänga inte är tät så gör det inget eftersom man har en kopparpackning mot skruvskallen. Det ska nog vara en annan skruv med fläns och mindre skalle. Jag brukar få PM och email som påkekar sådant
Det är helt OK för ibland viker jag mig och ändrar om det är sådant som jag tycker stör men inte har reagerat på själv förrän det påpekas.
Det börjar dra ihop sig till att motorblocksdetaljerna ska få utöva Plask och Lek UL-tvätten.
Ser att 5ans drev och grejor från Mopedrenovering har kommit till utlämningsstället så det får bli en tur dit men först en kopp kaffe
Hålet för oljepluggen har gängsallad så det lagades med en M10 insatsgänga. Först borrar man med en borr som tillhör satsen och sedan gängas hålet så att insatsen kan skruvas fast. Efterom det är ett ganska stort hål med stor gängstigning och inte så mycket material omkring så vågade jag varken borra eller gänga på frihand. Det är ju onödigt att klanta till det och behöva TIGa igen det och börja om från början. En annan och bättre lösning hade varit att svarva till en plugg och förankra med Loctite cylindrisk låsning och sedan ta upp ett gängat hål i den. Men det kan jag testa någon annan gång. Även om en insatsgänga inte är tät så gör det inget eftersom man har en kopparpackning mot skruvskallen. Det ska nog vara en annan skruv med fläns och mindre skalle. Jag brukar få PM och email som påkekar sådant

Det börjar dra ihop sig till att motorblocksdetaljerna ska få utöva Plask och Lek UL-tvätten.
Ser att 5ans drev och grejor från Mopedrenovering har kommit till utlämningsstället så det får bli en tur dit men först en kopp kaffe

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
En bild från garaget på någon som väntar på sin motor
Fast först behöver han en uppsnyggning med bl nya däck själv...

Härligt att den inte behöver stå och samla damm så länge till !
Själv fick jag lite grejor som behövs till KS125 men även till den 5 växlade som är till salu så att den kan skickas iväg med gott samvete. En del saker brukar det vara brist på här som t.ex. krysskilar och muttrar till vevaxlar så sådant köptes lite extra av. 5ans drev till KS125 ser bra ut och jag kollade att det passar vilket det gör.
Själv fick jag lite grejor som behövs till KS125 men även till den 5 växlade som är till salu så att den kan skickas iväg med gott samvete. En del saker brukar det vara brist på här som t.ex. krysskilar och muttrar till vevaxlar så sådant köptes lite extra av. 5ans drev till KS125 ser bra ut och jag kollade att det passar vilket det gör.
om du behöver till nån oljeplugg,eller nåt sånt, så har jag pirat-helicoil till M10x1,25 liggande.
jag hade lite hjärnsläpp på ebay en gång, och fick för mig att 1,25 var standardstigning på M10.
erlan
jag hade lite hjärnsläpp på ebay en gång, och fick för mig att 1,25 var standardstigning på M10.
erlan
Tackar, Erlan, det är bra att veta att du har. Jag monterade en vanlig M10*1,5 insats. Det är en stor sats pirat-Helicoil som jag köpte på Biltema för några år sedan och har haft mycket nytta av och kvalitén på dessa gängtappar, borrar och insatser är suverän. De vanliga gängtapparna de har ger jag dock inte mycket för utan använder bara Dormer, CEJ, SKF och liknande. Bra gängverktyg håller en livstid även för ickerökare. Det ska antagligen vara fingäng till pluggen men en grövre gäng och speciellt när det är en ganska kort gänga, är bättre i aluminiumgods. Stigning 1,25 skulle förstås också ha blivit jättebra.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000022481/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000022481/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack Hasse, ja den här ska bli fin när den är klar genom att de kan vara mariga att få tag på som någon skrev.
Jag har nu varit på den med 180-papper och mjukat till alla kanter och hörn så att ornamenten ser äkta ut. Övriga skador är spacklade med JB Weld innan fortsatt finspackling m.m. Det kanske tar 2017 innan det är perfekt men hur svårt kan det va ? 

Här är det puts på motorn

Nu ger jag mig med lillkåpan som får duga. Den har kladdats på med Hagmans fälgfärg och sedan två lager klarlack. Första försöket smög sig och fick göras om p.g.a att det fanns missar som jag inte såg innan jag blåste på färg. Det är skitlätt att man slipar lite för hårt på spackel i bucklor så att det blir svackor som inte syns förrän en blank färg kommer på. Hela transmissionskåpan ska förstås också snyggas till men det blir längre fram efter att alla blockdelar är tvättade.
Det var egentligen inte ett dugg roligt att göra iordning kåpan som jag skrev tidigare att det var, men som tur var visste jag inte då att det skulle ta flera timmar inklusive omtag.
Det var egentligen inte ett dugg roligt att göra iordning kåpan som jag skrev tidigare att det var, men som tur var visste jag inte då att det skulle ta flera timmar inklusive omtag.

Det är väl förmodlingen inte svårt att gissa att jag provar 125 cc för att det bör kunna ge väsenligt bättre prestanda i moppen än som går att åstadkomma med trimning av 50-80 CC utan överladdning eller lustgas. KS125 svarar mycket bra på triming och inte speciellt överraskande är det Agge på Tivedens Motor som får fart på dem på riktigt med nästan 30 hp.
http://d2579564.u55.surftown.se/moppar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så jag har gjort upp med honom att han gör det som behövs med cylinder så fort jag har den hemma

Så jag har gjort upp med honom att han gör det som behövs med cylinder så fort jag har den hemma

- Bilagor
-
- cylle002.jpg (28.11 KiB) Visad 3261 gånger
Jag tänker köra med original 17 hk, går ganska bra de också... Jag har beställt magnetlager och packboxar till vevaxeln så jag ligger lågt till jag får hem delarna. Eftersom bägge motorerna hade magnetlager kändes det inte rätt att använda de vanliga lager jag hade på hyllan. De köpte jag många år sedan från en verkstad som jobbat med Zundappmotorer, han sade den gången inget om att det fanns två typer av lager att välja på
Om jag förstår rätt hade de första motorerna kullager och sedan bytte man till magnetlager.

Ja så har jag också fattat det med lager att magnetlagren kom senare. De är ju en stor fördel när man behöver öppna en motor.
Vänteläge här också på delar men det ramlar nog in nästa vecka och cylindern skickas direkt till Agge så den ser jag inte.
Har nyss varit och köpt 4 L avfettning och 4 L T-röd som ska användas för rengöring, det är ganska skoj göra faktiskt genom att då börjar grejorna likna något. Jag vill ju inte lägga så skitiga grejor i UL-tvätten att den blir svårsanerad i onödan. Det vore bra om tvätten hade haft ett cirkulerande reningsverk med smutsavskiljare. Det kan man kanske tota ihop någon gång när man har överskottsenergi
Det kanske t.o.m. kan fungera med ett reningsverk för akvarier som man hänger i burken. Får leta på vinden och se om det finns något kvar från akvarieperioden på 80-talet...
Vänteläge här också på delar men det ramlar nog in nästa vecka och cylindern skickas direkt till Agge så den ser jag inte.
Har nyss varit och köpt 4 L avfettning och 4 L T-röd som ska användas för rengöring, det är ganska skoj göra faktiskt genom att då börjar grejorna likna något. Jag vill ju inte lägga så skitiga grejor i UL-tvätten att den blir svårsanerad i onödan. Det vore bra om tvätten hade haft ett cirkulerande reningsverk med smutsavskiljare. Det kan man kanske tota ihop någon gång när man har överskottsenergi

Magnetlagren underlättar ju hopsättningen också, efter att upplevt hur mycket kraft det behövs för att få ut de gamla lagerringarna känns det osäkert att försöka med att värma kullagerbanan och kyla axeln och sedan klämma ihop det hela, får mardrömmar om att det hela fastnar halvvägs på plats
Känns mycket säkrare så här