Sida 5 av 8

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 06 sep 2017, 21:59
av Bushido
Helvete så fränt! Precis en sån silvergrå Puch Maxi var min första moppe, kul att se att du lägger sån möda på din! :D Hänt nåt på sista tiden? :D

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 22 sep 2017, 03:25
av Jesse_James
Det är sommar och höst. Har lite annat att göra också men snart drar projektet vidare igen 8)

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 16 okt 2017, 20:21
av Jesse_James
Då kommer projektet att smyga igång igen.
Toppen och cylindern har varit till VRM och fått förbränningsrummet sänkt 3mm för att få rätt squish avstånd. Tack Rolf, det där kommer att bli jättebra!
Passade också på att skaffa en riktigt bra 2T olja när jag hämtade prylarna.
Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 17 okt 2017, 12:40
av mallgroda
Intressant med ditt kolvval. Pro-X kolv till YZ80 runt 93 års modell, med mått 46.95mm. Hade den 14 mm kolvbult. Jag har ju en samarinstake sitter monterad på en ritovev i den motorn jag skall använda.

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 17 okt 2017, 17:50
av Jesse_James
mallgroda skrev:Intressant med ditt kolvval. Pro-X kolv till YZ80 runt 93 års modell, med mått 46.95mm. Hade den 14 mm kolvbult. Jag har ju en samarinstake sitter monterad på en ritovev i den motorn jag skall använda.
Ja den har 14mm kolvbult. Den har dock två smörjhål för delad avgasbrygga som behöver tiggas igen. Dutta försiktigt från insidan med rätt strömstyrka på AC tigg med rätt pinne
och se till att kyla kolven efter hela längden gärna med en blöt vettex eller dyligt, Ta ett hål i taget och låt kallna i mellan.
Min tiggare eldade lite för mycket och det är lätt att skörteln slår sig. Riktade den försiktigt på en plan yta och våtslip papper och kollade med bladmått.
Jag har gjort en 6mm spacer, då får jag en höjning av cylindern med ca 2mm.
Sedan får man såga av skörtlarna, slipa till och fasa så de blir i nivå som orginal kolven och ta upp ett hål för boost kanalen.
Fördelen med kolven är att den har ringstyrningen bredvid boost kanalen. Det hindrar allt för stor breddning av boost porten men man kan bredda avgas mycket bättre.
Känns som den har mycket bättre kvalité än original kolven också.
Sedan har den c-clips också istället för de där med pinnar som kan gå av.

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 21 okt 2017, 13:49
av Jesse_James
Då var pipan klarlackad med Motip 800C, ska nog lägga något till lager i morgon.

Bild

Även om det är lite tidigt så har jag valt vad jag ska köra på och inhandlat en dunk bensin:

Bild

Varför valet föll på denna?

Jag tänkte först köra på handelsbensin men insåg att Shell saboterat sin tidigare v-power 99 med att sänka den till 98 och blanda i etanol, dvs göra den lika som all annan skit soppa.
När jag var förbi Rolf tipsade han om denna lila variant.
Efter att jag läst på lite så ändrade jag mig och kör på den också:

- Innehåller ingen etanol, köpebensin gör detta och det drar till sig vatten
- Den är långtidsstabil, lämna soppan i tanken om du vill över vintern
- Jämnare kvalité än köpebensin, man vet alltid vad man får
- 98 oktan RON är ok men viktigare är att den har 94 oktan MON jmf med köpebensin som typiskt ligger på 86-87
Förenklat kan man säga att högt MON förhindrar knackning på höga varv och högt RON gör det på låga.
I o m att man har högst tryck från pipan på högre varv är MON viktigare i samband med att en tvåtaktare varvar en hel del också.

Ett tag tittade jag på deras R variant med 102 oktan RON.
Den har emellertid ett lägre MON på 90 och innehåller stora mängder Toluen. Det funkar utmärkt i en rejält trimmad fyrtaktsmotorer, gärna med turbo och höga laddtryck.
Toluen brinner slött och behöver höga tryck för att brinna bra. Med ett retarderande tändsystem / sen tändpunkt på höga varv i en tvåtaktsmotor
så är den mindre lämplig, man kan förlorar effekt t o m.

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 22 okt 2017, 01:53
av Jesse_James
Har börjat på anslutningen cylinder-motorblock.

Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 22 okt 2017, 09:26
av erlan
ang. bränsle: en äldre bekant (numera avliden så jag kan inte diskutera mer med honom)
påstod en gång att om tvåtaktaren behövde mer än 95 oktan, så hade man för högt komp.
för hgt komp bromsar på höga varv sade han.
han tävlade med 22cc motorer ursprungligen avsedda för grästrimmers. och han fick ut
ca 5hk ur orginalcylindrarna till dom. varvade dom mellan 17-18 tusen varv.
så jag anser att han hade koll på vad han sysslade med.

när då uppenbart kunniga trimmare rekomenderar högoktanigt bränsle gör det mig nyfiken.
måste man göra andra kompromisser för att få körbarhet på en moppemotor?
han hade 10kg radistyrd bil på 22cc/5hk.

så min undran.min undran är behöver din motor den lila varianten för kompets skull, eller valde du bort vanliga aspen av andra orsaker?

erlan

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 22 okt 2017, 10:51
av Micke S
Jag kör också på Aspen och köpte Aspen R 102. Min skapligt trimmade Zundapp går kanonbra med det i kombination med retarderande tändning. Men efter att ha läst på bättre så kommer jag att gå över till Aspen+. Dels för att det inte innehåller extra syre som ger förhöjd förbränningstemperator, dels för att som påpekas även här att Aspen+ har ett högre MON-värde än Aspen R.

Att Aspen R skulle brinna långsammare än vanlig soppa är en nyhet för mig. Jag har trott att det brinner snabbare eftersom det uppges som en egenskap i produktbladet för Aspen R.
Jag vill dock inte att det ska brinna snabbare utan har hellre en mer varaktig effektpuls.

http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsh ... 9048557500" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 22 okt 2017, 12:29
av Jesse_James
Det var egenskaperna i Toluenet som ingår i rätt stor mängd i R varianten som jag beskrev, Toluen vill ha rätt högt cylindertryck för att få fart på förbränningen..
Man riskerar att få lägre effekt, men det beror på trimningsgrad, tändkurva, kompression, pipa etc.

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 22 okt 2017, 16:34
av Sydstatare
Beror på så många faktorer. Men så länge man inte har extrema grejer e de nog lugnt. För jag har mopeder som gör över 100kmh och märks inte vad för bränsle ja har förutom att ja brukar ha högre oktan bara för de känns bättre om risken för spikar är lägre. Så tror nog de finns mycket som höjer effekten avsevärt mer än ett speciellt handels bränsle om man säger så.

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 22 okt 2017, 19:03
av Jesse_James
erlan skrev: så min undran.min undran är behöver din motor den lila varianten för kompets skull, eller valde du bort vanliga aspen av andra orsaker?
erlan
Det blir rätt bra komp och pipan kommer att ladda en hel del också. Skillnaden i pris mot blå aspen är inte jättestor så jag valde lila.
För att ha lite mer marginal mot att det spikar.

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 26 okt 2017, 23:22
av Jesse_James
Då har jag börjat plocka ihop motorn.
Rakskuret, trimveven med samarin stake, extra stödlager och upptaget för de större kanalerna.
Fantastiskt enkel motor :D

Bild

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 26 okt 2017, 23:34
av Mariestad
Ny reggad och läst alla sidor.
Är bara att skrota skiten..... :D

Jag hatade maxi när jag var 15 för 22 årsen.

Men nu vill jag ha en själv efter läst din tråd.

Re: Puch Maxi projekt

Postat: 27 okt 2017, 00:18
av Jesse_James
Då var botten i stort sett klar, det gick ju nästan för enkelt :mrgreen:

Bild

Tätade blockhalvorna med det gamla beprövade Curil.
Har också satt dit spacern på cylindern, där provar jag Loctite flänstätning 5972 istället för silikon,
tänkte nog prova det mellan övriga saker också såsom; reed spacer, reed plattan som är insug också och förgasare (möjligtvis en packning där för att isolera för värme).
- edit -
Det blev pappers-packningar mellan cylinder - reed spacer - reed/insug. Samt en egen skuren tjockare biltema packning för värmeisolering mellan reed/insug och förgasaren.
Det blev en 0.5mm aluminium topplockspackning för att få 0.5mm squish clerance.
Det blev vanligt akvariesilikon (som råkade ligga hemma) mellan cylinder spacern och block eftersom jag inte kom överens med flänstätningen där.
- slut edit -

Det återstår lite fin putsning av kanalerna också:

Bild

Tätnings massorna:

Datablad 5972

Bild