Sida 5 av 6

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 04 nov 2018, 21:10
av Empo80
Det bör bli ganska stor skillnad tycker man :)

Hur var det på E-typarna med tankdekalen, såldes dom i både crescent och monark utförande?

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 05 nov 2018, 19:42
av McbMannen
Monark, crescent maraton ev omärkt. Kan förekomma andra märken också.

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 08 nov 2018, 21:13
av McbMannen
Äntligen är gaffeln klar och provmonterad. Kmr bli kalas detta tror jag :D var mer jobb med detta än jag trodde.. men något ska man väl ha och göra, väl värt mödan i slutändan.. :mrgreen: nu återstår bara hur jag skall göra med mätarplattan, kapa sönder och försöka klämma den under styröverfallet eller bocka till plåten efter styröverfallet och borra 2 extra hål.. :?:

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 09 nov 2018, 18:31
av McbMannen
:mrgreen:

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 09 nov 2018, 21:11
av billykid
Du jobbar på ser jag...snyggt jobbat.. mistick_yes.gif ..Men varför så långa bultar på infästningen till motor.. :?:
Har du brottom att få ihop den, för att sälja den vidare undrar jag.. :?: .. :!:

Monteringen av H-mätaren + Varvräknaren ej den bästa eller snyggaste, du har nog troligen en bättre och
snyggare lösning på detta. Har du fått Varvräknaren att funka... :?: :?:

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 09 nov 2018, 23:16
av McbMannen
Bultarna är bytade till orginal nos med rätt längd. Tog det jag hade framme vid tillfället efter jag rev motorn i september..Tillfällig lösning på mätarplattan, Går o kapa av fästet och klämma den mellan styrplatta och styröverfallet, men risken är att plattan lossnar pga för lite yta som klämmar fast den. Det är den enda lösningen jag ser just nu. Svetsa fast den och dona är inte aktuellt. Tyv hamnar mätarna 2cm högre upp just nu än orignal. Skall sitta gps i mitten där skruvarna till mätarplattan sitter i styröverfallet så det kommer inte synas så mkt sen.

Och nej det kmr inte säljas. Mkt trevlig åkmoppe som ska få åka många mil med mig på :mrgreen:

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 17 nov 2018, 14:05
av McbMannen
Vände på mätartavlan och det blev kanon, några distanser och brickor samt längre skruv, inget sabbat på gaffel heller.. och gps:en får plats med. Och wow vilken skillnad på gaffel, kan bromsa med frambromsen utan att gaffeln går av :lol: riktigt nöjd. Börjar bli krispigt nere på kusten nu, varit ”varmt” länge dock.. men är man 50m från havet så blir det så :D

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 17 nov 2018, 14:32
av Johan70
Riktigt läcker moppe. slider_score.gif

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 17 nov 2018, 19:06
av McbMannen
slider_thankyou.gif

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 30 aug 2019, 07:08
av McbMannen
Hej på er alla moppetokar. Nu var det tydligen dags igen mistick_yes.gif

Många mil och en del rallyn har det blivit sen mopeden blev färdig, lite uppdateringar och förbättringar har också tillkommit.. bla, kokusan 12v, finare pakethållare, luftfilter, högre justerbara stötdämpare, magura MCB crosshandtag, liten diskret backspegel, F50 stöd som är högre m,m ... absolut bästa åk-moppen jag haft/har hittils. Nu är det bara lite små saker som ska bytas ut framöver men det lär ni väl märka.

Lite frågor, någon som på något sett fått en EKF tystare? Insugsljudet med 20mm dellorto är ganska högt. Har en Sachs 50s orginalburk till 5,8an men den passar inte utan byte till orginal 18/19bing. Funderar på och prova... några tips? Går givetvis och försöka bygga in någon slags luftburk bakom sidokåporna/väggen bakom motorn men är en bra bit in dit... cocos_acc.gif

Lite nya bilder på skorven.

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 30 aug 2019, 22:16
av krack
Den där är bara jävligt rätt! slider_score.gif

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 02 sep 2019, 21:11
av McbMannen
Jahaopp... Efter en tags letande fick jag äntligen tag i en utgående axel nos till 4vxl sachs som jag tänker byta pga bla oljeläckage. Motorn är iordning sen förra året och går klanderfritt men som de flesta andra är utgående sliten... Cylindern har varit iväg på lite allmänt fix hos Falkman för mer fart, men den skall tillbaks pga slitage i loppet.. tänkte köra sålänge och borra sen men upptäckte med läckage så det är lika bra och göra vid cylindern under tiden också.. är 38,3 borr nu men blir och öka till 38,5 så ska vi nog vara hemma sen...Skall bara ha tag i en kolv också som är rätt först. Farsan har renoverat en orginal skärm och nya skärmstag påväg hem, han e en jäkel på o rikta/slipa/polera.. går inte jämföra med nytillverkat :lol: :mrgreen:

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 07 dec 2019, 16:49
av McbMannen
Jaha då har man äntligen fått gjort lite med sin egna moped innan året är slut. Hjälpt till o renovera en 50ss o en f50, så nu är dem klara och jag kan äntligen slutföra egna cykel.. Cylindern har fått sig en portning, den är även borrad i loppet och ny nos kolv är monterad. Insuget är svarvat så förgasaren passar rakt på cylindern, ny sadel är införskaffad som inte är nedsutten, nytt sadelöverdrag givetvis. Ny luftburk på plats, nu återstår bara joxxandet med munstyckena för och få den och gå optimalt. Så förhoppningsvis blir det en 10mila runda innan årskiftet mistick_yes.gif

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 08 dec 2019, 00:07
av kg70
Jag tycker att du fått till den riktigt bra men är inte helt med på varför du höjt den bak. Jag antar att det har med körvänligheten att göra?

Alufälgarna ser också bra ut. Vad är det för dimensioner på däcken?

Re: Maraton E-type 1293 EKF -73

Postat: 10 dec 2019, 09:17
av McbMannen
tackar. Har skrivit det innan, jag har en högre gaffel än orginal så den lutar bakåt med orginal höjd på dämparna..kika äldre bilderna, sen så sjunker fjädrarna ihop så det ser tokigt ut Och man sitter inte bekvämt... samt att komforten inte var lika bra. Så några olika anledningar. En orginal e-type ser dock fin ut som den gör. :mrgreen: