Apollo 8039

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->staff_gemini-1.gif Du har ju fått tag i dom riktigt coola motorglasögona med nässkyddet och allt riktigt fränt :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
GDS

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog en runda på ett par mil idag.
Strålande solsken. :D

Har nog fortfarande lite skit i tanken. Fick stopp cirka femhundra meter hemifrån. Hjälpte inte att flöda.
Ställde den på uppfarten och bytte om till meckarkläder.
Då gick den igång igen. Hmmm... <!-- </EdIndex> --></div>
GDS

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanonväder.

Tog moppen till jobbet.
Har inte köpt nåt lås ännu så den fick följa med upp till kontoret på fjärde våningen.

Ärrk vad det luktar bensin om gamla moppar. :shock:
Märks inte lika mycket i garaget som på kontoret. :whistel: <!-- </EdIndex> --></div>
GDS

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stannade och snackade med en gammal bekant.
Sen gick moppejä**ln inte att starta. :x

Verkade flöda, så förgasaren åkte av och plockades ner i molekyler.
Allt såg fint ut. Nålen stänger som den ska, men den vägrar starta.

Den tänder till och hackar lite. Sen är den död igen. Känns som att den tänder "sporadiskt", för det läter inte "brumm", snarare "knatt - knatt" och sen inget mer. Lite som om den tänder var tredje varv eller så och inte varje.

Vad kan få den att plötsligt bete sig så?
(Den har stått ett dygn och "torkat upp", men dummar sig fortfarande.)

Vill köra nu. Inte mecka. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
GDS skrev:Stannade och snackade med en gammal bekant.
Sen gick moppejä**ln inte att starta. :x

Verkade flöda, så förgasaren åkte av och plockades ner i molekyler.
Allt såg fint ut. Nålen stänger som den ska, men den vägrar starta.

Den tänder till och hackar lite. Sen är den död igen. Känns som att den tänder "sporadiskt", för det läter inte "brumm", snarare "knatt - knatt" och sen inget mer. Lite som om den tänder var tredje varv eller så och inte varje.

Vad kan få den att plötsligt bete sig så?
(Den har stått ett dygn och "torkat upp", men dummar sig fortfarande.)

Vill köra nu. Inte mecka.
Rengör brytarna, fila dom, eller dra ett sandpapper mellan dom så du ruggar upp ytan och får bort slagg. Kolla hur stiftet ser ut. Rengör stiftet också sen ska du nog se att det går bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
GDS

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Melvin,

Ja, jag får väl lossa kåpan och intressera mig lite för tändningen.

Har ett nytt stift men det är för tjockt för min gamla bakelittändhatt.
Skiljer några tiondelar. Dremel nästa. <!-- </EdIndex> --></div>
GDS

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kvällens övning:

Filat brytare.
Justerat brytaravstånd.
Bytt stift.
Bytt packning till soppakranen.

Den startade på första kicken och gick klockrent. :)
Imorgon blir det moppen till jobbet. 15 plusgrader utlovat.

Måste fixa ny soppaslang. Helst en som tål bensin... Den jag köpte av en lokal moppefirma tålde definitivt inte soppa för den blev stenhård och mjölkig på bara några veckor. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bra jobbat :D själv tycker jag att alla bensinslangar blir stela efter nån månad :? kanske det fuktiga västkustklimatet som gör det? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom det här har blivit en renoveringstråd så flyttar jag den till Projekt & Renoveringar. Lämnar skugga ett par dagar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
GDS

Inlägg av GDS »

Raketsport skrev:Eftersom det här har blivit en renoveringstråd så flyttar jag den till Projekt & Renoveringar.
Hej Josefine,

Jaha, det var snällt, men jag vet inte om det är en renovering. Jag ska mecka så lite som möjligt men kommer att fixa alla smågrejer efter konstens alla regler.

När allt funkar ska jag bara köra och njuta. Som idag när solen skiner och färden till jobbet var en ren fröjd.

När min Super Seven är klar kanske det blir en totalrenovering av moppen, men faktum är att den är rätt charmig med alla små skavanker. Kanske synd att ta bort patineringen? Är dock väldigt sugen på att plocka isär hjulen och lacka fälgbanorna. De har gulnat lite för mycket...
Ja du, det är inte lätt att hålla fingrarna borta. :roll:

Nu går den riktigt bra men varvar som en motorsåg. Var köper man ett drev med en extra kugg? Ett drev som verkligen passar alltså.
(Och så var det det där med att inte mecka...) :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Allt från helrenovering till fix för att få mopeden brukbar hör hemma på Projekt & Renoveringar. Mycket eller lite mek spelar igen roll.

Ja jag tycker din Apollo är fin som den är, så den behövs absolut inte helrenoveras i mina ögon. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
GDS

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag stannade den igen. :?

Det var hemmavid som tur var.
Den tände till lite sporadiskt. Ibland startade den och gick i fem sekunder. Skumt.
Jag plockade fram ett bilbatteri och min stroboskoplampa och det visade sig att tändningen försvinner emellanåt. Som glappkontakt. Faktiskt exakt som glappkontakt.

Blir himla kul att försöka hitta ett intermittent fel.

Brott i spolen? Avbrott i tändkabeln? Överslag nånstans?
Listan kan bli lång. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

GDS skrev:Idag stannade den igen. :?

Det var hemmavid som tur var.
Den tände till lite sporadiskt. Ibland startade den och gick i fem sekunder. Skumt.
Jag plockade fram ett bilbatteri och min stroboskoplampa och det visade sig att tändningen försvinner emellanåt. Som glappkontakt. Faktiskt exakt som glappkontakt.

Blir himla kul att försöka hitta ett intermittent fel.

Brott i spolen? Avbrott i tändkabeln? Överslag nånstans?
Listan kan bli lång.
Börja med att lossa den svarta dödarkabeln där den ansluts mellan moped och motor. Går den ordentligt så är det bara byta dödarkabel.

Kolla tändkabelns noggrant. Får inte finnas några sprickor i isoleringen, och helst får kabeln inte heller vara hård, då är den dags att byta.

Annars är det bara att plocka dän svänghjulet och kontrollera, T-spole, brytare och kondensator. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
GDS

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Melvin,

Bra tips förutom dödarkabeln.
Min pysventil dödar det mesta. :wink:

Jag inser att det får bli en operation med avdragare. Kan ju inte hyra en grävmaskin och begrava skrotet bara för att tändningen spökar.
Förmodligen ett "skitfel". Gäller bara att hitta det. <!-- </EdIndex> --></div>
GDS

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kollat lite på problemet.

Fick inte av svänghjulet, för avdragaren var för stor. Ska definitivt skaffa en som passar.

Följande har konstaterats:

Det är 1,7 Ohm mellan tändhatten och brytaren. Faktiskt 1,7 ohm även mellan motorblocket och tänhatten. Bra eller dåligt?

Hur jag än vrider och vänder på tändkabeln är det 1,7 ohm. Inget glapp eller brott i kabeln i alla fall.

Jag tog ur stiftet och la det på toppen. Gnistan är löjligt svag för att emellanåt bli fet och fin. Kass kondensator?

Den startar, varvar upp, och dör. Felet är mer "konstant" nu än innan. Vad i alla glödheta är det som gör att den beter sig så här? :?

Jag blir skogstokig. :furious: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar